Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

täytyy tunnustaa, että en ole tullut tuolla myöhäiselä laivalla. Mutta muilla aikaisemmilla laivoilla kymmeniä kertoja olen nähnyt että laivan purkamisen jälkeen ensimmäinen vaunu on niin täysi kuin mahtuu, toinen on tavanomaisen täysi, kolmas suhteellisen täysi ja sitä seuraavissa matkustetaan väljästi. 10 minuutttia matkustetaan Kamppiin ahtaasti, sitten huomattava osa jää kyydistä pois jo siellä.

Mutta täytyyhän viimeiseltä laivalta olla myös hyvä yhteys, joka asiaa tunteva osaa kertoa mistä kiikastaa.
 
Tulisiko vaunumääriin hirvittävästi lisäkuormitusta nyt laskettuihin verrattuna, jos kolmoset palautettaisiin takaisin oikeille reiteilleen 3T:ksi (Nordis-Kallio-Kaivokatu-Bulevardi-Eira-Kauppatori-Mansku-Arkadia-Töölö-Nordis) ja 3B:ksi (ed.päinvastoin) ja 2/7 toimisi Pasilassa numeroa vaihtaen reitillä (2) Linjat-Kaivokatu-Kamppi-Töölö-Länsi-Pasila (7)-Itä-Pasila-Sörkka-Hagis-Krunikka-Aleksi-Mikonkatu-Kamppi-Länsiterminaali?

Mitä Länsiterminaaliin tulee, viisainta taitaisi olla panna sinne aina laivojen saapumisaikoihin bussi tai pari passiin, ja heittää näillä poka Kampin terminaaliin, raitiovaunujen kuormaa keventämään. Yksi ihan kehittämisen arvoinen ajatus olisi jopa se, että lähtevillä asiakkailla olisi mahdollisuus niin halutessaan tehdä lähtöselvitys ja mahdollinen turvatarkastus Kampissa, jolloin ruuhkaa olisi sikäli vähemmän, että bussi voisi ajaa satama-alueelle ja lähtöselvitetyt matkustajat pääsisivät siitä suoraan laivaan.
 
Mitä Länsiterminaaliin tulee, viisainta taitaisi olla panna sinne aina laivojen saapumisaikoihin bussi tai pari passiin, ja heittää näillä poka Kampin terminaaliin, raitiovaunujen kuormaa keventämään.

Nämä ajatukset menee kategoriaan "hyvä idea". Ne matkustajat kun pitäisi vielä saada jotenkin houkuteltua sinne bussiin, kun ne vietävät vaan valuu ratikkapysäkille vaikka mitä tekis. Tallinnan laivasta kun on kyse niin ehkä ilmaisella kaljalla saisi edes jonkun sinne bussinkin kyytiin, tosin se bussi sitten seisoo Tyynenmerenkadun ruuhkissa niin kauan, että kalja on juotu ja kävellen olis nopeammin perillä.

Saksalaisissa suurkohteissa mallia messut ym. on usein kohtuullisenkokoinen ratapiha ja mahdollisuus pitää vaunuja passissa tarkoittamallasi tavalla. Liikenteenohjaaja sitten lähettää niitä pysäkille siten, että porukka saadaan pois satamasta (messuilta) jouhevasti. Toisin sanoen ideasi toteutus, mutta raitiovaunuin. Huono puoli: maksaa rahaa.
 
Nyt on syysaikataulujen vuorolistat julkaistu SRS:n sivuilla. Niiden mukaan liikenteessä on iltaruuhkassa peräti 95 vuoroa, kun viime suuskaudella niitä oli 94. Raitio-lehdessä 1/2017 sivulla 27 ollut virke :"Kamalin totuus lienee, että kokonaisvaunumäärä vähenee lähes kymmenellä." ei siis toteutunut. Tosin ehkä linjalla 2/3/7 pärjättäisiin vähemmälläkin kuin 29 vaunulla. Lisäksi taulukon mukaan kutoskasin yhteinen vaunukierto päättyy lähes kokonaan.
 
Arvelen, että vaunumäärää voidaan seuraavalla aikataulukaudella vähentää koskematta vuoroväleihin. Siellä tuntuu olevan aika paljon pelivaraa varmuuden vuoksi, mikä ei ole ollenkaan huono asia nyt, kun uusi linjasto aloittaa.
 
Nämä ajatukset menee kategoriaan "hyvä idea". Ne matkustajat kun pitäisi vielä saada jotenkin houkuteltua sinne bussiin, kun ne vietävät vaan valuu ratikkapysäkille vaikka mitä tekis. Tallinnan laivasta kun on kyse niin ehkä ilmaisella kaljalla saisi edes jonkun sinne bussinkin kyytiin, tosin se bussi sitten seisoo Tyynenmerenkadun ruuhkissa niin kauan, että kalja on juotu ja kävellen olis nopeammin perillä.

