- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Valtio käyttää junaliikenteen ostoihin n. 30 milliä vuodessa (sisältää sekä lähi että kauko). Lentorata maksaa n. miljardin. Ei Lentorata tule näillä luvuilla ikinä olemaan järkevä hanke. Kolmioraide ja liikennöinti sen kautta kentälle (joka sekään ei välttämättä ole mikään kannattava ratkaisu) tulee olemaan tulevaisuudessakin järkevämpi ratkaisu kuin suora Lentorata. Kehärata tuhosi Lentoradan, ei sille enään mitään mahda. Lentorata toteutuu ainoastaan mikäli tulevaisuudessa ollaan valmiit tekemään yhtä typerä poliittinen päätös kuin nyt on tehty Kehäradan kohdalla, järkiargumenteilla sitä ei voi enään perustella. Tai no ehkä raidekapasiteetin loppuminen helsingin päästä voisi hitusen raottaa ovea myös Lentoradan järkiargumenteille.
Nämä kaksi lukua eivät riipu mitenkään toisistaan. Kehärata oli typeryys vailla vertaa (vaikka alkaa vaikuttaa siltä että pisara olisi jopa vielä typerämpi - jos mahdollista), mutta se on (kohta) uponnut kustannus. Lentorata on nähdäkseni liikennepolitiikan ja intermodaliteetin kannalta valtakunnan ykköshanke raskasraidepuolella. Se ohittaa kirkkaasti kaikki muut hankkeet niin Helsingin seudulla kuin muualla maassa. Käytännössä lentorata lopettaa kotimaan lentoliikenteen koko Vaasa - Jyväskylä -linjan eteläpuolelta, mikä parantaa tavoitettavuutta (muutaman harvan mutta sinänsä nopean liityntälennon sijaan yhteyksiä saadaan päivän kaikille lennoille sujuvasti vaikkakin hieman hitaammin) ja on myös ympäristön kannalta järkevää.
Jos on tehty typeryyksiä, se ei voi estää järkevien hankkeiden toteuttamista jatkossa. Sehän olisi uuden typeryyden tekeminen.