Raitiovaunuhavaintoja - lokakuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Päiväliikenteessä nähtyjä manneja ollut 13.10. linjalla 7B ja 14.10. linjalla 1 ja 6/8.
No, linjan 6/8 Frezza seisoi jo klo 14 jälkeen Koskelassa.
 
To 15.10

Aamulla yhdeksän aikaan sattui hesperianpuiston kohdalla raitiovaunun ja henkilöauton törmäys, Linjalla 7A olleen vaunun 52 kylkeen osui henkilöauto joka oli ilmeisesti kääntymässä mannerheimintieltä vasemmalle pohj.hesperiankadulle. Paikalle tuli HKL:n raivausauto H055 ja heti sen jälkeen paloauto ja ambulanssi! turmavaunun taakse jäi mottiin ainakin kolme vaunua, itse menin onnettomuuspaikan ohitse 10:llä ja keskustaanpäin raitiovaunut pääsivät ajamaan normaalisti! Onnettomuuden selvittelyn ajan ainakin osa linjojen 4,7A ja 10 vaunuista ajettiin arkadiankadun ja runeberginkadun kautta.
 
15.10.09

#101 linjaliikenteessä kolmosen 20-puolella. Vaunussa kuulemma variotram-tyyppinen 'lähtee'-merkkiääni.
 
To 15.10
Aamulla yhdeksän aikaan sattui hesperianpuiston kohdalla raitiovaunun ja henkilöauton törmäys, Linjalla 7A olleen vaunun 52 kylkeen osui henkilöauto.
Kylläpä Saksassa peruskorjatuille Nr ykkösille nyt sattuu. Ensin 42 ja nyt 52!
 
Kylläpä Saksassa peruskorjatuille Nr ykkösille nyt sattuu. Ensin 42 ja nyt 52!

Joo on tosi harmillista että uutuuttaan kiiltävät vaunut joutuvat kolhittaviksi ensimmäisinä! mieluummin saisi "uhreiksi" joutua kauhtuneemmat vaunut kuten 31,41,43 jne..
 
Havaintoja to-illalta 15.10.:
"Uutuuttaan kiiltelevä" NrI -vaunu 70 ajeli linjalla 6/8.

Marianne-vaunu 154 taasen ajeli tilausajoa.
 
15.10.2009, alkuillan havaintoja välipalavaunuista: 102 linjalla 6/8 ja 80 linjalla 3B/T. Vaunu 76 edelleen nelosella.

Kylläpä Saksassa peruskorjatuille Nr ykkösille nyt sattuu. Ensin 42 ja nyt 52!
Havaintoja to-illalta 15.10.: "Uutuuttaan kiiltelevä" NrI -vaunu 70 ajeli linjalla 6/8.
Eipä ole vaikea arvata, mihin vaunuun seuraavaksi rysäytetään. :biggrin:
 
Tänään 16.10.09 Bombardierilla päällä jonkinlainen huoltokutsu, vuoronsa päättävät vaunut ajetaan huoltoon niin että variotramit menevät omalle raiteelleen.
 
20.10.

Tänään noin 10.30 Vauriotram 220 vaurioitti itseään ja ympäristöään. Vaunu oli kääntymässä Kaarlenkadulta Helsinginkadulle linjalla 9 (vuoro 84), kun sen toinen teli suistui vaihteessa (, josta käännytään joko Urheilutalon tai Vilhonvuoren suuntaan). Vaunun 2. osan viimeinen ikkuna särkyi osuessaan liikennevaloon, joka oli liikenteenjakajassa, jonka yli toinen teli jyräsi. Vaunun 2. ,3. ja 4. osa kärsi vahinkoja vaihteen, asfaltin, liikenteenjakajan ja liikennevalon ohella.

Liikenne oli poikki Kaarlenkadulla kokonaan. 236 linjalla 1 sekä 74 3B:llä jäi mottiin. H055:n kiskoessa vaunua takaisin raiteille (ilmeisesti puoleenpäivään asti), kulki 1 ja 3B Vilhonvuoren kautta, sekä 9 ilmeisesti reittiä Hakaniemi - Vilhonvuori - Urheilutalo - Aleksis Kiven katu. Jokin 9:n vuoro ajoi ilmesiseti myös Oopperan kautta.

