Näinpä. Mutta en ihmettelisi, jos tuosta silloin tällöin poikettaisiin. Nelosellakin tuli tänään Artic vastaan, mikä ei ole kovin yleinen näky.
Ykkösellähän näkee Articeja melkein päivittäin, eräänä sunnuntaina oli kaksikin kappaletta.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Näinpä. Mutta en ihmettelisi, jos tuosta silloin tällöin poikettaisiin. Nelosellakin tuli tänään Artic vastaan, mikä ei ole kovin yleinen näky.
Tilanteen korjaamiseksi on ainakin kolme vaihtoehtoa: A. Muutetaan risteyksen raidejärjestelyjä siten, että vaunut mahdutaan kohtaamaan siinä. B. Annetaan Arkadiankadulle kääntyville vaunuille nollaviipeet, jolloin ne eivät ole tukkeena muille vaunuille. Tämä ei aiheuta kohtuutonta haittaa autoliikenteelle. C. Muutetan linjastoa siten, että ysi kulkisi jälleen Länsiterminaaliin ja seiska vastaavasti Saukonpaateen. Tällöin Länsiterminaaliin kulkisivat taas Articit. Ysi siirrettiin Saukonpaateen vain siksi, että asukkaat vaativat parempia yhteyksiä yöllä. Articeiden käyttö Länsiterminaalin linjalla on kuitenkin huomattavasti tärkeämpää. Tarvittaessa ysin viimeiset vuorot voivat ajaa Saukonpaateen tunnuksella 9N.Artic ei mahdu Sokoksen kulmalla Arkadiankadulle vievälle rymitysraiteelle, vaan tukkii kulun suoraan ajavilta.
Enemmän olen innoissani siitä, että Töölö on käsittääkseni pikku hiljaa saamassa Articeja. 4 ja 10 ovat ne linjat, joilla noita vaunuja todella tarvitaan, varsinkin nyt kun 7 poistui Mannerheimintieltä.
Neloselle ja kympille sopisivat vielä paremmin pidemmän version Articit, mutta ehkä sitten joskus kun kun pitkät nivelet romutetaan ja Ruhan halli valmistuu.
Pahoin pelkään, että menee vielä n. 10 vuotta, ennenkuin saamme Articit Töölön linjoille.Ehkei tarvitsisi odottaa niin kauan.
Enemmän olen innoissani siitä, että Töölö on käsittääkseni pikku hiljaa saamassa Articeja. 4 ja 10 ovat ne linjat, joilla noita vaunuja todella tarvitaan, varsinkin nyt kun 7 poistui Mannerheimintieltä.
Kyllä ne peruskorjattuna pidempäänkin kestäisivät, mutta HSL haluaa hankkia uusia vaunuja. Ehkä halutaan hankkia kaikki vaunut kerralla, koska linjaston laajennuksia varten tarvitaan joka tapauksessa kalustoa eikä Nr1-kalustoa haluta käyttää.Välihuomautus:
MLNRV2 -kalusto peruskorjataan vielä kerran ja pidennetään sen käyttöikää kymmenisen vuotta.
http://www.hel.fi/static/public/hel...kaluston_tayskorjauksen_hankesuunnitelma.html
Linkki yksityiskohtaiseen suunnitelmaan:
http://www.hel.fi/static/public/hel...FA252DE-2BD5-CF4D-8744-5F2A4F000000/Liite.pdf
Mutta peruskorjaus on todella mittavaa, sillä vaunut ovat päässeet monin paikoin huonoon kuntoon. Etenkin koreiltaan monet ovat pahasti ruosteessa (lukekaa jälkimmäinen raportti).Kyllä ne peruskorjattuna pidempäänkin kestäisivät, mutta HSL haluaa hankkia uusia vaunuja. Ehkä halutaan hankkia kaikki vaunut kerralla, koska linjaston laajennuksia varten tarvitaan joka tapauksessa kalustoa eikä Nr1-kalustoa haluta käyttää.
Siis linjojen 1, 2, 3 ja 7 voi olettaa olevan Artic-vapaita linjoja?
Peruustuuko käsityksesi muuhun kuin havaintoihin? Itse olen puolestani ollut siinä käsityksessä, etteivät Articit tule vuosikausiin yleistymään Töölön linjoilla johtuen vallitsevista varikko-olosuhteista.