Vikaa näyttää olevan myös Strasbourgissa (pisimmät linjat A ja B) ja Lyonissa (linjat T1 ja T2), joiden aikatauluja nopeasti tarkastelemalla pysäkinväli näyttäisi vievät hiukan yli 1,5 minuuttia. Silloin 44 pysäkkiin pitäisi kulua noin 66 minuuttia.
Väittäisinpä, että jotain on pielessä. Senkin vuoksi, että oma kokemukseni Strasbourgista on, että minuutti/pysäkki pitää hyvin paikkansa käytännön matkustuksessa.
Tämä minuuttisääntöni pitää 15 sekunnin pysäkkiajalla ja 0,9 m/s2 kiihtyvyydellä aika hyvin paikkansa seuraavalla välillä:
Pysäkkiväli 650 m, huippunopeus 80 km/h, aika/pysäkki 1,1 min, keskinopeus 34 km/h.
Pysäkkiväli 250 m, huippunopeus 20 km/h, aika/pysäkki 1,1 min, keskinoepus 14 km/h.
Tämä selittää myös sen, miksi pidän parempana puhua pysäkkivälin ajasta kuin linjanopeudesta. Koska tällä tavalla saadaan yksi lukema kuvaamaan nopeutta erilaisissa olosuhteissa. 650 m kuvaa nopeata esikaupunkirataa, 250 m puolestaan kävelyaluetta (esim. Aleksi meillä, vaikkei meillä kävelykeskustaa olekaan).
Lisäänpä tähän vielä, että karlsruhelaisten konsulttien mielestä 16 km/h olisi jo vähintäänkin kohtalainen keskinopeus ruuhkassa.
... tai kävelyalueella. Ruuhkassahan ei joukkoliikenteen pitäisi joutua kulkemaankaan.
Omissa nyrkkisäännöissäni noin 18 km/h olisi hyvä keskinopeus nykyisen tyyppiselle linjastolle ja 22-25 km/h taas hiukan pidemmille linjoille.
Nämähän tulevat näin:
Pysäkkiväli 400 m, huippunopeus 60 km/h, aika/pysäkki 1,0 min, keskinopeus 25 km/h.
Pysäkkiväli 350 m, huippunopeus 30 km/h, aika/pysäkki 1,1 min, keskinopeus 19 km/h.
Berliinissä on tavoite tarjota hyviä ratikka- ja bussilinjoja, jotka muodostavat Schnellnetzin, jonka linjanopeus on 25 km/h. Eikös 350 m ole meidän ratikan keskipysäkkiväli? Mutta silläkin pitäisi päästä parempaan kuin 18 km/h eli:
Pysäkkiväli 350 m, huippunopeus 40 km/h, aika/pysäkki 1,0 min, keskinopeus 21 km/h.
Otetaan nyt vielä sitten se meidän ongelmamme, 16 km/h:
Pysäkkiväli 350 m, huippunopeus 22 km/h, aika/pysäkki 1,3 min, keskinopeus 16 km/h.
Tosiasiassa se hitaus ei tule pelkästään 22 km/h huippunopeudesta, vaan turhista pysähdyksistä ja liikennevalojen odottelusta pysäkillä.
Antero