- Liittynyt
- 2 Elokuu 2007
- Viestit
- 667
Sen sijaan liikennevaloetuuksien siirtäminen Helmi-järjestelmän kautta tilattaviksi ja Helmin surkea paikannustarkkuus 2000-luvulla ovat luultavasti suurempi syyllinen tähän.
Helmin paikannustarkkuudessa ei ole raitiovaunujen osalta mitään vikaa, koska ratikat kulkevat kiskoja pitkin aina samaa reittiä ja käytännössä pysähtyvät kaikilla pysäkeillä jolloin pienet heitot vaunun tarkkuusmatkamittarissa nollaantuvat jatkuvasti. Etuisuusilmaisimet opastimissa alkavat vilkkua kun ohjelmoitu etäisyys ödometrissa sivuutetaan (tätä voi kuljettajakin tarkkailla) ja maastossa tämä tapahtuu käytännössä lähes samoilta etäisyyksiltä joka kerta. Tietenkin jos vaunu lähtee kahden vaunun pysäkiltä jälkimmäisenä, saa se etuudet noin 30 metriä aiemmin koska pysäkeillä nollapiste on yleensä sijoitettu pysäkin etupäähän, jossa ensimmäinen vaunu seisoi.
Ongelma helmessä on se, että etuisuudet ovat monin paikoin onnettomasti ohjelmoitu, jolloin ne monesti aiheuttavat vain lisää hajontaa vaunujen ajoaikoihin. Toinen vaunu ehti juuri ja juuri ajaa riittävän lähelle risteystä saadakseen etuuden, seuraava myöhästyi nipin napin ja saa odottaa kokonaisen valokierron. Keskeinen ongelma on myös etuisuuksien yhteen kytkentä, mikä ymmärtääkseni on mahdollista, mutta vaatii aika raskasta ohjelmointia, eikä sitä Helsingissä ole harrastettu käytännössä ollenkaan. Sen sijaan, että vaunulle pidettäisiin vihreä polku koko matkan seuraavalle pysäkille, saa ratikka etuisuuden aina vain valo-opastin kerrallaan, jolloin aallosta myöhässä oleva vaunu ei millään selviä pysähtymättä seuraavalle pysäkille.
Vaatimaton arvaukseni on, että raitioliikenteen aikataulunmukainen nopeus nousisi 10–15 % jo huomenna ihan vaan sillä, että muun kuin vauriotram-kaluston vaihdenopeudet nostetaan järkevälle tasolle ja aikatauluja kiristetään.
HSL on leikannut ajoaikoja viimeisistä HKL-vuosista reilusti eikä niitä mielestäni voi nykyisten liikenneolosuhteiden ja ajomääräysten vallitessa enää paljoa kiristää. Mistä kohdista esimerkiksi linjalla 4 voisi mielestäsi leikata yhteensä 3-5 minuuttia ajoaikaa pois?