Vs: HKL:n johtokunta blogeissa
Kalliita satojen miljoonien arvoisia tauluja ei voi turvallisuus- ja säilytysilmastollisista syistä esitellä kuin siihen rakennetuissa tiloissa. En ole ehdottamassa Ateneumin kokoelmien huutokauppaamista, mutta ei taiteen säilyttäminen silti ole Ateneumin ykköstehtävä vaan sen esittäminen.
Kannattaisi tutustua Ateneumin omiin kokoelmiin. Sekä ylipäätään maailman taidemuseoiden kokoelmiin. Sillä erittäin suuri osa taideasiantuntijoiden arvokkaina pitämistä teoksista on julkisessa omistuksessa. Ja siten myös yleisön nähtävissä.
Mutta mitä tulee taideteosten arvoon, sehän on vain pelkkää maalia ja kangasta kun puhutaan tauluista. Veistosten kohdalla arvotonta kipsiä, kiveä tai jotain metallia, jolle olisi parempaakin käyttöä vaikka autoissa, eikö vain? Mihin me tarvitsemme jonkun Picasson tai Gallén-Kallelan tauluja? Mitä niitä säästelemään, niistähän voi ottaa valokuvat, jotka bitteinä eivät maksa juuri mitään ja säilyvät ilmaiseksi Googlen tai Applen pilvessä. Ei tarvita riistokapitalistien rahtaus-, vakuutus- ja turvabusinesta noiden arvottomien kangasrättien suojelemiseen. Kankaat voi lähettää vaikka kehitysmaihin, voivat siellä köyhät tehdä niistä vaatteita, mattoja tai slummiasumusten seiniä!
Eihän ”arvo” ole mitään absoluuttista, vaan jonkun mielipide. Se, joka ei mielessään anna jollekin asialle arvoa, ei välitä siitä asiasta eikä käytä siihen rahaa. On paljon asioita, joille en anna arvoa, enkä kuuna päivänä tuhlaa sellaiseen rahaa. Esimerkiksi katumaasturi on minulle täysin yhdentekevä asia, mutta aika moni on valmis maksamaan sellaisesta 50.000–100.000 euroa, erityisesti kun keulassa on sopivan näköinen logo.
En silti lähde ristiretkelle hävittämään mielestäni arvottomia katumaastureita. Joten en ymmärrä, miksi esim. sinulla pitäisi olla oikeus hävittää sitä, mistä sinä et välitä. Siitä huolimatta, että sellaiseen käytetään yhteistä rahaa. Erittäin paljon käytetään yhteistä rahaa sellaiseen, joka on minusta turhaa, mutta silti alistun järjestelmään, joka perustuu yhteiseen päättämiseen ja yhteiseen vastuuseen asioista. Se on kuitenkin parempi kuin anarkia tai muu hirmuvalta. Ja yleisesti sivistykseen kuuluu moniarvoisuus ja erilaisuuden hyväksyminen. Vai toivotko, että se, joka ei pidä sinusta, saa oikeuden lopetta sinut turhana ja sopimattomana kansalaisena? Onhan sellaistakin järjestystä ollut, ja taitaa jossain olla edelleen.
Antero