Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Juuri tämä on ydinoivallus. PanAmerican Air Lines toimi tällä periaatteella, eikä sitä enää ole. Sillä tuli se aika, että lopetettavat yhteydet loppuivat. Vastaavalla tavalla Britanniassa hra. Beeching melkein onnistui lakkauttamaan rautatieliikenteen. Hän lakkautti ”kannattamattomia” sivuratoja, jolloin tyrehtyivät ne purot, joista ”kannattavien” pääratojen liikenne kertyi.Mutta johtaisiko näin suoraviivainen ajattelu kuitenkin pieleen? Esimerkiksi ratikkalinjastossa aina jokin linja on se kallein. Lakkautettaisiinko siis 1/1A siksi, että sillä on vähemmän matkustajia kuin muilla? Ja kun siitä on päästy eroon, lakkautettaisiinko seuraavaksi kallein jne?
Täällä Hesassa on varmaan helppo ymmärtää, mitä merkitsee lakkauttaa kaikki kannattamattomat metron liityntälinjat, jolloin katoaa 70 % metron käyttäjistä. Mutta aivan sama pätee muihinkin järjestelmän ”tukilinjoihin”. Jos ei pääse paria ekaa kilometriä melkein tyhjällä bussilla, mennään autolla koko matka.
Tietenkin kannattaa pyrkiä eroon kannattamattomimmista verkon osista. Mutta ei karsimalla palvelua, vaan toimimalla tehokkaammin. Liikennöinnin kustannuksien karsimiseen on runsaasti keinoja lähtien vuorojen yhdistämisestä pidemmiksi linjoiksi (seisonta- ja odotusajat vähenevät, vaihdot vähenevät eli palvelutaso nousee). Mutta myös kuormitetuimpien linjojen tehostaminen parantaa verkon kokonaistaloutta. Bussiliikenteen muttaminen ratikaksi alentaa kuluja ja lisää tuloja ja siten on varaa pitää palvelun kattavuutta laajempana.
Antero