Mutta onkos kukaan vaatinutkaan etuajassa ajoa? Ei varmasti.
Tiedossa on, että aikatauluja on pari kuukautta sitten löysennetty. Ilmeisesti siis HSL ylipäätään on ymmärtänyt ketjun loppupäässä painotetun minuutintarkan ennustettavuuden merkityksen muun liikkumisen (esim. pysäkille kävelyn) ajallisen optimoinnin mahdollistamiseksi.
Toisaalla foorumilla on vuodesta 2005 saakka kauhisteltu kaupungin raitioliikenneverkon alhaista keskinopeutta ja mietitty toimenpiteitä sen nostamiseksi. Tämä tavoite lienee ristiriidassa sen kanssa, että hiljaiseenkin aikaan, jolloin matka-ajat ovat parhaiten ennustettavissa muun liikenteen haittojen ollessa minimaaliset, aikataulut laaditaan niin löysiksi, että linjan reitillä on tahallaan hidasteltava.
Loppujen lopuksi, mikäli raitioliikenteen funktio on tämä ylipäätään, tulisi tällä foorumillakin arvostelua kerännyt liikennevaloetuusjärjestelmä poistaa kokonaan käytöstä. Viimeisten viestien perusteella on tullut selväksi, että raitiovaunut eivät tarvitse matkantekoaan nopeuttaakseen liikennevaloetuuksia, kun valoihin kerran halutaan pysähtyä silloinkin, kun etuuspyyntö niitä keinotekoisesti pitää ajon sallivana ja antaa muun liikenteen odottaa, ja tätä menetelmää pidetään yleisesti sallittavana.
Ja minä en kyllä jäisi odottamaan sitä "väylien täysremppausta". Kirjastoja suljetaan, kouluja lakkautetaan, sosiaaliset ongelmat rehottavat ja nyt viivästytetään asuinalueiden ja niiden liikenneyhteyksien rakentamista. Helsingin raitioliikenne saa näiden rinnalla päätöksenteossa lähinnä historiallisen jäänteen aseman ollen pakollinen paha, oikeastaan turistinähtävyys. Valitettavasti.
Tiedossa on, että aikatauluja on pari kuukautta sitten löysennetty. Ilmeisesti siis HSL ylipäätään on ymmärtänyt ketjun loppupäässä painotetun minuutintarkan ennustettavuuden merkityksen muun liikkumisen (esim. pysäkille kävelyn) ajallisen optimoinnin mahdollistamiseksi.
Toisaalla foorumilla on vuodesta 2005 saakka kauhisteltu kaupungin raitioliikenneverkon alhaista keskinopeutta ja mietitty toimenpiteitä sen nostamiseksi. Tämä tavoite lienee ristiriidassa sen kanssa, että hiljaiseenkin aikaan, jolloin matka-ajat ovat parhaiten ennustettavissa muun liikenteen haittojen ollessa minimaaliset, aikataulut laaditaan niin löysiksi, että linjan reitillä on tahallaan hidasteltava.
Loppujen lopuksi, mikäli raitioliikenteen funktio on tämä ylipäätään, tulisi tällä foorumillakin arvostelua kerännyt liikennevaloetuusjärjestelmä poistaa kokonaan käytöstä. Viimeisten viestien perusteella on tullut selväksi, että raitiovaunut eivät tarvitse matkantekoaan nopeuttaakseen liikennevaloetuuksia, kun valoihin kerran halutaan pysähtyä silloinkin, kun etuuspyyntö niitä keinotekoisesti pitää ajon sallivana ja antaa muun liikenteen odottaa, ja tätä menetelmää pidetään yleisesti sallittavana.
Ja minä en kyllä jäisi odottamaan sitä "väylien täysremppausta". Kirjastoja suljetaan, kouluja lakkautetaan, sosiaaliset ongelmat rehottavat ja nyt viivästytetään asuinalueiden ja niiden liikenneyhteyksien rakentamista. Helsingin raitioliikenne saa näiden rinnalla päätöksenteossa lähinnä historiallisen jäänteen aseman ollen pakollinen paha, oikeastaan turistinähtävyys. Valitettavasti.