Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

Erinomaista, että on poistettu sieltä hämäämästä!

Nyt odotellaan vielä SKP:lle ysin pärettä.
 
Kun eilen joutui kuluttamaan aikaansa, niin kävin testaamassa uusia linjoja. Päivällä ykkönen ajeli puolityhjänä Kurvista Eiraan. Lisäksi ajelin osan matkaa linjalla 2/3/7, Eirasta Pasilan kautta Kurviin. Olen vahvasti sitä mieltä, että nyt on luotu täydellisen typerä himmeli vailla mitään järkeä. Liian pitkä linja, jolla on useita paikkoja ruuhkautua: muun muassa Eirassa turisteista ja Länsisatamassa laivamatkustajista. Ei siis ihme, että Pasilaan on sitten pakko laittaa pitkä tasaus. Tuota on käytännössä mahdoton ajaa tasaisilla vuoroväleillä, joten palvelu tulee varmasti huonontumaan.

Lisäksi olen edelleen sitä mieltä, että Rautatieasemalta pitäisi olla suora yhteys myös Olympiaterminaalille. Nythän sinne joutuu kiertämään kolmosen lenkin Bulevardin kautta taikka vaihtamaan vaunua. Onhan vastaavasti Katajanokan terminaalillekin luotu ihan varta vasten oma linjansa. Toki Olympiaterminaalilla ei ole kuin yksi lähtö ja tulo päivässä...
 
Lisäksi olen edelleen sitä mieltä, että Rautatieasemalta pitäisi olla suora yhteys myös Olympiaterminaalille. Nythän sinne joutuu kiertämään kolmosen lenkin Bulevardin kautta taikka vaihtamaan vaunua.

Lasipalatsin pysäkiltä pääsee. Sehän on "Rautatieaseman pysäkki" myös kaikille Töölöjen suunnasta tuleville.
 
Onko muuten kukaan ollut näkemässä, miten uudella ykkösellä riittää Käpylän päässä matkustajia? Tai miksei muuallakin...
 
Onko muuten kukaan ollut näkemässä, miten uudella ykkösellä riittää Käpylän päässä matkustajia? Tai miksei muuallakin...

Tällaiset uudet yhteydet tapaa olla ensimmäisinä päivinä melko tyhjiä. Myös esimerkiksi linjan 506 uusi osuus on kulkenut suht tyhjänä.
 
Onko muuten kukaan ollut näkemässä, miten uudella ykkösellä riittää Käpylän päässä matkustajia? Tai miksei muuallakin...
Iltaruuhkassa matkustajia oli suunnilleen saman verran kuin ennen 1A:lla. Myös seisojia oli jonkin verran Nr1:ssä, muttei varmaankaan MLNRV:ssä. Päivällä lienee tyhjempää. Ensimmäinen päivä ei kuitenkaan kerro kaikkea, koska mukana oli myös ylimääräisiä, väärälle linjalle päätyneitä matkustajia, ja toisaalta matkustajia myös puuttui samasta syystä. Esimerkiksi Lasipalatsilta tuli kyytiin Hesperian puistoon menijöitä, koska pysäkkikilvissä vaunun ilmoitettiin kulkevan Töölön kautta, ja onhan puistokin Töölöä.
 
Onko muuten kukaan ollut näkemässä, miten uudella ykkösellä riittää Käpylän päässä matkustajia? Tai miksei muuallakin...

Matkustin tänään klo 14 kieppeillä Käpylästä Hakaniemeen. Ykkösessä oli Velodromille tultaessa kymmenkunta matkustajaa.

Perinteisesti raitioliikenteen matkustajiamääriä on laskettu loka-marraskuussa, jolloin saadaan hyvin keskimääräisiä arkilukuja, kun lomat on pidetty ja koulut käynnissä ja pyöräily vähentynyt kesästä muttei tyrehtynyt vielä talvitasolle. Luulen kuitenkin, että meillä menee sen verran kauan oppia uudet reitit, että vielä silloinkaan ei ehkä saada luotettavia mittaustuloksia.
 

Kovasti näyttää aamun hallilta lähtevän vuoron reitiltä...

---------- Viestit yhdistetty klo 12:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:01 ----------

Lasipalatsin pysäkiltä pääsee. Sehän on "Rautatieaseman pysäkki" myös kaikille Töölöjen suunnasta tuleville.

Joo. Sitten turistin pitää osata vetää laukkunsa sinne...

Jäin edellisen kommentin kirjoittamisen jälkeen miettimään sitä, mikä oli peruste sille, että juuri tämä megalinja 2/3/7 päätyy seiskana Länsisatamaan? Miksei seiskaa voitu kääntää Saukonpaateen ja antaa ysin jatkaa Länsisatamaan menoaan?
 
Jäin edellisen kommentin kirjoittamisen jälkeen miettimään sitä, mikä oli peruste sille, että juuri tämä megalinja 2/3/7 päätyy seiskana Länsisatamaan? Miksei seiskaa voitu kääntää Saukonpaateen ja antaa ysin jatkaa Länsisatamaan menoaan?

Perusteluna oli se, että yöliikenne hoituu hieman halvemmalla, kun nyt viimeinen vuoro esimerkiksi Rautatieasemalta lähtee Saukonpaadelle 1.50, mutta Länsiterminaalille se voi lähteä jo 0.39.
 
Perusteluna oli se, että yöliikenne hoituu hieman halvemmalla, kun nyt viimeinen vuoro esimerkiksi Rautatieasemalta lähtee Saukonpaadelle 1.50, mutta Länsiterminaalille se voi lähteä jo 0.39.

Veikkaan ettei summa olisi ollut kokonaisuudessaan edes merkittävä. Yksi tuon monilinjan lisäongelmista on myös se, että kun jonain päivänä linjalle hajoaa vaunu ja se joudutaan työntämään sieltä pois - taikka tulee kiskoilta suistuminen, se sotkee sujuvasti kolmen linjan liikenteen. Mutta eihän tällainen ole mahdollista, eihän? :)
 
Moni seikkahan voi hidastaa raitioliikennettä oleellisesti. Jos tuon uuden Megalinjan alkupäässä tulee viivästyksiä, niin nehän heijastuvat kun linjan kolmatta numeroa ajetaan. tätä seikkaa on ennenkin täällä ihmetelty, mutta kait sitä on mietitty, kun tällaisen superlinja muodostamiseen on päädytty.
 
Moni seikkahan voi hidastaa raitioliikennettä oleellisesti. Jos tuon uuden Megalinjan alkupäässä tulee viivästyksiä, niin nehän heijastuvat kun linjan kolmatta numeroa ajetaan. tätä seikkaa on ennenkin täällä ihmetelty, mutta kait sitä on mietitty, kun tällaisen superlinja muodostamiseen on päädytty.

Nyt se sitten konkretisoitui heti ja vaikutukset seiskaan unohtuivat saman tien tuosta uutisesta:

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005329687.html?ref=rss
 
Miksi raitiovaunuissa ei ole sen verran akkua, että ne pääsisivät kulkemaan lyhyen välin ilman virtaa?
 
Takaisin
Ylös