Mutu-tuntumallahan näissä asioissa yleensä mennäänkin. Entisen liikenteenohjauskeskuksen sivustolta löytyy mm. suurimpien "valtakatujen", esim. Hämeentien tai Mechelininkadun liikennevalojen yhteenkytkentäkaavioita. Niitä tutkailemalla opin ymmärtämään esmes sen, miksi Hämeentien ja Kustaa Vaasan tien risteyksen jälkeisiin suojatievaloihin Kumpulassa Hermannin rantatien punaisista valoista lähtiessä ei voi ajaa 50 km/h joutumatta hidastamaan.
Kaikkialla, missä on viime aikoina liikennevaloja uusittu, liikenteen sujuvuus on huonontunut.
Onpa myös kiinnitettävä huomiota liikennevalo-ohjauksen uusimisien lisäksi liikennemäärien jatkuvaan kasvuun. Yksinkertaistettuna todettakoon, kuten tälläkin foorumilla niin satoja ja satoja kertoja ovat eri asiantuntijat todistaneet, että risteyksilläkin on välityskykynsä, samoin kaduilla ja kaistoilla. Kun risteyksen kapasiteetti ylitetään, varmasti ruuhkautumista syntyy.
Helsingin - ja pk-seudun yleensäkin - liikennevalo-ohjausta pidän sangen onnistuneena verrattuna vaikkapa Turun tai Jyväskylän keskusta-alueisiin, joissa suurin osa liikennevaloista edelleen on kello-ohjattuja vailla mitään ilmaisimia. On turhauttavaa seisoa klo 00.30 yöllä pikkuautollaan risteyksessä punaisen takana odottelemassa 75 sekunnin valokierron kulumista loppuun.
Liikennevalo-ohjaukseen voidaan vaikuttaa erilaisin ilmaisimin. En nyt sanoisi, että raitioliikenteen sujuvuus erityisesti on huonontunut, ainakaan liikennevaloista johtuen, ja kieltämättä on ollut miellyttävää ajella HELMI-laitteistoilla varustettuja linja-autoja. Useimmiten valot ovat toimineet loogisesti.
Hakamäentien, Vihdintien ja Mannerheimintien risteyksessä uusittiin juuri liikennevalot liittyen valmistuneeseen tunnelityömaahan. Entistä lyhyempi vihreä sivuttaissuunnassa Vihdintie-Hakamäentie on käytännöllisesti poistanut risteyksen ruuhkat tyystin. Ei tarvitse enää jonotella Tilkanmäestä saakka (ainakaan bussikaistalla).
Sen sijaan Vihdintien ja Lapinmäentien valo-ohjauksesta voidaan olla monta mieltä. Liikennesuunnittelupäällikön (vai kaupunkisuunnittelulautakunnan?) päätöksellä Turkuun opastetaan nyt Vihdintien ympyrän kautta Huopalahdentielle, mutta Lapinmäentien vihreä nuoli Hakamäentien tunnelista päin on aika vahva verrattuna Vihdintien liikenteeseen ympyrästä kohti tunnelia.
Myös Hämeentiellä Hakaniemen ja Sörnäisten välillä on sama ongelma hiljaisemman liikenteen aikoina.
Tästä liikenteenohjauskeskuksen kysymyspalstalla onkin ollut about vajaa vuosikymmen sitten juttua. HKL:n pyynnöstä Hämeentien liikennevalo-ohjaus on tehty tökkiväksi Sörnäisten pysäkkialueen ruuhkautumisen välttämiseksi. Harmi toki, että samasta älynväläyksestä kärsii myös Hämeentien kohtuullisen vilkas raitioliikenne.
En voi toki ymmärtää, miksi tuota samaa liikennevalo-ohjelmaa on käytettävä ruuhkan hellitettyä.