Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

Torstaina 28.9.2017 huomasin, että Reijolankadulle oli jo toiselle (pohj.) pari kiskoelementtipätkää asennettu. Siitä se alkaa.

Tänään 17.10. Reijolankadulla pohj puolen kiskot asennettu välillä Mannerheimintie-Urheilukatu, mutta ei vielä yhdistetty Mannerheimintien vaihteeseen – rakoa on vielä Manskun ajoratojen leveyden verran. Urheilukadulta Nordenskiöldinkadun suuntaan raititioen pohjustustyöt vaikuttaisi olevan tehdyt. Olettaisin, että molempien suuntien kiskoelementit asennetaan siihen ensi viilolla.

Jäähallilta Reijolankadun suuntaan lähtevään vaihdepalaseen on hitsattu molempien suuntien kiskot yhden autokaistan leveydeltä, ja asfaltti pohjustettu. Vaikuttaa, että pian autoliikenne siirretään tuolle kaistalle, ja tällä hetkellä autoliikenteen käytössä oleva kaista kaivetaan auki.

Huomaan, että tässä asennetaan jälleen matalauraisia vaihteita, eli ilmeisesti leveitä pyöriä ei vieläkään ole asennettu. Olisi ollut järkevää, että pyörät olisi jo nyt tässä vaiheessa, kun rakennetaan uutta raitiorataa ja uusia vaihteita ympäri kaupunkia. Mutta ei kai sitten ihan natsannut, matalauraisilla mennään ja vaihdetaan sitten jälleen muutaman vuoden päästä.
 
Tänään 17.10. Reijolankadulla pohj puolen kiskot asennettu välillä Mannerheimintie-Urheilukatu, mutta ei vielä yhdistetty Mannerheimintien vaihteeseen – rakoa on vielä Manskun ajoratojen leveyden verran. Urheilukadulta Nordenskiöldinkadun suuntaan raititioen pohjustustyöt vaikuttaisi olevan tehdyt. Olettaisin, että molempien suuntien kiskoelementit asennetaan siihen ensi viilolla.

Jäähallilta Reijolankadun suuntaan lähtevään vaihdepalaseen on hitsattu molempien suuntien kiskot yhden autokaistan leveydeltä, ja asfaltti pohjustettu. Vaikuttaa, että pian autoliikenne siirretään tuolle kaistalle, ja tällä hetkellä autoliikenteen käytössä oleva kaista kaivetaan auki.

Huomaan, että tässä asennetaan jälleen matalauraisia vaihteita, eli ilmeisesti leveitä pyöriä ei vieläkään ole asennettu. Olisi ollut järkevää, että pyörät olisi jo nyt tässä vaiheessa, kun rakennetaan uutta raitiorataa ja uusia vaihteita ympäri kaupunkia. Mutta ei kai sitten ihan natsannut, matalauraisilla mennään ja vaihdetaan sitten jälleen muutaman vuoden päästä.

Hyvin harvoin infraurakat toteutetaan kustannustehokkaasti pitkällä aikavälillä Helsingissä.
 
Tänään 17.10. Reijolankadulla pohj puolen kiskot asennettu välillä Mannerheimintie-Urheilukatu, mutta ei vielä yhdistetty Mannerheimintien vaihteeseen – rakoa on vielä Manskun ajoratojen leveyden verran. Urheilukadulta Nordenskiöldinkadun suuntaan raititioen pohjustustyöt vaikuttaisi olevan tehdyt. Olettaisin, että molempien suuntien kiskoelementit asennetaan siihen ensi viilolla.

Jäähallilta Reijolankadun suuntaan lähtevään vaihdepalaseen on hitsattu molempien suuntien kiskot yhden autokaistan leveydeltä, ja asfaltti pohjustettu. Vaikuttaa, että pian autoliikenne siirretään tuolle kaistalle, ja tällä hetkellä autoliikenteen käytössä oleva kaista kaivetaan auki.

Huomaan, että tässä asennetaan jälleen matalauraisia vaihteita, eli ilmeisesti leveitä pyöriä ei vieläkään ole asennettu. Olisi ollut järkevää, että pyörät olisi jo nyt tässä vaiheessa, kun rakennetaan uutta raitiorataa ja uusia vaihteita ympäri kaupunkia. Mutta ei kai sitten ihan natsannut, matalauraisilla mennään ja vaihdetaan sitten jälleen muutaman vuoden päästä.

