Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Helmi toki piti Oopperan pysäkin suojatievaloja "vihreällä", mutta kuljettaja oli kai energiansäästömainingeissa ja antoi vaunun vain rullata hiljalleen kohti pysäkkiä. Valo vaihtui S-opastimeksi ja siinä sitten odoteltiin pysäkille pääsyä.
Tätä sattuu jatkuvasti. Se on matkustajan näkökulmasta todella ärsyttävää. Aikataulut ovat liian löysät. Kuljettajan vika se ei ole, koska kuljettajaa ohjeistetaan tietysti ajamaan aikataulun mukaan. Se sitten johtaa monella kuljettajalla tällaisiin epätoivoisiin ja järjenvastaisiin ratkaisuihin.
Tästä matelusta kannattaisi antaa palautetta HSL:lle. Toivotaan, että ensi syksyn aikatauluihin saataisiin kierrosaikatiukennuksia. Siinä on samalla Pajuselle säästötoimiakin.
Mitähän järjenvastaista on nimenomaan tuolla tavoin liikennesilmää käyttäen kuluttaa sitä aikaa? Valitusta tulee nimenomaan siitä jos pysäkeillä seistään paikallaan aikaa tasaamassa.
Mitähän järjenvastaista on nimenomaan tuolla tavoin liikennesilmää käyttäen kuluttaa sitä aikaa? Valitusta tulee nimenomaan siitä jos pysäkeillä seistään paikallaan aikaa tasaamassa.
Aikatauluja on nimenomaan "löysennetty" jotta kaikkia vaihteisiin yms. liittyviä nopeusrajoituksia voisi noudattaa. Säästöä ei ainakaan tule jos ryskytetään vaihteet rikki.
Tietenkin, mutta arvelisin kyllä, että vaunu on useammin myöhässä kuin edellä aikataulustaan. Huomioita kertyy helposti pysäkeillä, joilla voi tappaa aikaansa tuijottelemalla aikataulunäyttöä. Niissä tuntuu monesti olevan käytössä eri linjoilla eripituiset minuutit... ja nekin numerot saattavat vaihtua mihin tahansa muuhun, ei välttämättä edellistä pienemmäksi. Hidastelukin seuraisi pikemminkin siitä, ettei aikatauluja oikein vaan voi laatia minuuttitarkkuudella.järjenvastaista on se, että aikataulu laaditaan sellaiseksi, että aikaa linjalla jää "kulutettavaksi".
Eikös ole vähän ristiriitainen tämä sun viestisi, kun ensin kirjoitat, että aikaa pitää "kuluttaa" matelemalla hitaasti liikennevaloihin, että ne ehtisivät vaihtua punaiseksi ja sen jälkeen heti perään sanot, että löysät aikataulut ovat hyvä juttu kun ne mahdollistavat alhaiset vaihdenopeudet.
Eli mitä mieltä oikeastaan olet noista aikatauluista? Ovatko ne sinusta liian löysät vai eivät?
Ja vielä vastaus kysymykseesi: järjenvastaista on se, että aikataulu laaditaan sellaiseksi, että aikaa linjalla jää "kulutettavaksi".
Jonkinlaisia lukuja sinne aikatauluihin on vaan pakko arpoa, koskaan ne eivät voi pitää paikkaansa, koska oikeat ajoajat vaihtelevat niin rajusti.
Bussiliikenteessä, joka jos jokin on muiden liikennemuotojen häiriköimä osa-alue, kyetään hiljaisen ajan pysäkkikohtaisista aikatauluista tekemään hyvinkin tarkkoja ja sopeuttamaan ne olosuhteisiin siten, ettei Helmi-linjoillakaan turhaa hidastelua tarvita.
Sama kokemus. Bussin ajaminen viisikin minuuttia etuajassa on käyttämilläni Koillis-Helsingin linjoilla ihan arkipäivää, ja ajoajat on ylipäänsä ihan mitä sattuu. Jos Hämeentie vetää niin ajetaan reilusti etuajassa, jos ei niin kunnolla myöhässä. Se on esimerkiksi jotenkin pysäyttävä näky kun samalle pysäkille tulee neljä kappaletta saman linjan busseja 10 minuutissa, ja vuorovoväli on 20 minuuttia.Eipä kyllä pidä paikkaansa minun kokemuksieni mukaan. Bussiliikenteessä pysäkkien ohittaminen kaksi minuuttia etuajassa on aivan arkipäiväistä. Sikäli siis jos arvioidun ajoajan edellä ajamista voi kutsua etuajassa ajamiseksi. Juuri tämän mahdottomuuden vuoksi pysäkkiaikoja ei haluta edes yrittää tehdä sitoviksi, kun taas raitioliikenteessä niiden tarkkaan noudattamiseen ainakin pyritään.