Hälytysajoneuvojen mahdollisuus käyttää raitiovaunukaistoja on lähtökohtaisesti hyvä asia, mutta sen merkitystä ei pidä liioitella. Jos nyt vaikka Hesarille tehtäisiin nämä täällä mainitut vuoden 1999 suunnitelman älyttömät pyörätiet siirtämällä autot ratikkakiskoille, niin sinne katoaisi se hälytysajoneuvokaista tosta noin vaan, eikä se näytä huolettavan ketään. Sitten kun se kaista on olemassa, niin siitä ei voi muka mitenkään tehdä sellaista, että auton on hankala ajaa siellä. Kyllä tässäkin asiassa pitää olla tolkkua ja realismia.
Aivan ydinkeskustassa ja pääväylillä tuo hälyajomahdollisuus on tärkeä etu ja se pitää minusta mahdollistaa. Mitä kauemmas keskustasta mennään, sitä enemmän voi sitten herätellä keskustelua siitä, kuinka tärkeä tuo hälyajomahdollisuus on ja mitä se oikeastaan edellyttää rv-kaistalta.
Esimerkiksi Mechelininkadulla ja Mäkelänkadulla ajetaan hälyajoa kiskoilla, vaikka alla on soraa ja hiekkaa ja autokaista on erotettu puurivillä ja korkealla reunakivellä. Pohja ei ole ihanteellinen, mutta kuitenkin parempi kuin jumittava autokaista ja ilmeisesti riittävän hyvä, kun siellä kerran ajetaan. Ambulanssillakin. Hälyauto pääsee rv-kaistalle vain risteyksistä ja ehkä suojateiden kohdalta, mutta ei rajattomasti mistä vaan. Sekin riittää.
Samalla periaatteella voidaan minusta vallan hyvin sallia kadun keskellä olevalle rv-kaistalle reipas reunakivikorotus. Ei se estä hälyajoa, kun tasaisin välein on madallettu reunakivi, kuten risteyksien ja suojateiden kohdalla onkin. Ja Helsingissähän tunnetusti on sekä risteyksiä että suojateitä todella tiheästi, joten ei tuosta muodostu kynnyskysymystä. Sananmukaisesti.
Sitten on erikoistapauksia, kuten Sompasaaren ja Laajasalon sillat. Sinne on tulossa 6-7 metriä leveä kevyen liikenteen väylä. Ne harvat kerrat, kun silloilla on tarvetta hälyajoon (Laajasaloon tulee oma pelastusasema ja ambulanssitkin taitavat ajaa idän suuntaan), tuo kevari riittää siihen oikein hyvin. Rv-kaistat olisi syytä tehdä niin, ettei sinne pääse kumipyörillä ollenkaan tai ainakin hyvin hankalasti.
Minua houkuttaisi vanhan mukulakiven käyttö tällaisilla osuuksilla. Siis sellaisten pienehköjen pyöreiden kivien, joita on muun muassa Hietalahden torin parkkipaikalla vielä ja joita kaivettiin Ruoholahdenkadulta pois katutöiden yhteydessä. Ne kun olisi säästetty ja korotettu rv-kaista päällystetty niillä, niin johan pysyisi autot poissa ja samalla kaupunkikuvassa säilyisi hieno historiallinen kerrostuma.