Saksalaisissa suurkohteissa mallia messut ym. on usein kohtuullisenkokoinen ratapiha ja mahdollisuus pitää vaunuja passissa tarkoittamallasi tavalla. Liikenteenohjaaja sitten lähettää niitä pysäkille siten, että porukka saadaan pois satamasta (messuilta) jouhevasti. Toisin sanoen ideasi toteutus, mutta raitiovaunuin. Huono puoli: maksaa rahaa.
Bussit tietenkin poimisivat asiakkaansa RATIKKAPYSÄKILTÄ. Ja koska ne ovat ylimääräisiä, raitioliikennettä täydentäviä kyytejä, niissä olisi oltava mahdollisuus myös matkustaa ratikkalipulla, jos sellainen on jatkossakin tarkoitus tarjolla pitää (ellei ole HSL:n valikoimaan liian edullinen).
 
Olin puolihuolimattomasti siinä luulossa, että Reijolankadun rata otettaisiin käyttöön samaan aikaan kuin Välimerenkatu, eli maanantaina, mutta eihän se vissiin ole lähelläkään valmista. Milloin kolmosen on tarkoitus siirtyä uudelle reitille? Seiskaan menee vissiin vielä kauemman ennen kuin uusi silmukka on valmis.
 
Olin puolihuolimattomasti siinä luulossa, että Reijolankadun rata otettaisiin käyttöön samaan aikaan kuin Välimerenkatu, eli maanantaina, mutta eihän se vissiin ole lähelläkään valmista. Milloin kolmosen on tarkoitus siirtyä uudelle reitille? Seiskaan menee vissiin vielä kauemman ennen kuin uusi silmukka on valmis.

Joskus lokakuun puolivälissä ilmeisti. Reijolankatu on isoa monttua tällä hetkellä. Seiskan Meilahden silmukasta voidaan haaveilla toivottavasti vasta loppuvuosikymmenestä.
 
Joskus lokakuun puolivälissä ilmeisti. Reijolankatu on isoa monttua tällä hetkellä.

Panin tänään merkille että Jalavatien pysäkille oli jo laitettu kolmosen kyltit ja tiedote siitä että kyltit on vaihdettu etuajassa. Linjamuutoksen päivämääräksi oli merkitty 14.8. Nyt siis matkustajat odottavat turhaan kahden kuukauden ajan kolmosta Jalavatien pysäkillä.
 
Panin tänään merkille että Jalavatien pysäkille oli jo laitettu kolmosen kyltit ja tiedote siitä että kyltit on vaihdettu etuajassa. Linjamuutoksen päivämääräksi oli merkitty 14.8. Nyt siis matkustajat odottavat turhaan kahden kuukauden ajan kolmosta Jalavatien pysäkillä.

Näin edelleen tosiaan on, ettei Reijolankadulla ole raiteita, muuten kuin vaihteet molemmissa päissä. Autokaistoja on nyt laitettu siihen malliin, että raiteita päästään ehkä piakkoin rakentamaan. Reijolankadun raiteiden valmistauttomuus 14.8. oli kai jo ennakoitu, kun jossain kartoissa oli tieto, että 3 lähtee Töölön hallilta.
 
Siinä on nyt kyllä ennakoitu jo liikaa, jos Jalavatiellä (ja Töölön tullissa?) on jo kolmosen päreet. Olisihan ne ehtinyt rauhassa sitten lokakuussa.

Jo hyvissä ajoin vuosi sitten oli tiedossa, ettei Reijolankadun rata valmistu elokuuksi. Rata on tarkoitus avata liikenteelle 23.10. Tietysti viime hetken muutokset ovat aina mahdollisia.
 
Siinä on nyt kyllä ennakoitu jo liikaa, jos Jalavatiellä (ja Töölön tullissa?) on jo kolmosen päreet. Olisihan ne ehtinyt rauhassa sitten lokakuussa.
On ne myös Töölön tullissa. HSL vaan halusi jostain syystä aloittaa päreiden vaihtamisen kympin pohjoispäästä, joten kaikkien Töölön tullin ja Korppaanmäen välisten pysäkeiden päreet on vaihdettu, vaikka kympin reitti ei edes muutu. Eikä samalla voitu edes poistaa 10X:n päreitä, koska se kulkee taas tänään.
 
On ne myös Töölön tullissa. HSL vaan halusi jostain syystä aloittaa päreiden vaihtamisen kympin pohjoispäästä, joten kaikkien Töölön tullin ja Korppaanmäen välisten pysäkeiden päreet on vaihdettu, vaikka kympin reitti ei edes muutu. Eikä samalla voitu edes poistaa 10X:n päreitä, koska se kulkee taas tänään.

Eikö yksinkertaisinta olisi jättää pysyvästi paikoilleen 10X:n päreet? Onhan monien juna- ja metroasemien vieressäkin pysyvästi korvaavien bussien päreet.
 
En nähnyt tänään yhdelläkään pysäkillä Meilahdessa kolmosen päreitä. Kenties ne on sittemmin poistettu, jos jollakin niistä kerta oli havaintoja.
 
En nähnyt tänään yhdelläkään pysäkillä Meilahdessa kolmosen päreitä. Kenties ne on sittemmin poistettu, jos jollakin niistä kerta oli havaintoja.

Huomasin saman, eli että ne on poistettu. Takuuvarmasti näin kolmosen päreen Jalavatien pysäkillä (keskustan suuntaan) viime torstaina (10.8.) n. klo 12.
 
Takaisin
Ylös