Siltä näyttää. Düsseldorfin ratikoiden historia ei ole minulle tuttu. Silti tämä Wehrhahn-Linien on ilmiselvästi ratikoita korvaava. Olen varma, että sille siirretään kaikki Heinrich-Heine-Alleen ratikat, koska olisi outoa jollei siirrettäisi, kun pysäkit vastaavat yksi yhteen.
---------- Viestit yhdistetty klo 13:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:57 ----------
Koska tunnelihanketta ei ikinä saada järkevästi perusteltua muuten kuin siirtämällä kaikki. Ensinnäkin se tunneli todella vaatii pikaratikkamaisen pysähdystiheyden eli asema puolen kilometrin välein. Muuten sen palvelutaso ei riitä kompensoimaan sen hitautta, joka syntyy sen lyhyestä pysäkkivälistä sen tunnelin ulkopuolella. Samasta syystä kuin lähijunien palvelutaso keskustassa on nyt sietämättömän huono, kun niillä pääsee Suomen tiheimmällä alueella, parinsadantuhannen ihmisen vaikutuspiirissä, kahteen pisteeseen, ja siksi tarvitaan se Pisara. Ja sitten kun se on rakennettu sellaiseksi, ei ole mitään järkeä pitää enää täysin vastaavaa pintarataa. Sen huoltokin maksaa kuitenkin jotain.
Lisäksi se tunnelointi kokonaan vapauttaisi erittäin paljon mahdollisuuksia tehdä poikittaisratoja. 0-Jokeri, 8-linja ja Tiederatikka eivät olisi enää mitenkään sidoksissa vertikaalilinjoihin. Olisikohan muitakin? Tästä tullee paljon ihan nopeushyötyjäkin.
Ja jo ihan henkisesti olisi vaikea perustella, jos Mansku revittäisiin moneksi vuodeksi auki, eikä sieltä siltikään lähtisi ratikat pois. Ratikoiden käyttämälle tilalle olisi muutakin käyttöä kuin henkilöautoliikenteen kaistoille. Jalkakäytävien leventäminen, kunnon pyöräkaistat ja toimivat bussikaistat laadukkaine pysäkkeineen ja viihtyisä keskisaareke olisivat merkittäviä kaupunkisuunnittelun hyötyjä. Näitä ei saada osittaisella siirtämisellä. Olisi tyhmää kärsiä tunnelin haitat, jollei hyötyjä ulosmitattaisi täysimääräisesti.
Täydentäviä pintayhteyksiä kuitenkin jäisi, kuten pitääkin, vähän eri reitille eli Topeliuksenkadulle ja Runeberginkadulle.