Mutta miten tämä linjaus palvelisi nimenomaa nykyisen metron varrella itä-helsingissä asuvia ihmisiä? Mihin ratikka jatkaisi Hämeentieltä (siis tämä itä-helsinkiä palveleva)?
Itään suurin piirtein Itäväylän (vaikkapa jonkinlaista siltaviritystä pitkin Hämeentieltä alas; Herttoniemeen, Kontulaan, Vuosaareen ynnä muualle sielläpäin) ja Lahdentien suunnille (Viikki, yms.). Länteen (etelään) ainakin Rautatientorille asti, myöhemmin osaksi heiluria jonnekin Länsi-Helsinkiin ja/tai Espooseen. Linjaukset ovat Ruoholahtea, Kamppia ja mahdollisesti Itä-Helsingin äärialueita lukuunottamatta vähintään yhtä hyviä kuin metrolla nykyään. Paikoin hitaampi ja useammin pysähtyvä ratikka voi hidastaa äärilaidoilta tulevien matkantekoa, mikäli rinnakkaisratoja ei rakenneta tai käytetä (esim. nykyistäkin harvemmin pysähtyvä ja nopeammin posottava metro). Palvelun kannalta rinnakkaisradat ovat parhaasta päästä, ja nyt myös taloudellisia rakentaa osaksi järjestelmää.
Viestinihän vastasi nimenomaan epäilyihin siitä, että Itä-Helsingin ratikat (mistä nyt menevätkään) eivät muka mahtuisi kantakaupunkiin. Kyllä mahtuvat, mutta eivät nykyiselle rataverkolle, ja lisäksi vaatimuksena on tilan poistaminen henkilöautoliikenteeltä. Varsinainen itäratikka voi olla parhaimmillaan ihan eri tavoin sijoitettuna kuin nyt on ehdotettu tai edes kuviteltu.