Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ja myös keskustasta eteen päin kohti Arabianrantaa. Kuvasin tänään iltaruuhkan jälkeen vaunun 154 Hakaniemessä ja lähdin sen jälkeen polkupyöräilemään kohti Arabianrantaa. Kertonee jotain raitioliikenteen matkanopeudesta, kun olin kuutosen entisellä päätepysäkillä ennen vaunua 154, joka oli siis vielä matkalla kohti Arabianrantaa. Poljin toki reipasta vauhtia eikä reittini varrella Sörnäisen ja Hermannin rantatiellä juurikaan ollut ruuhkaa, mutta silti...heka sanoi:Hidasta on kuutosen kulku Hietalahdesta keskustaan.
SD202 sanoi:Ja myös keskustasta eteen päin kohti Arabianrantaa. Kuvasin tänään iltaruuhkan jälkeen vaunun 154 Hakaniemessä ja lähdin sen jälkeen polkupyöräilemään kohti Arabianrantaa. Kertonee jotain raitioliikenteen matkanopeudesta, kun olin kuutosen entisellä päätepysäkillä ennen vaunua 154, joka oli siis vielä matkalla kohti Arabianrantaa. Poljin toki reipasta vauhtia eikä reittini varrella Sörnäisen ja Hermannin rantatiellä juurikaan ollut ruuhkaa, mutta silti...
Ymmärtääkseni tuo ei ole ihan laillista. Ensinnäkin taitaa olla niin että jos on pelkästään jalankulkijoille oleva suojatie, niin et saa pyöräillä suojatiellä vaan pyörää on talutettava, joka kyllä hidastaa menoa kuin pitää myöskin hypätä satulaan ja pois jokaisella suojatiellä.Antero Alku sanoi:Fillarilla ei usein niissäkään, kun fillaristi vaihtaa tilanteen mukaan moodia. Eli kun autoilla on vihreä, ajetaan kuin auto ja jalankulkijavihreällä mennään jalankulkijoiden mukaan.
Nyt ne ratikoiden nollaviive-etuudet ovat tulossa kaupunkisuunnittelulautakuntaan:Ja silloin kaikissa lautakunnissa tämä asia menee läpi kuten virkamiehet sen esittävät.
Valitettavasti Helmi ei ole useinkaan tilanteen tasalla muuallakaan, vaan tosiaan pitää pysähtyä ennenkuin valot vaihtuvat. Turhaa ylimääräistä energiankulutusta. Vanhat ajolangassa olleet tunnistinnastat taisivat toimia täsmällisemmin/paremmin/varmemmin... Monet kuljettajat eivät varsinkaan hiljaisen liikenteen aikana viitsi enää kaikista valoista välittää. Muutaman kerran on jäänyt valot kokonaan vaihtumatta...Nyt ne ratikoiden nollaviive-etuudet ovat tulossa kaupunkisuunnittelulautakuntaan:
http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Esityslistat/063380061.htm#P2647_180859
Positiivista kehitystä siis tapahtuu, tosin parannettavaakin jää vielä. Ainakin tuo Munkkiniemen aukion nollaviive-etuus toimii niin, että ratikka ehtii usein pysähtyä liikennevaloihin ja heti sen pysähdyttyä valot vaihtuvat. Viivytys on selkeä verrattuna siihen, että ratikan ei tarvitsisi hidastaa yhtään valojen takia.
Näissä etuusasioissa on vielä vähän opettelemista meillä.... että liikennevaloissa S:n yläpuolella olisi sekunteja osoittava countdown-numerotaulu, josta kuski näkee, milloin "vihreä" alkaa. Ei tarvitsisi turhia jarrutella, ja ajonopeuden voisi sovittaa tilanteenmukaiseksi.
Pitää toki ottaa huomioon, että meillä yhdelläkään ratikkalinjalla ei ole yleisöaikatauluissa aikoja kuin päätepysäkiltä lähtemisessä. Aikataulunmukaista lähtöaikaa ennen lähteminen onkin meillä hyvin harvinaista.Periaatteessa on oikein, etteivät vaunut mene etuaikaan, koska silloin matkustajat myöhästyvät niistä - jos tulevat pysäkille aikataulun mukaan.