Raitiovaunuhavaintoja - lokakuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Kolarivaunut ovat HKL 210 (vasen etukulma) ja 240 (vasen kylki 1-moduli).
Jaa nääs mahtoiko missään vaihteessa tai kuljettajassa olla mitään vikaa, kun kyseessä oli Wauriotram. Wauriotramin ominaisuuksiinhan kuuluu suistua silloin tällöin kiskoilta, mutta sitähän ei saa julkisesti tunnustaa. Sen siitä saa kun ei ole normaaleja akseleita pyörissä...
 
Jaa nääs mahtoiko missään vaihteessa tai kuljettajassa olla mitään vikaa, kun kyseessä oli Wauriotram. Wauriotramin ominaisuuksiinhan kuuluu suistua silloin tällöin kiskoilta, mutta sitähän ei saa julkisesti tunnustaa. Sen siitä saa kun ei ole normaaleja akseleita pyörissä...
Vartti sanoi:
HKL:n liikennemestarin Eija Tuomosen mukaan onnettomuus johtui ilmeisesti kuljettajan tekemästä inhimillisestä vaihdevirheestä.
Että ilmeisesti 210 pyrki erehdyksessä Liisankadulta vasemmalle eli Varsapuiston pysäkin suuntaan. Itse en tiedä asiasta mitään muuta kuin olen lehdestä lukenut.
 
Karia-vaunu HKL 9 oli tilausajossa lauantaina 10.10.2009. Tuota yksilöä en muista aiemmin nähneeni liikenteessä "sen nykyisen elämän" aikana. HKL 164 oli myös liikenteessä, ja ymmärtääkseni tilausajossa sekin (havainto kaukaa).
 
Karia-vaunu HKL 9 oli tilausajossa lauantaina 10.10.2009. Tuota yksilöä en muista aiemmin nähneeni liikenteessä "sen nykyisen elämän" aikana. HKL 164 oli myös liikenteessä, ja ymmärtääkseni tilausajossa sekin (havainto kaukaa).

9 oli viimeviikolla tilausajossa. 164 oli vuorossa 59 linjalla 6/8.
 
164 oli vuorossa 59 linjalla 6/8.
Sopii oikein hyvin "kuvioon", paikka oli näet YT suunnassa 2. Väkeä oli vaunussa vain niin paljon, että kutosen normaalikuormaksi ei heti olisi arvannut.

Oliko vaunun 9 viimeviikkoinen liikkuminen ensimmäinen muu kuin koe- tai muu nk. virka-ajo?
 
Tänään palautui mieleeni taas se havainto, jonka olen jo aiemmin tehnyt: ihmiset eivät selvästikään vielä ole tottuneet näihin välipalalaitteisiin. Tänäänkin töihin mennessäni oli äiti lastenvaunujen kanssa korkeassa osassa. Samaten yksi vanha herra kiipesi ihan urakalla siihen korkeaan osaan, vaikka jalat olivat jo aika huonot. Ihan vastaavia huomioita olen tehnyt aiemminkin ja varsin usein. Kannattaisikohan lisätä sen välipalan huomiota esimerkiksi laittamalla korkeiden osien keskioviin nuolet välipalaa kohti sekä teksti "matalalattiainen välipala" tms.

Nuolilla tarkoitan sitten ihan kunnollisen kokoisia nuolia, ei mitään vähän sinnepäin olevaa pikku-tarraa, joita esimerkiksi Varioissa on jokainen opastin. Sielläkin on usein joku äiti vaunujen kanssa ihan väärässä välikössä.
Tällainen olisi informatiivinen ratkaisu: http://i045.radikal.ru/0901/0a/28ac57a0085c.jpg

Miten muuten Nr-vaunuun edes mahtuu lastenvaunuilla kunnolla, meillä ainakin rattaiden pyörät on täytynyt irroittaa ennen kuin on mahtunut kaiteen ja oven välistä sisälle -> pysäkkiaika pitenee 30-60 sekuntia... :evil:
 
Tällainen olisi informatiivinen ratkaisu: http://i045.radikal.ru/0901/0a/28ac57a0085c.jpg

Miten muuten Nr-vaunuun edes mahtuu lastenvaunuilla kunnolla, meillä ainakin rattaiden pyörät on täytynyt irroittaa ennen kuin on mahtunut kaiteen ja oven välistä sisälle -> pysäkkiaika pitenee 30-60 sekuntia... :evil:

Fiksuinta on taittaa vaunut kasaan pysäkillä niin nousu käy näppärästi.
 
12.10. klo 13.20 Helsinki, Kaivokatu

Bussihavaintoketjussa mainitusta taksin, bussin ja raitiovaunun kolarista johtuen pussiin Kaivokadulle jäänyt vaunu 69 (linjalla 6) poistui Rautatieaseman pysäkiltä peruuttamalla, ilmeisesti Mikonkadulle, josta etuperin takaisin Kaisaniemen suuntaan.

Onnettomuuden selvittelyn aikana ainakin muutama 3T kiersi paikan kääntymällä Simonkadulta Mannerheimintielle (ja päinvastoin), oletettavasti myös 6:t ja 9:t kiresivät Kruunuhaan/Aleksin kautta - tästä ei tosin näköhavaintoa.

Onnettomuudessa mukana ollut vaunu 42 pääsi poistumaan paikalta n. klo 13.40 kilvissä "H Töölön halli", suuntasi tosin Mannerheimintietä etelään...
 
Ti 13.10

7A / välipala 102
Kympillä melkoisesti NrI vaunuja liikenteessä, ainakin vaunut 39,44,45,51,61 ja 64 havaittu iltapäivällä.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös