Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Seppo on aivan oikeassa kommentissaan koulukunnista, erityisesti siitä, että koulukunnat perustuvat tunnetasoon. Tunnetason ja koulukuntien yhteyttä Seppo ei suoraan kirjoita, mutta ymmärrän Sepon tekstistä, että sitä hän tarkoittaa.Nappaan Seppo Vepsäläisen kommentista pätkän, joka erityisesti jäi mieleeni ja tämäkin foorumin monipuoliset keskustelut muistuttavat siitä usein:
Mutta tähän on minusta syytä puuttua. Minusta koulukunnat ovat oikea ja hyväksyttävä asia, kun ne perustuvat tietoon. Kaikkea ei tiedetä, joten ei voi edellyttää, että koulukunta on kiistaton. Mutta jos koulukunta alkaa puolustaa itseään kieltämällä tiedon tai vääristelemällä sitä, silloin koulukunnalla ei enää ole oikeutusta.
Koulukuntien perusta on minusta siinä, että maailma ei ole niin yksinkertainen, että kaikille asioille olisi vain yksi oikea ratkaisu. Joukkoliikennettäkin voidaan toteuttaa monilla tavoin. Sillä on arvovalinta, mikä on hyvää joukkoliikennettä. Koulukunnat voivat perustua näihin arvovalintoihin, joista sitten seuraa arvovalinnat toteuttava tekninen ratkaisu.
Mutta jos koulukunta perustuu siihen, että tunnesyistä ollaan jonkin ratkaisun puolesta ja toista vastaan, silloin ollaan väärällä tiellä. Jos tunneperusteet hyväksytään, tunneperusteet tulee myös myöntää. Tai jotkin muut taustalla olevat syyt.
Eero Lappalaisen Soininvaaran blogin kommentin (8.5. klo 8:38) olennainen sisältö on sen moittiminen, että Helsingissä on tunneperustainen koulukunta, joka ei kaipaa kehitystä tai ongelmien ratkaisuja vaan tukea omalle kannalleen. Tämä koulukunta tuottaa mielellään perusteluita raitioliikennettä vastaan. Miksi?
Itse tunnistan muutamia syitä:
- Usko menneisyyden tilastoihin ja tulevaisuuden jatkumiseen samanlaisena
- Väärät ja puutteelliset tiedot eri liikennemuodoista
- Metron tai bussien tunneperäinen ihailu
- Bussien puolustamien siksi, että todellisuudessa puolustetaan katujen ja teiden tekemistä autoille
- Bussien puolustamista siksi, että alan yrityksille on menekkiä
- Metron puolustamista siksi, että se vapauttaa katutilaa autoille
- Metron puolustamista siksi, että aseman seudun maan arvo nousee
- Metron puolustamista siksi, että rakennusteollisuus saa isoja kauppoja
Elmo Allén Soininvaaran blogi sanoi:Todellisuus joukkoliikennesuunnittelussa kun on täsmälleen sellainen kuin miksi se mallinnetaan.
Jonkinlainen totuus esitetään ehkä pienessä piirissä, kuten ratikasta ja metrosta Rakennusinsinööriliiton kokouksessa. Siellä toimialajohtaja Louko oli esitellyt metrohanketta ja todennut, että ratikka on täysin mahdoton, vain tunnelimetro voi tulla kysymykseen. Loukon mukaan matka-ajoilla ei ole mitään merkitystä vaikka metrolla ne kasvavatkin. Tärkeintä on saada aikaiseksi arvokasta rakennusmaata. Ja siksi pintaratkaisut eivät tule kysymykseen, koska ne vievät liikaa maa-alaa. (Siis 8 metrin kaistale vie rakennusmaan!)
Eihän Louko ablsoluuttisesti väärässä ole siinä, että hän perustelee tunnelimetroa rakennusmaan arvonnousulla. Se on yksi tavoite. Mutta julkisuudessa ja poliittisille päättäjille esitellään aivan muita syitä, koska haluttua päätöstä ei saada, jos esitetään todelliset tavoitteet ja perustelut. Valtuutettujen arvovalinnat kun ovat todennököisimmin toiset kuin maanomistajien tai rakennusliikkeiden arvovalinnat.
Ei minusta lainkaan, vaan nyt ollaan asian ytimessä.Mutta niinkuin sanoin tämä taitaa jo mennä aikalailla ohi tämän ketjun aiheen, joten ei tästä sen enempää.
Antero