Vs: Östersundomin metro pikaraitiotieksi?
Kyllähän metrosta saisi nopean poikittaisyhteyden pitkille matkoille, missä raskasraide on periaatteessa omimmillaan, mutta kun siitä ei ole haluttu sellaista tehdä. Helsingin metro yrittää olla yhtäaikaa sekä lähijuna (suurehko linjanopeus) että ratikka (tiheähkö pysäkinväli), tulos on hidas lähijuna ja huonosti palveleva ratikka. Esimerkiksi Länsimetron voisi tehdä niin, että sillä olisi asemat vain Tapiolassa, Matinkylässä ja Kivenlahdessa. Otaniemen, Keilaniemen ja Lauttasaaren raideliikenne hoidettaisiin jatkamalla Jokeri Ruoholahteen ja Munkkiniemeen. Tämä kaikki maksaisi vähemmän kuin Länsimetro ja olisi nopea. Itäpuolella tuo kaksihaaraisuus toisi jonkun verran pelivaraa pikavuoroille, ja pienempi kuin kapasiteetti riittäisi jos osa matkustajista esim. Herttoniemestä, Myllypurosta tai Roihuvuoresta menisi suoraan ratikalla eikä pakkoliitynnällä.
Kyllähän metrosta saisi nopean poikittaisyhteyden pitkille matkoille, missä raskasraide on periaatteessa omimmillaan, mutta kun siitä ei ole haluttu sellaista tehdä. Helsingin metro yrittää olla yhtäaikaa sekä lähijuna (suurehko linjanopeus) että ratikka (tiheähkö pysäkinväli), tulos on hidas lähijuna ja huonosti palveleva ratikka. Esimerkiksi Länsimetron voisi tehdä niin, että sillä olisi asemat vain Tapiolassa, Matinkylässä ja Kivenlahdessa. Otaniemen, Keilaniemen ja Lauttasaaren raideliikenne hoidettaisiin jatkamalla Jokeri Ruoholahteen ja Munkkiniemeen. Tämä kaikki maksaisi vähemmän kuin Länsimetro ja olisi nopea. Itäpuolella tuo kaksihaaraisuus toisi jonkun verran pelivaraa pikavuoroille, ja pienempi kuin kapasiteetti riittäisi jos osa matkustajista esim. Herttoniemestä, Myllypurosta tai Roihuvuoresta menisi suoraan ratikalla eikä pakkoliitynnällä.