Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

Äsken ohiajaessa näytti siltä, että kannatinlangat on koko matkalla, mutta itse ajojohdin vielä puuttuu.
 
Kiitos tiedosta! Kannatinlangat kai siinä enemmän aikaa vievät, ajolankojen asennus lie nopeampaa. Joten toivotaan, että tuo olisi pian käytössä.
 
On kai se hauskaa, että Reijolankadun remppa valmistuu, mutta niin kauan kuin siinä on yksityisautoilu sallittu, ei ruuhkaongelma hellitä. Odotan myös kiinnostuksella ikkunani alle Kuusitien lenkkiin syntyviä ruuhkia, kun nelosen ja kympin myöhästyneiden ylimääräisten kääntöjen lisäksi tuohon tunkee "aikataulunsa" mukainen kolmonen.
Onko mitään käsitystä siitä, milloin Meikun sairaalakompleksin suuntaan tehtävä kääntölenkki tehdään, vai onko se pelkkää toiveajattelua? Entä koska 2 ja 7 saavat Pasilan päättärinsä, ja asiakkaita aliarvioiva vaunun numeron muuttuminen kesken matkan saadaan loppumaan?
 
On kai se hauskaa, että Reijolankadun remppa valmistuu, mutta niin kauan kuin siinä on yksityisautoilu sallittu, ei ruuhkaongelma hellitä. Odotan myös kiinnostuksella ikkunani alle Kuusitien lenkkiin syntyviä ruuhkia, kun nelosen ja kympin myöhästyneiden ylimääräisten kääntöjen lisäksi tuohon tunkee "aikataulunsa" mukainen kolmonen.
Onko mitään käsitystä siitä, milloin Meikun sairaalakompleksin suuntaan tehtävä kääntölenkki tehdään, vai onko se pelkkää toiveajattelua? Entä koska 2 ja 7 saavat Pasilan päättärinsä, ja asiakkaita aliarvioiva vaunun numeron muuttuminen kesken matkan saadaan loppumaan?

Kolmonenhan jää kuusitielle vaikka Haartamaninkadun silmukka vasta noin 5 vuoden kuluttua valmistuu. Seiska muuttaa sinne sitten ja helpottaa sairaalan ja pasilan aseman välistä ruuhkaa. En kyllä ymmärrä miksi sitä silmukkaa ei voi tehdä kiireellisempänä koska suuri tarve on.
 
Viimeksi muokattu:
On kai se hauskaa, että Reijolankadun remppa valmistuu, mutta niin kauan kuin siinä on yksityisautoilu sallittu, ei ruuhkaongelma hellitä.

Tukholmankadun, Manskun ja Reijolankadun risteyskokonaisuus on pahimpia ruuhkasumppuja, jos kuluneen ilmaisun käyttäminen sallitaan. Nyt Reijolankadun raitiotien myötä myös ratikat käyttävät kaikkia neljää haaraa. Jos ykstyisautoilua ei merkittävästi rajoiteta ylipäänsä, ei ole mielekästä kieltää sitä myöskään Reijolankadulla. Tunneliratkaisu Vihdintie-Hakamäentie-tyyliin toisi jonkilaisen ratkaisun tuohon kohtaan, joskin se olisi pidempi ja kalliimpi.
 
Kolmonenhan jää kuusitielle vaikka Haartamaninkadun silmukka vasta noin 5 vuoden kuluttua valmistuu. Seiska muuttaa sinne sitten ja helpottaa sairaalan ja pasilan aseman välistä ruuhkaa. En kyllä ymmärrä miksi sitä silmukkaa ei voi tehdä kiireellisempänä koska suuri tarve on.

7 ei auta Meilahden ja Pasilan välistä ruuhkaa jos se kulkee Länsi-Pasilan kautta ja oikaisu ollaan tekemässä vasta Ilmalan jatkeen yhteydessä.
 
7 ei auta Meilahden ja Pasilan välistä ruuhkaa jos se kulkee Länsi-Pasilan kautta ja oikaisu ollaan tekemässä vasta Ilmalan jatkeen yhteydessä.
Nykyisellään voisi auttaakin, ellei se jäisi 10 minuutiksi Kyllikinportille aikaa tasaamaan. Seiskan pysäkki on nimittäin n 400 m lähempänä junia kuin 58:n tällä hetkellä.
 
Kolmonenhan jää kuusitielle vaikka Haartamaninkadun silmukka vasta noin 5 vuoden kuluttua valmistuu. Seiska muuttaa sinne sitten ja helpottaa sairaalan ja pasilan aseman välistä ruuhkaa. En kyllä ymmärrä miksi sitä silmukkaa ei voi tehdä kiireellisempänä koska suuri tarve on.

Johtuu siitä, että muutoksia rajoittava tekijä ei ole tuo silmukka vaan se, että kakkonen ei pysty kääntymään ympäri Pasilassa. Raitiovaunut eivät Pasilansillalta pääse jatkamaan suoraan Asemapäällikönkadulle, joten lännestä tuleva vaunu ei pääse ympäri missäänpäin Pasilaa. Tuo silmukka siis odottaa sitä, että Pasilansillan, Ratapihantien ja Asemapäällikönkadun risteys myllätään jossain vaiheessa tulevaisuudessa, jotta kakkonen ja seiska voidaan erottaa.
 
Tuokin on vain halusta kiinni, tuskin se vaikuttaa Ilmalan rataan!

