Miten kadun keskelle pysäkkilaituriksi viipaloitu jalankulkutila saadaan menemään päällekkäin kadun reunoilla olevan jalankulkutilan kanssa?
Nakkiputka on oikeassa. Jommankumman ajoradan remppaaminen ratikoille pysäkkeineen on paitsi helpompi toteuttaa, myös mahdollistaa uusien pysäkkien liittymisen suoraan toisella puolella nykyisen saarekepysäkin jatkoksi ja vastapäätä kadun reunan jalkakäytävään.
Toteutuksen helppous perustuu siihen, että kadun koko geometriaa ei tarvitse välttämättä rukata. Muutokset rajoittuvat uuteen pysäkkialueeseen ja sen raideliittymiin sen ympärillä.
Hyväksyn argumentin annettuna että ratikkapysäkin sijoittaminen nykyisen jalkakäytävän päälle voi sinänsä heikentää jalankulkuolosuhteita aiheuttamalla ruuhkaa, mutta toivon miettimään seuraavia asioita:
- Olettaen että korvataan täysikokoinen 2x3,25m=7,5m ajorata 2*2,7m=5,4m ratikka-ajoradalla, nykyistä saarekepysäkkiä ja jalkakäytävää voidaan leventää tuon noin kahden metrin erotuksen budjetilla.
Tällä määrällä lisätilaa voisivat jalankulkijatiheydet laskeakin, vaikka pysäkkien käyttöaste nousisikin paljon. - Onko jalankulkijaruuhka ongelma vai tavoite?
Minusta houkuttelevan keskustan dilemma on se, että sen houkuttelevuutta haittaa eniten sen houkuttelevuuden tuoma ihmismassa.
Jalankulkija on keskustaa aktiivisesti käyttävä ihminen, muut ovat vain matkalla keskustaan ja sieltä pois. Keskustan pitää mielestäni palvella sitä välittömästi käyttäviä ihmisiä, välilliset käyttäjät ovat hyvä juttu vain välineenä saada heistä jalankulkijoita keskustaan. Välilliset käyttäjät, jotka eivät konvertoidu jalankulkijoiksi, ovat keskustalle tappio: jos vaihtoehtona on jalankulkija, jalankulkija on pakko ottaa joka kerta.
Keskustan itsekäs kehittäminen on toki poliittisesti hankalaa, kun suurin osa Helsingin asukkaista ei asu keskustassa. Enemmistö asukkaista on lähiöissä. Valtion kannattaisi erottaa lähiöt väkisin maalaiskunnaksi eilen.