Runkolinjasto 2020

Muutoksia tulee siis, mutta jos nuo kaikki vaihtopysäkkipallot saadaan toimimaan, niin suunnitelma saa varovaisen peukunnoston. Nythän niitä onko ajateltu laisinkaan torin ulkopuollella?

Siinähän on avainasemassa kehälinja. Siitä nyt vain semmoinen havainto, että se jättää käymättä Varissuolla kokonaan, mikä on vähän outoa, kun nykyinen 99 on melkein yhtä paljon Varissuon apulinja kuin kehälinja (vrt. Runosmäen 88). Kulkevat paljon sillä siltä suunnalta esimerkiksi Impivaaraan. Pernosta taas kuljetaan sillä Länsikeskukseen, mutta tilalle tulee 46, jolla lienee nyky 99:n ongelma, että takaisin on usein nopeampaa kävellä tai tulla keskustan kautta.

Stealth-kehälinja 220/(221, lopetetaan) ei enää kulje Myllyyn vaan Petäsmäkeen, jonka keskustayhteys muuttuu käytännössä vaihdolliseksi. 300 lopetetaan, 2 jatkuu Myllyyn. Nättärissä ollaan tyytyväisiä ja ajetaan sinne jatkossakin autolla.

2:sta puheen ollen: 600... kysytäänköhän Kohmossa passia, kun raja-asemahan siellä jo on? :D
 
99 on kyllä yksi hienoimmista ja kekseliäimmistä linjoista mitä olen nähnyt. Harmillista että samaa reittiä ei jatkossa enää ajeta. Länsikeskuksesta Pernoon voi käyttää myös vaihdollista yhteyttä linjoilla 10 ja 33 (vaihto Kristalin kohdalla) Tosin kauppakassien kanssa vaihtaminen voi olla tympeää, kävelymatkaa kertyy 125 metriä. Se ei ole paljon, mutta voi käydä tympeäksi, koska pysäkillä 968 Suikkilantie ei ole pysäkkikatosta eikä siten penkkiäkään. Ehkä sinne tulee sellaiset? Toiveajattelua?

Linjan 46 käyttäminen on toki helpompaa, mutta kaupassa käynti pitää ajoittaa sen mukaan, miten bussi kulkee. Se ei toisaalta ole uusi asia, olen itsekin käynyt Nummenpakalta Tampereentien Prismassa 99:llä niin, että kauppa-aikaa on 15 minuuttia, ja se onnistui! :) Samoin on nykyisen kotilinjan 14 / 15(A/B) kanssa Prismassa käytäessä; näitä linjoja ei tunneta siitä että ne kulkevat kovinkaan usein.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä nyt on pohdittu paljon tähän asiaan liittyen. Hyvä niin, sillä itseäni kiinnostaa tuo linja 21 kauppatorin suuntaan, joka on merkitty kulkemaan tunnin välein. Millaistakohan selvitystä ovat tehneet, sillä ainakin tolla mun kouluvuorolla 7:25 21A on miltei aina todella täyttä... silloin tällöin olen etuoven luonakin joutunut seisomaan. Yksi vuoro aikaisempi 7:00 21 (mukava vakiauto 8700) lähtö on moision kohdalla myöskin aina täynnä ja joutuu seisomaan. Myös myöhempi linjan 23 lähtö on ruuhkainen.

Suurin osa matkustajista 20-30% nousee mikkelinkujan pysäkiltä sekä kahdelta sitä edeltävältä pysäkiltä plus paattisten keskustasta tulee myös suuri osa. ääriään myöten täyteen auto sitten pakkautuukin moision kyytiläisillä.

Runkolinjan 23 reitti menee hankalasti suorinta tietä moisioon... toki mikkelinkujan pysäkille johtava kevyen liikenteen väylä varmasti auttaa jakamaan lastia.

Usein kulkeva 22 ei juurikaan auta ruuhka ongelmaan näillä linjoilla...

Mahtaakohan siis vain tunnin välein kulkeva 21 olla riittävä. Vai onko aamun vuoroväliä tihennettävä.

+ Jalon kuljettajalta, Sauli Juvoselta kuulin juttua, että linja 20 siirtyisi Turun kaupungin liikenteen (TuKL) hoidettavaksi...
 
Eiköhän noita linjoja ajeta jatkossakin ruuhka-aikaan tiheämmin, ja runkolinjojen esittelysivuilla kerrotaan se perusvuoroväli ruuhkien ulkopuolella. Itseäni mietityttää nuo Paattisten jo muutenkin pitkien linjojen lisäkiemurat lähempänä keskustaa (Takakirves, Saramäki)...
 
Eiköhän noita linjoja ajeta jatkossakin ruuhka-aikaan tiheämmin, ja runkolinjojen esittelysivuilla kerrotaan se perusvuoroväli ruuhkien ulkopuolella. Itseäni mietityttää nuo Paattisten jo muutenkin pitkien linjojen lisäkiemurat lähempänä keskustaa (Takakirves, Saramäki)...
Jep toi vaisteentie on kyllä vähän kyseenalainen mutta se nähdään sitten... varmasti tehdään pikkuparannuksia siellä täällä
 
Turun Seudun Joukkoliikennelautakunta on kokouksessaan 11.12.2024 päättänyt, että runkoreitistöjen alkaessa on painettuna uusi aikataulukirja ja siihenä kuvattuna kartalla on myös uudet reitit.
"Runkolinjasto aloittaa 1.7.2025, ja sen myötä koko Turun sisäinen liikenne muuttuu. Muutos on valtava asiakkaille ja asiakasinformaation tulee täten olla erityisen kattavaa ja saavutettavaa. Painettu aikataulukirja runkolinjaston aloituksen yhteydessä on perusteltu; aikataulukirja on tuttu viestintäkanava suuressa muutoksessa. Aikataulukirjaan painetaan myös uuden linjaston kartta, joka auttaa reittien suunnittelussa heitä, jotka eivät vielä käytä reittiopasta".

Tarkastamaton pöytäkirja aiheesta löytyy täältä

Edellistä kirjaa painettiin vain 24 000 kappaletta. Päätöksestä ei käy ilmi tulevan kirjan painosmäärää. Toivotaan, että se jaettaisiin joka kotiin.
 
Aikataulukirjan jakaminen jokaiseen talouteen julkisena tiedotteena on postinjakajalle painajaismainen urakka, jotain hirveän ja järkyttävän väliltä. Ei kiitos sellaista, kyllä minä tyytyväisenä haen aikataulukirjani Prismastakin.
 
Ylioppilaskylän somekanaviin (Jodelin @yo-kylä -kanava) on kantautunut tieto, että nykyinen 50-sarjalainen liikenne Kauppatorille päättyy runkolinjauudistuksessa.

Tulevat 39/10 saavat kiitosta parantuvista poikittaisyhteyksistä ja opiskelijoiden yhteyksistä Kupittaalle, mutta raivo repeää sille että 5 päättää itsensä suoraan Karibialle. Onhan se kuitenkin +500m Yo-lännen pohjoisosiin ja yli kilometri Yo-itään, jossa on myös opiskelija-asunnot perheellisille. Idästäkin on talosta riippuen 500-1000m matkaa Hämeentielle Liedon linjojen kyytiin.

Eikö tuolle löytyisi joku tyydyttävä ratkaisu? Joku ehdotti Jodel-langassa 5:lle jatkoa Karibialta Yo-itään, Q-talon eteen Suntiontien pysäkkien kohdalle. Ainakin sateliittikuvasta katsoen siinä olisi ihan nätisti tilaa silmukalle jos sen hylätyn tönön purkaisi. Toisaalta 39:n kannattavuus Yo-kylässä menisi nurin, mutta toisaalta jos se olisi 220 (kulkee harvemmin kuin 5) jotka jatkuisi Yo-kylän syövereihin, niin kilpailuasetelmaa linjojen kesken ei tulisi.

EDIT: Q-talon yläpuolella Nummenpuistonkadun ja Urho Kulovaaran kadun risteyksessä on silmukka joka on nyt parkkipaikkaa. Eikö tähän menisi mukiinmenevä kääntöpaikka?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös