- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli
Mielestäni on aika hyvä luku kuitenkin. Täytyy muistaa että tulevan kehäradan junien tehtävä ei ole pelkästään kuljettaa ihmisiä lentokentälle. Sm5- eli Flirt junissa on se vika että niitä ei voi lyhentää tai pidentää joustavasti 2 vaunun paloina kuten vanhoja Sm-junia tai metrojunia. Pelkästään yksi yksikkö pelittäisi vain ruuhka-ajan ulkopuolella, muulloin tarvitaan varmuden vuoksi 2 yksikköä. Lisäksi lentomatkustajilla on niin paljon tavaroita että pahimmassa tapauksessa joka toisella istuimella on matkalaukku. Ja jos kehäradan sijaan lentokentän raideyhteys olisi rakennettu raitiotieksi Tikkurilan ja Myyrmäen väliin niin sitä ei käyttäisi juuri kukaan lentomatkustaja ollenkaan.
Tarkoittaako tässä esitetty Jokeri 0 nykyistä bussi-jokeria (linja 550)?
Voisin tässä kommentoida sen verran että nykyinen bussi-jokeri pitäisi mielestäni rakentaa raitiotieksi ja varmaan tiedelinjakin.
Näiden pitkien bussi- ja ehkä tulevien raitiotielinjojen luonteeseen kuuluu kuitenkin se että tietyt pysäkkivälit ovat hyvin kuormitettuja ja jotkut toiset taas jostain syystä ei. Jos vertaa kehärataa näihin niin pitää ottaa huomioon kuormitus koko reitillä keskusta-Myyrmäki-lentokenttä-Tikkurila-keskusta.
t. Rainer
Marjaradan matkustajaennusteessa (vuodelta 2003) vuodelle 2025 lentokentälle on arvioitu 50.000 matkustajan vuorokautinen maaliikenteen käyttäjämäärä. Niistä 20 % on oletettu käyttävän junaa. Lentokentän aseman käyttäjämäärä on (vuoden 2006 Kehärataselvityksessä) 13.870 hlö vuorokaudessa ja niistä lentomatkustajia 9.490, siis 68 %. Saman paperin mukaan aamuruuhkassa idästä tulevissa junissa on 1770 matkustajaa tunnissa. Lentomatkustajien osuus näistä on edellisen prosentin mukaan 1211. Vuoroväli on 10 min, joten yhdessä junassa on 202 lentomatkustajaa. Vastaavasti päivällä lentomatkustajia olisi 72 hlö/junavuoro.
Liikennettä on tarkoitus ajaa kahden Sm5-yksikön junilla. Niissä on 520 istumapaikkaa. Jos niistä on lentomatkustajien käytössä enimmillään 202 ja kaikkiaan 295 paikalla on istuja, ollaan aika kaukana ”suht täydestä”. Lentomatkustajia toki on enemmistö.
Mielestäni on aika hyvä luku kuitenkin. Täytyy muistaa että tulevan kehäradan junien tehtävä ei ole pelkästään kuljettaa ihmisiä lentokentälle. Sm5- eli Flirt junissa on se vika että niitä ei voi lyhentää tai pidentää joustavasti 2 vaunun paloina kuten vanhoja Sm-junia tai metrojunia. Pelkästään yksi yksikkö pelittäisi vain ruuhka-ajan ulkopuolella, muulloin tarvitaan varmuden vuoksi 2 yksikköä. Lisäksi lentomatkustajilla on niin paljon tavaroita että pahimmassa tapauksessa joka toisella istuimella on matkalaukku. Ja jos kehäradan sijaan lentokentän raideyhteys olisi rakennettu raitiotieksi Tikkurilan ja Myyrmäen väliin niin sitä ei käyttäisi juuri kukaan lentomatkustaja ollenkaan.
Ja jos kokonaisuutta verrataan seudun joukkoliikenteeseen ylipäätään, niin noin 2000 henkilön tuntikuorma ei kelpaa raitiotien rakentamiseksi, mutta raskasta raideliikennettä kyllä voidaan tehdä ja tehdään tällä kuormituksella. Tässä lukuja Kehäradasta sekä HSL:n runkobussisuunnitelmasta:
- Kehärata 1770 hlö/h
- Jokeri 0 1855 hlö/h
- Tiedelinja 1458 hlö/h
- Jokeri 2 1276 hlö/h
Tarkoittaako tässä esitetty Jokeri 0 nykyistä bussi-jokeria (linja 550)?
Voisin tässä kommentoida sen verran että nykyinen bussi-jokeri pitäisi mielestäni rakentaa raitiotieksi ja varmaan tiedelinjakin.
Näiden pitkien bussi- ja ehkä tulevien raitiotielinjojen luonteeseen kuuluu kuitenkin se että tietyt pysäkkivälit ovat hyvin kuormitettuja ja jotkut toiset taas jostain syystä ei. Jos vertaa kehärataa näihin niin pitää ottaa huomioon kuormitus koko reitillä keskusta-Myyrmäki-lentokenttä-Tikkurila-keskusta.
t. Rainer