Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Siitä huolimatta, pidän vähän outona, että noin 50 km pitkää Helsinki - Porvoo - yhteyttä ratkotaan ensisijaisesti siihen heikosti soveltuvilla metrolla tai raitiovaunulla. Perusraideyhteydeksi tarvitaan kuitenkin sellainen yhteys, joka on edes keskustasta keskustaan matkoilla kilpailukykyinen henkilöauton ja moottoritiebussin kanssa.
Nähdäkseni tällainen vaihtoehto on nykyisistä vaihtoehdoista nopea paikallisjuna.
Duoraitiovaunun sn on tietääkseni edelleen 100 km/h.
Kuten keskustelijoista moni varmaankin tietää, duoraitiotie on pitkillä, 40-50 km etäisyyksillä muuta raideliikennettä täydentämässä "paikallisvuorona" tai poikittaislinjalla. Seudun pääkeskuksen ja Porvoota vastaavien kaupunkien välillä on myös nopea paikallisjunayhteys.
Kyllä suomalaisessa ja helsinkiläisessä joukkoliikenteen "suunnittelussa" on pikku hiljaa pakko tapahtua vallankumous. Asiat ovat ihan päin mäntyä kun muiden EU-maiden parhaan käytännön mukaisia ratkaisuja ei joko suunnitella tai ne ovat muka "kannattamattomia" ja vaihtoehdot ovat joko bussien ympäriajelemisen jatkaminen tai 500 miljoonan euron raskas raideinvestointi.
Nähdäkseni tällainen vaihtoehto on nykyisistä vaihtoehdoista nopea paikallisjuna.
Duoraitiovaunun sn on tietääkseni edelleen 100 km/h.
Kuten keskustelijoista moni varmaankin tietää, duoraitiotie on pitkillä, 40-50 km etäisyyksillä muuta raideliikennettä täydentämässä "paikallisvuorona" tai poikittaislinjalla. Seudun pääkeskuksen ja Porvoota vastaavien kaupunkien välillä on myös nopea paikallisjunayhteys.
sellainen vaatisi vähintään vallankumouksen suunnittelussa ym, jota ei varmasti tapahdu.
Kyllä suomalaisessa ja helsinkiläisessä joukkoliikenteen "suunnittelussa" on pikku hiljaa pakko tapahtua vallankumous. Asiat ovat ihan päin mäntyä kun muiden EU-maiden parhaan käytännön mukaisia ratkaisuja ei joko suunnitella tai ne ovat muka "kannattamattomia" ja vaihtoehdot ovat joko bussien ympäriajelemisen jatkaminen tai 500 miljoonan euron raskas raideinvestointi.
Viimeksi muokattu: