Eikö kustannuksia säästy lisää, kun tarvitaan vain yksi yksisuuntaisen radan omaava tunneli aseman ja pääradan välille? Sillä sehän riittäisi, jos joka toinen kaukojuna lentokentälle ajettaisiin.
Radan kaksiraiteistaminen ei tuplaa, vaan enemmänkin luokkaa kymmenkertaistaa kapasiteetin sellaisissa liikenneoloissa, joissa junia kulkee yhtä paljon molempiin suuntiin läpi päivän.
Tämä johtuu siitä, että yksiraiteisella osuudella voi
käytännössä olla vain yksi juna kerrallaan, kun kaksiraiteisella niitä voi olla useita, paljon enemmän kuin kaksi. Yksiraiteisella osuudella on oltava kohtaamispaikkoja, joilla junan on odotettava kunnes vastaantuleva juna on ajanut koko rataosuuden toiselta kohtauspaikalta (Pasila) seuraavalle kohtauspaikalle (Lentokenttä). Tällöin välillä Lentoasema-Pasila voi olla vain yksi juna kerrallaan, eli puoli junaa kerrallaan per suunta. 15 minuutin matka-ajalla kohtauspaikkojen välillä tämä tuottaa yksinkertaistettuna 30 minuutin vuorovälin.
Samaan aikaan kaksiraiteisella rataosuudella junien ei tarvitse väistää vastaantulevaa liikennettä, jolloin jokaisella vajaan kahden kilometrin opastinvälillä voi olla yksi juna, eli esim. 20 km matkalle mahtuu noin 10 junaa per suunta, mikä on kokolailla enemmän kuin yksiraiteisen rataosuuden esitetty 0,5 junaa per suunta.
Yksiraiteisen rataosuuden kapasiteettia voidaan toki kasvattaa siten, että yhteen suuntaan ajaa aina useampi juna kerrallaan, eli esim. Jyväskylän, Oulun, Mikkelin ja Imatran suuntaan ajavat junat, jolloin rataosuudelle mahtuu kerrallaan yhden sijaan neljä junaa ja kapasiteetiksi saadaan tällöin kaksi junaa kerrallaan per suunta. Tämän vastapainoksi sitten kuitenkin väleillä Helsinki-Tampere ja Helsinki-Kouvola ajelisi kaksi junaa peräkkäin, jonka jälkeen olisi pitkä tauko ennen kuin seuraavat kaksi junaa saapuisivat - ja sama tietysti toisin päin. Etenkin Helsinkiä kohti ajavien junien kohdalla myös myöhästymisten seuraukset olisivat tällöin pahoja. Jos juna saapuu yksiraiteisen rataosuuden päähän 10 minuuttia myöhässä, mitä tehdään? Joko neljä junaa odottavat 10 minuuttia ylimääräistä tai sitten jo myöhässä ollut juna odottelee vielä sen verran ylimääräistä, että vastaantulevat neljä junaa ovat päässeet rataosuuden läpi.
Merkityksellinen asia tässä on vielä sekin, että tässä laskelmassa ei varsinaisesti katsota
kaukojunia, vaan
kaukoraiteita käyttäviä junia, joita ovat myös esim R- ja H-junat, joita ei kuitenkaan tarvitsisi ajaa lentoaseman kautta. Tällöin saavutaan jo jokseenkin lähelle rajoja, joissa kapasiteetti riittäisi, muttei nähdäkseni saavutettaisi niitä siltikään - ja etenkin poikkeustilanteiden aiheuttama epävarmuus kasvaisi suuresti. Myöhässä olevaa junaa ei oikein voisi ajattaa Tikkurilankaan kautta, koska jo myöhässä olevat lentomatkustajat myöhästyisivät vielä lisää joutuessaan vielä vaihtamaan kulkuvälinettäkin.
Sanoisin siis, että yhden raiteen rakentaminen tuolle välille ei riittäisi järkevän liikenteen toteuttamiseen, vaan on järkevämpää rakentaa joko kaksi raidetta tai sitten ei mitään.