En tiedä mikä on todellinen peruste, mutta Ilmalan rataan ja Pasilan oikaisuun kuuluu myös asemapäälikönkadun kaksisuuntaistaminen. Jos Oikaisu ja kaksisuuntaistaminen tehdään erikseen 7/2 ovat poikki kahteen eri kertaan. Tietenkin ne voisi kummatkin tehdä ensin Meilahden silmukan kanssa ja jättää Ilmalan raitiotie sinne 2021:een, jonka rakentaminen ei edes häiritse minkään ratikan liikennettä.

Toisaalta taysiä 58/58B helpottaa vuodenvaihteesta lähtien 551:n metron liityntäliikenteen kanssa alkava 5min ruuhkavuoroväli. eli kolmella linjalla yhteensä 2,5min. Saattaa toisaalta olla lyhyt lysti, kun TTS:n mukaan 551 ja 58 muutetaan runkolinjojen reiteille ja vuorovälille ilman oransseja busseja ensi syksynä. Herttoniemen liikennesuunnitelman mukaan vuoroväli olisi 6min ruuhkassa kummallakin, eli yhteensä 3min.

Muokkaus: Itse asiassa nyt tuli mieleen, että näiden projektien sitominen saattaa johtua siitä, että oikaisun yhteydessä kakkonen viedään Itä-Pasilan silmukkaan ja jos Ilmalan rataa ei ole vielä tehty olisi vaikeata tasata sekä 9, että 2 pasilan aseman vieressä. Siellä on kyllä ohitusraiteet, mutta toinen niistä on huonossa kohdassa käyttää niin kauan kun Pasilan asemaa rempataan
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä ne pari vaunua lisää tuohon kiertoon joka tapauksessa tarvitaan, kun aikataulut eivät kuitenkaan pidä. Aina toisinaan on tilanteita, joissa toivoisi olevansa väärässä, mutta epäilee, ettei sittenkään ole.
Vain täysi typerys voi tunkea Kuusitien kääntölenkkiin säännöllisen linjan. Samat typerykset ajoivat väkisin käärmeen pyssyyn luomalla 723-kummajaisen, josta eivät helsinkiläisetkään saa tolkkua, ulkopaikkakuntalaisista puhumattakaan. Rehellisyyden nimessä on toki myönnettävä, että vaunussa saattaa olla tilaa, kun kukaan ei arvaa sitä käyttää, kun ei voi tietää, mihin se on seuraavaksi menossa...

Perinteisen 3T/3B:n palauttaminen olisi nyt helpottava tekijä kaikkineen. 2 ja 7 voisivat sitten ajaa sotkulinjaa aiemman ehdotuksen mukaansiten, että 7 olisi se, mikä se on ja 2 kääntyisi Töölöstä Kampin kautta Kaivokadulle ja vetäisi käännön joko Hakaniemen Arena-korttelin tai Linjojen lenkillä. Kaiken muun pystyy kyllä hoitelemaan, mutta tässä kohden kiireellinen korjaus -vaikka sitten vanhanaikaiseen suuntaan- olisi paikallaan, jos lippujen hintaakin ollaan nostamassa, eli näistä "palveluista" pitäisi jatkossa maksaa vielä nykyisiä ylihintojakin enemmän.
 
Vain täysi typerys voi tunkea Kuusitien kääntölenkkiin säännöllisen linjan..
Ehkäpä syynä on se, että kakkoselle piti löytää joku kääntöpaikka, Meilahden sairaala olisi ollut moninkerroin parempi, tuskinpa Alppilanradalle on niin paljon menijöitä kuin Pasilaan.

Uskoisin näitä ratkaisuja melko lyhytaikaiseksi, kun saadaan yhteys Pasilasta Kalasatamaan tulee se olemaan suosittu reitti, etenkin kun se jatkuisi länsipuolella Meilahdeen ja jopa Töölön ja Kampin kautta ...
Kuinka merkityksetön Alppilan rata sen jälkeen olisikaan ...

Helsinki muuttuu ja ajassa on oltava mukana.
 
Eihän se, että läpikulkijoiden määrät Pasilan ja Kalasataman välillä kasvavat, mitenkään tee Alppilan osuudesta merkityksetöntä. Siellähän asuu paljon ihmisiä, jotka tarvitsevat joukkoliikennettä. Heidänkin -sekä tietysti turistien, jotka menevät Lintsille tai Stadikalle- tarpeisiinsa vanhat kolmoset sopivat nykyistä sekasotkua huomattavasti paremmin.
Muutenkin raitiovaunu pitäisi aina ajatella enemmän reitin varrella asuvien yhteysvälineenä kuin läpikulkuajoneuvona. Tosin tästä Meikusta katsottuna poikittaislinjallekin olisi ilmeinen tarve -nykyään sen ehdon täyttävät parhaiten 58 ja tiedelinja, joita ei kuitenkaan tee edes mieli käyttää, kun matkan käytännössä kävelee nopeammin...

Kiireellisyysjärjestyksessä Helsingin tärkeimmät raitiovaunukehitelmät minusta olisivat:
1: Kampin ja Rööperin yhteys
2: Meikun uusi kääntöpaikka
3: Pasilan kehittäminen, ml.poikittaisrata Kalasatamaan
4: Hagis-Kalasatama-Arabia
5: Laajasalo

Kuten huomaatte, pidän Laajasalon pikalinjaa tässä kohden vähemmän olennaisena. Ensin on saatava kantakaupungin verkko kuntoon, ja luotava sellaisia katuja, joilla ratikat pääsevät etenemään ilman autojen aiheuttamia tukoksia. Vasta sitten, kun yksikään raitiovaunu ei missään tilanteessa joudu väistämään muuta autoa kuin korkeintaan hälytysajoneuvoa, voidaan puhua radikaalista laajennuksesta myös mitä matkustajamääräoletuksiin tulee.
 
Takaisin
Ylös