Eikös siinä pohjoisen puolella ole kiskot vaihteeseen asti. Niiden päälle on jostakin syystä vedetty kestopäällyste.
 
Kyllä pohjoisen kiskot on yhdistetty. Hieman pikeä/asfalttia on päällä. Tänään näin, että Nordiksen päässä oltiin hitsaustöissä. Kyllä se rata joskus valmistuu.
 
Kyllä pohjoisen kiskot on yhdistetty. Hieman pikeä/asfalttia on päällä. Tänään näin, että Nordiksen päässä oltiin hitsaustöissä. Kyllä se rata joskus valmistuu.

Rata taitaa valmistua ennen Manskun ali vedettäviä ikuisuusprojektiputkia tmv. Eiköhän ajosillat ole siinä vielä kun Reijolankadun raitiotie täyttää vuoden. Kyllä oli keskiviikkona masentavan näköinen työmaa. Tilkan kohdalla työt ovat sen sijaan selkeästi edistyneet.
 
Itse rata ja siihen liittyvät työt ovat tosiaan edenneet aika vauhdilla nyt, kun pääsivät vihdoin tekemään niitä. Suurin osa tuosta remonttiajasta on Reijolankadun alta kaivettu, siirretty ja uusittu jotain putkia ja kaapeleita. Kaivuulupa tuolle työmalueelle on voimassa marraskuuhun 2018, joten työmaasiltojen paikallaanolo vuoden päästä ei yllättäisi...
 
Jätkäsaaresta lähtevien 7:n ja 9:n lähtöaikoja ruuvattiin tänään niin että tasainen vuoroväli Rautatientorille menetettiin

Esim. aamukasilta vuoroväli on nyt tasainen 3min-7min-3min-7min... Iltakymmenen ympärillä taas noin 5min- noin 10min.

Tietoa miksi näin? Eikö "runkolinjoissa" nimenomaan ollut ideana tasainen kadenssi?
 
Joutuivat jopa räjäyttämään kalliota Nordenskiöldinkadun päästä. Asun itse melko lähellä paikkaa, niin kuului hyvin.
 
Jätkäsaaresta lähtevien 7:n ja 9:n lähtöaikoja ruuvattiin tänään niin että tasainen vuoroväli Rautatientorille menetettiin

Esim. aamukasilta vuoroväli on nyt tasainen 3min-7min-3min-7min... Iltakymmenen ympärillä taas noin 5min- noin 10min.

Tietoa miksi näin? Eikö "runkolinjoissa" nimenomaan ollut ideana tasainen kadenssi?
Tarkoituksena oli ilmeisesti lyhentää vaunujen seisomisaikaa Länsi-Pasilassa, koska pysäkille mahtuu vain yksi vaunu. Ja tehtiin tietenkin vielä väärin päin, että muutenkin ruuhkaisempi seiska kerää suuriman osan matkustajista. Ysillä Jätkäsaaresta tulevat ajavat sitten tyhjillä suurikapasiteettisillä Articeilla. Nyt voitaisiin viimeinkin häätää kaikki Articit ysiltä ja siirtää ne linjalle 2/3/7. Tilalle ysille tuotaisiin Varioita.
 
Nyt voitaisiin viimeinkin häätää kaikki Articit ysiltä ja siirtää ne linjalle 2/3/7.

Artic ei mahdu Sokoksen kulmalla Arkadiankadulle vievälle rymitysraiteelle, vaan tukkii kulun suoraan ajavilta.
 
Topeliuksenkadun radasta ja reitin ahtaudesta on puhuttu paljon. Tuli vain mieleen, että Mechelininkadulla on pitkällä pätkällä jo valmiina paikka raitiotietä varten ja sen kautta pystyisi vetämään nopean raitiotien esim. Arkadiankadun kautta keskustaan jatkaen. Onko tällaista joskus harkittu? Tietääkö joku, millaista linjaa varten Mechelininkadun raitiotievaraus on aikanaan tehty?
 
Näinpä. Mutta en ihmettelisi, jos tuosta silloin tällöin poikettaisiin. Nelosellakin tuli tänään Artic vastaan, mikä ei ole kovin yleinen näky.
 
Takaisin
Ylös