Sellainen hienous kuin oviautomatiikka on tosiaan tullut suomalaiseen raidekalustoon jo 80-luvulla. Se löytyy raitiovaunuista, joissa sitä käytetään, ja lisäksi sellainen löytyy mm. M200:sta, Sm4:stä ja Sm5:stä joista ensimmäisessä se on kahdennettu ja kahdessa jälkimmäisessä jopa kolmennettu käyttämällä konduktööriä ja kuljettajaa ovien valvojana ja käyttäjänä. Raitioliikenteessä ei kuljettaja kaikilla pysäkeillä edes pysty näkemään takaovea, vaan ovien käyttö on täysin itsepalvelua. Mitään ongelmaa ei tästä ole silti kehitetty. Automatiikka ilmoittaa mikäli ovi ei sulkeudu, ja estää myös vaunun ajamisen. Jos joku jää ulkopuolelta oveen kiinni, niin sitä varten on matkustajilla hätäjarrut ja -avaukset.
Metroliikenteen nopeat pysähdysajat ovat selvästi manuaalisen oviohjauksen ansiota, mutta VR:n junaliikenteessä pysähdykset ovat sen verran verkkaisia, että samaan tasoon päästäisiin kyllä automaattikäytölläkin. Ja kameroiden avulla on tosiaan mahdollista pakkosulkea ovia turvallisesti mikäli niiden väliin yritetään kiilata.
Järjestyksenvalvojallahan on myös enemmän oikeuksia kuin vartijalla. Ainakin raitioliikenteen turvallisuushenkilökunta on järjestyksenvalvojia.
Metroliikenteen nopeat pysähdysajat ovat selvästi manuaalisen oviohjauksen ansiota, mutta VR:n junaliikenteessä pysähdykset ovat sen verran verkkaisia, että samaan tasoon päästäisiin kyllä automaattikäytölläkin. Ja kameroiden avulla on tosiaan mahdollista pakkosulkea ovia turvallisesti mikäli niiden väliin yritetään kiilata.
Järjestyksenvalvojallahan on myös enemmän oikeuksia kuin vartijalla. Ainakin raitioliikenteen turvallisuushenkilökunta on järjestyksenvalvojia.