Varioiden suistuminen näyttää nykyään olevan muotia, joten olisikohan aika lopettaa museoraitiotierakantaminen, ja siirtyä syväuraisiin vaihteisiin.
 
20.10.: Olisiko uusi kuljettajakurssi alkanut? Koskelassa niveliä, yksi manne ja yksi "vatsakas" manne ajoivat ympyrärataa koulutuskilvet päällä.
Mites kuljettajat, onko sellainen vastavaihde kunnossa, josta suorilla ajettaessa kuluu kielista klank-klank joka telin kohdalla (Vallilan pohjoinen tulovaihde)?
 
20.10.

Tänään noin 10.30 Vauriotram 220 vaurioitti itseään ja ympäristöään. Vaunu oli kääntymässä Kaarlenkadulta Helsinginkadulle linjalla 9 (vuoro 84), kun sen toinen teli suistui vaihteessa (, josta käännytään joko Urheilutalon tai Vilhonvuoren suuntaan). Vaunun 2. osan viimeinen ikkuna särkyi osuessaan liikennevaloon, joka oli liikenteenjakajassa, jonka yli toinen teli jyräsi. Vaunun 2. ,3. ja 4. osa kärsi vahinkoja vaihteen, asfaltin, liikenteenjakajan ja liikennevalon ohella.

Liikenne oli poikki Kaarlenkadulla kokonaan. 236 linjalla 1 sekä 74 3B:llä jäi mottiin. H055:n kiskoessa vaunua takaisin raiteille (ilmeisesti puoleenpäivään asti), kulki 1 ja 3B Vilhonvuoren kautta, sekä 9 ilmeisesti reittiä Hakaniemi - Vilhonvuori - Urheilutalo - Aleksis Kiven katu. Jokin 9:n vuoro ajoi ilmesiseti myös Oopperan kautta.

Varioiden suistuminen näyttää nykyään olevan muotia, joten olisikohan aika lopettaa museoraitiotierakantaminen, ja siirtyä syväuraisiin vaihteisiin.
Kuulemani mukaan perässä tulleen vaunun kuljettaja oli tehnyt emämunauksen ja kääntänyt vaihteen liian aikaisin! Vaihteenkääntömagneetin boksi lienee Kaarlenkadulla varsin etäällä vaihteesta.
 
20.10.: Olisiko uusi kuljettajakurssi alkanut? Koskelassa niveliä, yksi manne ja yksi "vatsakas" manne ajoivat ympyrärataa koulutuskilvet päällä.
Mites kuljettajat, onko sellainen vastavaihde kunnossa, josta suorilla ajettaessa kuluu kielista klank-klank joka telin kohdalla (Vallilan pohjoinen tulovaihde)?

En sanoisi että kunnossa, mutta suhteellisen normaali, valitettavasti. Kaikesta huolimatta aina on hyvä pitää korvat auki ja vinkata työnjohdolle, että tarkistuttavat asian, jos jokin epäilyttää.

Koskelassakin on nyt ratapiha aikamoinen taistelukenttä. Huoltohallin luoteiskulmalla on asetettu yhteen vaihteeseen 5km/h nopeusrajoitus. Ja illan sisäänajoihin on tämänhetkinen ohje, että vikalapulliset matalat ajetaan raiteelle 22, tämäkin raidevaurion takia.

Näytti aamusella siltä, että #58 tuotiin Saksasta peruskorjauksesta ja seuraava vaunu sinne menossa on #59.

Kaarlenkadun vaihteesta olen sitä mieltä, että siihen tosiaankin tarvittaisiin tuoreinta tekniikkaa. Etupäässä välityskyvyn parantamiseksi, mutta siinä kyljessä tulisi sitten lisää turvallisuuttakin.
 
Viimeksi muokattu:
Näytti aamusella siltä, että #58 tuotiin Saksasta peruskorjauksesta ja seuraava vaunu sinne menossa on #59.
Sen näin tänään 20.10., että 59 on poissa "siitä pilttuusta". Mutta olivat sitten ehtineet iltapäivään mennessä siirtää 58:nkin pois. Siinä pilttuussa oli vain "HKL 510", ulkonaisesti ennallaan.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös