Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

Mikonkadun ja Kaivokadun kapasiteetti olisi riittämätön.

Mitenkäs sitten, kun kaivokadulle pitäisi tulla vielä 2 linjaa Laajasalosta ja yksi Kalasatamasta?

Varmasti läheskään kaikkea ei ole vielä tehty, että Kaivokadun raideparista olisi puristettu kaikki kapisteetti irti.
 
Mitenkäs sitten, kun kaivokadulle pitäisi tulla vielä 2 linjaa Laajasalosta ja yksi Kalasatamasta?

Valitettavasti Laajasalon kanssa tehtiin paha virhe, kun raitiotie väkisin vietiin Hakaniemeen ja ahtaaseen Pitkänsillan-Kaivokadun korridoriin. Pohjoisranta ja Aleksi olisivat olleet vaihtoehtona huomattavasti onnistuneempi.

Varmasti läheskään kaikkea ei ole vielä tehty, että Kaivokadun raideparista olisi puristettu kaikki kapisteetti irti.

Niinpä. Ongelma ei olekaan se, että siellä olisi liikaa raitiovaunuja. Enemmänkin mahtuisi. Ongelma on se, että ne vaunut tulevat sinne miten sattuu. Nyt on ensimmäistä kertaa yritetty oikeasti synkronoida linjoja toisiinsa, mutta kun liikenneolosuhteet ovat niin heikot, niin edellytykset synkronoinnin toimimiseen eivät ole kovin hyvät.

Vähimmillään toimiva synkronointi edellyttäisi kuljettajarahastuksen lopettamista, aitoja liikennevaloetuuksia, yhdenmukaisempaa ajotapaa ja riittävän leveitä raitiovaunukaistoja.
 
Kaivokadun ja Manskun sumppuun on käytännössä kolme ratkaisua. A) Fredrikinkadun raitiotie ja Kaivokadun ja Manskun välillä kääntymisen lopettaminen. Eli ajetaan risteyksestä vain suoraan läpi, Manskua suoraan, Kaivokadulta Simonkadulle, kaksi valovaihetta. Ei liene kovin realistinen ratkaisu useastakaan syystä. B) Manskun pohjoiseen vievien ajoratojen muuttaminen kävelykaduksi välillä Sokokselta Stockmannille. Tässä ratkaisussa on lähinnä se ongelma, että vaikka raitiovaunujen kulku sujuvoituisi, kävelylle ratikat muodostavat joka tapauksessa suuren estevaikutuksen Helsingin ehkä vilkkaimmassa jalankulkuristeyksessä. C) Pisara ja Kaivokadun pysäkin merkityksen väheneminen hubina, jolloin Hakaniemen suunnasta voisi ajaa linjoja Krunan kautta Aleksille/Etelä-Helsinkiin.

Todennäköisesti B tai C toteutuu, ehkä molemmat.
 
Niinpä. Ongelma ei olekaan se, että siellä olisi liikaa raitiovaunuja. Enemmänkin mahtuisi. Ongelma on se, että ne vaunut tulevat sinne miten sattuu. Nyt on ensimmäistä kertaa yritetty oikeasti synkronoida linjoja toisiinsa, mutta kun liikenneolosuhteet ovat niin heikot, niin edellytykset synkronoinnin toimimiseen eivät ole kovin hyvät.

Tänään menin kurvista oopperalle ja takaisin. Molempiin suuntiin kasi ja ykkönen ajelivat nätisti peräkkäin. Eli tässä ei ainakaan synkka toiminut niin kuin sen voisi kuvitella.
 
Tänään menin kurvista oopperalle ja takaisin. Molempiin suuntiin kasi ja ykkönen ajelivat nätisti peräkkäin. Eli tässä ei ainakaan synkka toiminut niin kuin sen voisi kuvitella.

Ei se synkka tunnu toimivan missään muuallakaan, oli kyseessä raitiovaunu tai bussi. :lol:
 
Reijolankadulle oli pari päivää sitten ilmestynyt tolppia, joihin ajolangat ripustetaan, eli eiköhän sieltä kohta rataakin saada.
 
Designpysäkkikatokset pitää joko siirtää muualle tai sitten reunakivet madallettava että bussit voivat kätyttää niitä. Esim 14 ,18 ja 39 lähtevät nyt Tennispalatsin luota hankalasta paikasta, pitkä kävelymatka metroon ja pysäkkejä ei meinaa löytää ja 39 seisoo pitkät ajat tyhjäkäynnillä koska Tennispalatsi toimii päättärinä.

Ovatko nuo designpysäkit jotenkin erityisen korkeita? Kas kun esimerkiksi 17:lla on uuden reitin myötä yhteinen pysäkki linjan 6 kanssa (Hietalahdentori)...
 
Ovatko nuo designpysäkit jotenkin erityisen korkeita? Kas kun esimerkiksi 17:lla on uuden reitin myötä yhteinen pysäkki linjan 6 kanssa (Hietalahdentori)...

Ratikkapysäkeitä on eri laiturikorkeuksilla. Kamppi on sieltä korkeammasta päästä, matalien ratikoiden lattian tasolla.

Bussilla voi pysähtyä korkeallekin pysäkille, mutta sitten pitää jäädä vähän kauemmas reunakivestä. Kampin pysäkki on mitoitettu ratikoille eikä siinä ole bussille hirveästi sivuttaismarginaalia. Samasta syystä Bulevardilta karkoitettiin idänsuuntaiset bussit kun ratikkapysäkit korotettiin: bussit eivät mahdu ohittamaan toisiaan pysäkeillä.
 
tulin päivällä 1:ellä Bulevardilta Töölöntorille. Hyvin ainakin matkustajat ovat löytäneet tänään uuden linja kyytiin. samalla näin Manheimilaisen tilausajossa. Toivottavasti tuo vaunu pidetään tallessa jatkossakin. Ikkunoissa punaiset verhot ja sisällä mahtava tunnelma.
 
Ovatko nuo designpysäkit jotenkin erityisen korkeita? Kas kun esimerkiksi 17:lla on uuden reitin myötä yhteinen pysäkki linjan 6 kanssa (Hietalahdentori)...

Noita pysäkkejä ovat bussit 14 ja 18 käyttäneet, kunnes ne siirrettiin sieltä pois, kun seisoivat siinä niin kauan että ratikan aikataulut menivät aivan sekaisin. En muista keskustelua siitä, että ovien kanssa olisi ollut ongelmia tuossa. Silmämääräisesti nuo eivät ole niin korkeita kuin rv-pysäkit yleensä.

Periaatteessa ratikkapysäkkejä tehdään kahdelle korkeudelle, joko rv taikka bussi+rv. Jälkimmäiset ovat matalampia.

Jätkäsaaren rv-korkuisille pysäkeille on ilmestynyt 23N-päreitä nyt elokuussa. Miten mahtaa bussi siellä pärjätä?

17:lla on yhteisiä pysäkkejä ratikoiden kanssa Tehtaankadullakin. Mutta jos ovia ei auota eli kukaan ei sitä bussia käytä, niin sittenhän korkeus ei ole ongelma ;)
 
Jonkun verranhan busseilla ja ratikoilla on yhteisiä pysäkkejä. Uusille busseille ne eivät ole ongelma, koska niissä on vastaavat liukuovet kuin uudemmissa ratikoissa. Lisäksi linjoilla 50, 58 ja 59 vanhoihin busseihin on vaihdettu liukuovia, jotta ne pärjäävät yhteiskäyttöpysäkeillä Pasilassa (ja aiemmin 58:n reitillä Vallilassa).
 
Keskustassa kävelymatkat ovat niin lyhyet ja muuta joukkoliikennettä tarjolla niin paljon, että 10 min vuoroväli lyhyillä matkoilla ei houkuttele oikein kuin hitaasti liikkuvia. Pelkästään hitaasti liikkuvista ei taas saada riittävän suuria matkustajamääriä ratikoihin (eikä busseihinkaan). Keskustassa on siis syytä ajaa joko hyvin tiheästi tai sitten olla kokonaan ajamatta.

Runsaasta rinnakkaisesta bussirallista huolimatta kakkonen on kuitenkin ollut Töölöstä tullessaan kaikki vuodet varsin hyvin kuormitettu 10 minuutin vuorovälillään, tiettyinä ruuhkapiikkeinä käytännössä tupaten täynnä. Matkustajista noin karkeasti arvioituna puolet on poistunut Kampissa, loput Rautatieasemalla. Kyllähän se paperilla kuulostaa mielenkiintoiselta ratkaisulta, että otetaan linjalta kaksi suosituinta pysäkkiä pois.
 
Designpysäkkikatokset pitää joko siirtää muualle tai sitten reunakivet madallettava että bussit voivat kätyttää niitä. Esim 14 ,18 ja 39 lähtevät nyt Tennispalatsin luota hankalasta paikasta, pitkä kävelymatka metroon ja pysäkkejä ei meinaa löytää ja 39 seisoo pitkät ajat tyhjäkäynnillä koska Tennispalatsi toimii päättärinä.
t. Rainer

Nyt HKL on todennut että design-katosten reunakiveyksen madaltaminen onkin helppoa ja työ on jo ilmeisesti aloitettu koska toinen katoksista on aidattu. Ongelmana on kuitenkin vielä bussien aikataulut koska pysäkin kohdalla ei mahdu ohittamaan. http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005358066.html. Linjoille 14 ja 18 tuo nyt ei ole ongelma kun ne muutenkin ajelevat useimmiten peräkkäin. Mites 39/39B, kiertääkö ne tennispalatsin lähtölaituriin sähkötalon takaa, eli jäisivätkö jonoon 14/18 bussien taakse?
 
Nyt HKL on todennut että design-katosten reunakiveyksen madaltaminen onkin helppoa ja työ on jo ilmeisesti aloitettu koska toinen katoksista on aidattu. Ongelmana on kuitenkin vielä bussien aikataulut koska pysäkin kohdalla ei mahdu ohittamaan. http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005358066.html. Linjoille 14 ja 18 tuo nyt ei ole ongelma kun ne muutenkin ajelevat useimmiten peräkkäin. Mites 39/39B, kiertääkö ne tennispalatsin lähtölaituriin sähkötalon takaa, eli jäisivätkö jonoon 14/18 bussien taakse?

Kyllähän 39 välillä seisoo siinä Kampin keskuksen ovien edessä juuri ennen pysäkkiä, liekö normi pysäköintipaikka siinä?
 
Torstaina 28.9.2017 huomasin, että Reijolankadulle oli jo toiselle (pohj.) pari kiskoelementtipätkää asennettu. Siitä se alkaa.
 
Takaisin
Ylös