Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Olisi mielenkiintoista kuulla määritelmäsi tästä "vähäarvoisesta historiasta"? Mikä historia on säästämisen arvoista, mikä ei? Kun siis on kyse verovaroista. Ovatko esimerkiksi Kansallismuseon tai Ateneumin kokoelmat arvokas osa suomalaista historia vaiko vain haaskausta? Entä Suomenlinna? Vanha helsinkiläinen ratikka tai bussi? Rautatiehistoria?Vaikka jotkut museotavarasta tykkäävätkin, niin on meitäkin, joiden mielestä verorahojemme käyttö vähäarvoisen historian säästämiseen on haaskausta.
Mikä historia on säästämisen arvoista, mikä ei? Kun siis on kyse verovaroista.
Kylmää, kylmää, jäätävää tekstiä. Lähentelee absoluuttista nollapistettä.Mielestäni verovaroilla ei pitäisi säästää mitään historiaa.
Eihän Korjaamo mitään rahaa käytännössä kaupungille maksa. En tuota yllä olevaa varmaan oikein ymmärtänyt. Mutta kaupunki vuokraa Korjaamon tiloja hullun halpaan hintaan, ottanut sen velkoja maksettavaksemme (esim kerran instrumentteja) ja maksaa vielä avustuksia sille.Korjaamon vuokra tapahtumille on tällä hetkellä käsittääkseni 1500 - 3000 euroa/päivä ja isossa hallissa on arviolta 100-150 tapahtumaa vuodessa, joten ratikkamuseo Korjaamolla voisi maksaa enemmän vuodessa vaihtoehtokustannuksena.
Vielä yksi tarkentava kysymys: onko kulttuuri ylipäätään mielestäsi sellainen asia, jota ei pitäisi yhteiskunnan ja sen rahoituksella tukea?Mielestäni verovaroilla ei pitäisi säästää mitään historiaa. Jos joku on oikeasti säästämisen arvoista, niin yksityiset kyllä säästävät sen.
Eihän Korjaamo mitään rahaa käytännössä kaupungille maksa. En tuota yllä olevaa varmaan oikein ymmärtänyt. Mutta kaupunki vuokraa Korjaamon tiloja hullun halpaan hintaan, ottanut sen velkoja maksettavaksemme (esim kerran instrumentteja) ja maksaa vielä avustuksia sille.
Jos joku on oikeasti säästämisen arvoista, niin yksityiset kyllä säästävät sen.
Mielestäni verovaroilla ei pitäisi säästää mitään historiaa. Jos joku on oikeasti säästämisen arvoista, niin yksityiset kyllä säästävät sen.
Jos joku on oikeasti säästämisen arvoista, niin yksityiset kyllä säästävät sen.
Ja harva tietää, että vaikka yksityiset ovat saaneet kalustoa säilöttyä niin, monesti se ei ole riittänyt, vaan arvokasta kalustoa on sattuneista syistä menetetty. Esim. Turun aavevaunu numero 53, joka kohtasi ikävän loppunsa Malminkartanossa. Ja tälläkin hetkellä esim. kiskokaluston puolella on moni arvokas vaunu odottamassa kiireellisesti kunnostusta. Ainoa ongelma, että jonossa on kymmeniä muita. Ja rahaahan ei tunnetusti liiaksi ole.Valitettavasti edelleenkin tuntuu siltä, että harva tietää/ymmärtää sen panoksen mitä pelkästään tähän "itsestäänselvästi" säilyneen kaluston olemassaolon eteen on vaadittu ja vaaditaan edelleen.
Tämän voi laajentaa myös kysymykseen siitä, onko historia turhaa, eikä sitä pitäisi yhteiskunnan rahoituksella tutkia ja tallentaa.Vielä yksi tarkentava kysymys: onko kulttuuri ylipäätään mielestäsi sellainen asia, jota ei pitäisi yhteiskunnan ja sen rahoituksella tukea?
Mielestäni verovaroilla ei pitäisi säästää mitään historiaa. Jos joku on oikeasti säästämisen arvoista, niin yksityiset kyllä säästävät sen.
Raitiovaunu Suomessa on ylipäätänsä sellaista kalustoa, jota ei ole koskaan ylläpidetty millään muulla kuin verovaroilla eikä sellaista ole koskaan yksityinen omistanut. Aika lyhytnäköistä jos pitää odottaa yksityisiä tahoja näitä säästämään.
Hmm... kumman kävisin polttamassa ensiksi? Kansallismuseon vaiko Ateneumin?