Sillä on liikaa -- ratikoita
Tämä on totta. Voisi ottaa Bergenistä mallia ja pidentää niitä ratikoita.
Tämä on totta. Voisi ottaa Bergenistä mallia ja korvata niitä ratikoilla. (Samalla toki rakentaen ratikkarataa muillekin pohjois-eteläsuuntaisille kaduille, ettei niillä olisi liikaa ratikoita.)
Näitä on paljon Lasipalatsin pysäkin kummassakin päässä. Sielläkään tuskin tarvitaan lopulta mitään erikoisempia järjestelyitä, mutta muualla pärjätään täysin varmasti kuten nykyään Bergenissä.
... autoja ja risteäviä erittäin vilkkaita katuja.
Niin ja ne risteävät kadut ovat Nordenskiöldinkatu ja Hesari/Runeberginkatu. Muilta kaduilta ei ole mitään tarvetta ajaa Manskun yli. Ovatko nämä kaksi risteystä se syy siihen, ettei Helsinkiin voida rakentaa pikaratikkaa ilman, että rakennetaan Töölöntullilta asti pitkä tunneli?
Tilakin on niin kortilla, että pysäkit ovat kapeita ja lyhyitä
Tarkoittanet "koska", et "että"?
Mutta joo, tämäkin on toki totta. Voisi ottaa Bergenistä mallia ja pidentää niitä ratikkapysäkkejä. Hesari ja Nordenskiöldinkatu eivät ole niin lähekkäin, etteikö niiden väliin mahtuisi hieman nykyistä pitempi ratikkapysäkki. Muiden risteysten katkaisemisella ei ole kummempaa haittaa kenellekään ja se tulisi joka tapauksessa tehdä jo sujuvuudenkin nimissä. Tiedäthän, siinä Manskulla on nykytilanteessa aivan liikaa autojen kanssa risteämisiä. Ihan turhaan.
osassa kohdista busseillekaan ei ole varsinaisia pysäkkejä.
Tämä on totta. Voisi ottaa Bergenistä mallia ja korvata niitä busseja ratikoilla, niin tämänkin aiheuttamat ongelmat vähenisivät. Tosin eipä tuosta näy olevan merkittävää ongelmaa nytkään.
Jotta pikaraitioliikennettä voidaan kehittää kannattaa isommat ratikat tunneloida Töölön tullin eteläpuolella kun ne eivät katuverkossa mahdu liikennöimään nopeasti ja luotettavasti
Tämä on epätotta. Voisi ottaa Bergenistä mallia ja tehdä niistä ratikkakaistoista sellaiset, että niillä mahtuu liikennöimään luotettavasti ja siten nopeasti. Käytännössä se tila olisi otettava autoilta pois, kuten Bergenissä on tehty.
Bergenin ratkaisulla saadaan hoidettua sama homma merkittävästi halvemmalla kuin ehdottomallasi tunneliratkaisulla. Ja saadaan sitten rahat riittämään laajempaan linjastoon.
Se on kyllä totta, että Töölön tullin pohjoispuolella voidaan oikein hyvin ottaa mallia Bergenin ratkaisuista kun vuorotiheys on matalampi ja tilaa alkaa löytyä. Pikaratikan tunnelöinti suunnilleen Töölön Tullin ja Pasilan tasolle mahdollistaa liikennöinnin isolla kalustolla ja nopeasti, siitä eteenpäin pystytään sitten hyödyntämään tasoratkaisuja.
Se isompi kalusto mahdöllistaa sen pinta-ajon. Tunneleita tarvitaan vain, jos halutaan väen vängällä liikennöidä alimitoitetulla kalustolla.