Nakkiputka
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 563
Nyt minua aika lailla jo harmittaa, etten tänään ottanut kuvaa 24,4 metrin Variosta Kolmikulman päätepysäkillä. 35-40 metriä on vielä aika lailla pidempi vaunu kuin yksikään nykyisistä tai edes Artic. Sama tilanne on suuressa osassa verkkoa, kipukohtia löytyy liikaa toimivaan liikenteeseen. Ei todellakaan ole mitään sattumaa ettei katuratikoita yleensä tilata muuallakaan paljon 35-40 metriä pidempinä, ne kun ei vaan sujuvasti trollaile Helsingin keskustan ahtailla kaduilla missään muualla kuin joukkoliikennefoorumilla.
Suojateiden sisäreunojen väli tuolla Tarkk'ampujankadulla Korkeavuorenkadun ja Kasarmikadun välillä näyttää olevan noin 85 m ja raiteen suora osuus noin 70 m (mitattu Helsingin paikkatietopalvelun ilmakuvista). On siis ainakin viisi vaihtoehtoa:
A) Ajetaan pitkillä vaunuilla/junilla tuonne Kirurgille ja hyväksytään se, ettei kaikkia ovia saada korotetulle alueelle
B) Jatketaan korotusta Kasarmikadun risteykseen, "porttikäytävän" kohdalta noin 10 cm korkuiseksi madallettuna. Tällä ongelma korjaantuu vain osittain
C) Poistetaan koko nykyinen pysäkkikoroke Tarkk'ampujankadulta, ja hyväksytään tänne estellinen pysäkki
D) Siirretään päätepysäkki pois Tarkk'ampujankadulta, esim. Kasarmikadulle nykyiselle Kirurgin pysäkille. Tämäkin on vähän turhan lyhyt, ja ajoväyliä täynnä
Tai sitten
E) Ei ajeta pitkällä kalustolla Kirurgin rataosuudelle ollenkaan. Edellyttää tietysti raitiolinjaston uudelleenjärjestelyä esim. aiemmin mainittuihin esikaupunki- ja keskustalinjoihin. Tällöin Kirurgille liikennöisi jokin keskustalinjoista, esim. nykyisen ykkösen kaltainen linja, jatkettuna vaan Senaatintorilta Aleksia pitkin Kirurgille. Tai sopivilla järjestelyillä Kirurgilta lähtevä linja ajaa Lasipalatsille ja sieltä Arkadiankadun kautta Topeliuksenkadulle tai Helsinginkadulle
Kyllä noita ratkaisuja löytyy. Motivaatiota ongelmien ratkaisuun lisännee kaupungille koituva kymmenien, ellei satojen miljoonien eurojen rahansäästö, jos noiden avulla voidaan valita pintaraitioteiden tehostamisen ja tunneliverkoston rakentamisen välillä. Ilmeisesti tätä näkökohtaa ei ole tarpeeksi tuotu julkisissa keskusteluissa esille?
Toki jos ollaan valmiita laittamaan pikaratikoiden päätepysäkit Elielinaukiolle tai Rautatientorille pitkienkin junien kanssa voidaan toimia, muuten pitää kaluston pituuden olla kohtuullista.
Miksi tuonne tarvitsisi rakentaa erilliset päätepysäkit, kun parempaa palvelua saisi rakentamalla neljän raiteen pysäkin Kaivokadulle ja ehkä palauttamalla vanhan "keskuspysäkin" neliraiteisena Forumin ja Uuden Ylioppilastalon väliin? Tällöin heilurilinjojen ajantasausongelma keskustassa helpottuu.
---------- Viestit yhdistetty 26.6.2013 klo 1:44 ---------- Previous Post was on 25.6.2013 at 23:52 ----------
Mä olen tarjonnut silloin tällöin vaihtoehdoksi että pohjois-suuntainen pikaraitiotie voisi lähteä Elelinaukiolta ja kulkea Töölönlahden ja Mannerheimintien välissä Helsinginkadulle asti, josta sitten edelleen Urheilukatua pitkin Töölön tullille mutta ei ole sekään kelvannut klassisen autojen seassa kulkevan hidasraitiotien kannattajille.
Tuossa olisi ns. kauhea säätäminen sen rakentamisessa, se menisi Töölössä asutukseen nähden hieman sivussa (tosin lähempänä urheiluareenoita) ja olisi käytännössä yhtä nopea (tai hidas) mitä Mannerheimintietä kulkeva ratikka olisi. Ja samat risteämiset tuolla olisi Helsinginkadun, Nordenskiöldinkadun ja Reijolankadun kanssa, kuin mitä Mannerheimintien nykyiselläkin raitiotiellä.
mutta jos sujuvan raitiovaunuliikenteen hinta on Smith-Polvisen suunnitelmien tyyliset tunnelit autoille tai "Vapaudenkatu" niin kannatan ennemmin metroa, pisararataa tai maanalaista light-railia tai edes joidenkin raitiolinjojen siirtämistä puistoihin ja muulle joutomaalle.
Mannerheimintien raitioliikenteen suurin ongelma ei ole samaan suuntaan menevä autoliikenne, vaan: 1) Parissa kohdassa turhan lähellä toisiaan sijaitsevat kaksi tai kolme vilkkaahkoa risteystä, 2) Ylivilkkaan bussiliikenteen takia toteutetut järjestelyt, jotka heijastuvat myös raitioliikenteen olosuhteisiin, 3) Nykyisen lainsäädännön puutteet liikennevalo-ohjauksen osalta (Varova-valot) ja kaupunkisuunnitteluviraston tiukahko(?) periaate yhtenäisen kadunylitysmahdollisuuden järjestämisestä jalankulkijoille, 4) Hallitsemattomat vasemmalle kääntymiset, 5) Liian kapeat ratikkakaistat, jotta valoissa seisova autojono voitaisiin ohittaa kävelyvauhtia kovempaa ja 6) Vaihdetekniikan vanhentuneisuus.