Runkolinjasto 2020

Vielä viikko runkolinjastoon, ja jo nyt on Kauppatorin linjapäreet vaihdettu ja esillä, vaikka muualla keskustassa on vielä vanhoja päreitä pysäkeillä. Olisin kuvitellut, että toripäreet vaihdettaisiin hyvin lähellä H-hetkeä, ehkäpä vasta edeltävänä yönä.

Muille pysäkeille ympäri kaupunkia viritettyjä pärehuppuja on alettu poistaa.
 
Fundeeraanpa vain, että kaikki tähän asti tapahtunut on linjassa päreiden poiston kanssa. Asiat on sovittu aikoja sitten eikä niitä muuteteta.

Tosi hyvää on varautuminen tilapäisiin sikotautikohtauksiin yms, etteivät vanhat päreet ole jääneet paikoilleen 1.7. aamuna.

Jää vielä nähtäväksi milloinka uudet runkolinjat 11-20 otetaan käyttöön (ei kai muuten olisi 6, 6A jne). Sitä odotellessa ja pysty peukuin odottaen ensi viikkoa.

Ei vaineska, oli pakko präntätä. Sorryt siitä.
 
On kyllä kummallista että uudet runkolinjat 9 ja 9A ajavat erittäin ahdasta Pietari valdin katua pitkin
 
On kyllä kummallista että uudet runkolinjat 9 ja 9A ajavat erittäin ahdasta Pietari valdin katua pitkin

Tätä samaa olen ihmetellyt itsekin. Voisivat hyvin kiertää Pikatien kautta, ehkä jopa Pukkilan asuinalueen kautta.

Raunistulan joukkoliikennekadun käyttöönotto viivästyy: https://www.foli.fi/fi/message/210150
Uskomatonta, että joukkoliikennekadun työmaa seisoo paikoillaan. Siellä ei tunnuta tekevän mitään, asfaltointikin on vielä kesken.

Uusia kuvia: https://www.flickr.com/photos/jimilappalainen/
 
Itse näen jo kolme ongelmaa tässä vaiheessa:

1) Runkolinjojen numerointi on heikko. Värikoodaus on hyvä ajatus, mutta linjojen 6, 6A, 10 ja 10A numerointi on aivan liian harhaanjohtavaa.

2) Vaihdot runkolinjoille/-linjoilta vaativat paljon pysäkinvaihtoja.

3) Pysäkkien merkintöjen päivittäminen on jo nyt mennyt pieleen, kun sitä tehdään täysin epäloogisesti. Siinä ei ole mitään selkeätä järjestelmällisyyttä. Esim. Pernossa, Pansiossa ja Artukaisissa on osa pysäkeistä päivitetty yhdellä puolella katua. Olen aika varma, että tämä onnistutaan Fölli-ryssimään niin, että edes elokuussa ei ole kaikkia pysäkkejä saatu kuntoon. Lisäksi nyt jo näyttäisi siltä, että kaikkia pysäkkejä ei välttämättä päivitetä. Esim. Säkyläntiellä näyttäisi jäävän pelkkää 21 ja 23 pohjoiseen. Ainakin 220 ja 221 tulee varmaan olemaan siten hyvin kirjavia merkintöjä.

Noin muuten voisi jo pistää vedonlyönnin pystyyn turhimmasta syöttölinjasta. 33/33A on toki vahvoilla, mutta 52 tai 600 saattaa viedä pidemmän korren.
 
Viimeksi muokattu:
1) Runkolinjojen numerointi on heikko. Värikoodaus on hyvä ajatus, mutta linjojen 6, 6A, 10 ja 10A numerointi on aivan liian harhaanjohtavaa.
Lisätään harhaanjohtaviin numerointeihin vielä 3A.

Miksi muuten torin ja Haarlan väliä ajava 5A on 5A? Eikö sen pitäisi olla 5T?
 
Runkolinjasto uudistuksessa ei ole tekijöille tullut kuin kaksi virhettä: linjojen 1 ja 6 numeroinnit ovat jääneet ennalleen. Tekijöiden mielestä?

Numerot 11...20 otetaan käyttöön tarvittaessa.

Taitaa olla uusi sukupolvi ja uudet aatteet, fundeeraan.
 
Näin tiedottaa Föli runkolinjaston ensimmäisenä aamuna:

Fölin reaaliaikapalveluissa on havaittu häiriö, ja pysäkkinäytöt näyttävät virheellisiä tietoja.

Häiriö koskee pysäkkinäyttöjä ja live.foli.fi reaaliaikaisia aikatauluja. Näytöillä näkyy osittain virheellisiä linjanumeroita ja ne eivät näytä, mikäli bussi on ajoissa tai myöhässä.

Näkyy olevan ajossa ainakin linjat 1C, 13, 13A, 22A, 22C, 30 ja 61. Esim. "kuusykkönen" liikkuu kartalla kuten 39, ja pysäkkiketju etenee 61:n mukaisesti.

1751350287175.png
 
Myös avointa dataa hyödyntävissä palveluissa näkyy erittäin puutteellista tietoa, myös kyseenalaisia asioita (esim. "kuusykkönen" on näkynyt).
 
Suuri osa autoista kuitenkin puuttuu reaaliaikaisesta datasta, esimerkiksi linjojen 10 ja 10A autoja ei näy vielä lainkaan.
 
Mikä logiikka niissä A linjoissa oikein on? Eikö se vähän sekavaa, esim 10 ja 10A kun kuitenkin toinen menee ihan eri reittiä. Miksi ei ole omaa numeroa toiselle reitille? Tai Lietoon ja Kaarinaan pitäisi olla omat numerot niin olisi selvempää
 
Viimeksi muokattu:
10 ja 10A menevät Uittamolta Jokipeltoon (Markulantien risteykseen) saakka samaa reittiä. Samoin 6 ja 6A menevät samaa reittiä Naantalista Turun kauppatorille saakka ;)

Fölin virallinen selitys kuuluu näin: A-linjatunnusta käytetään linjojen eri reittivarianteilla. Esimerkkinä: Linja 50 Hirvensalossa ja linja 50A, joka kiertää Maanpään kautta ja kehärunkolinja 10 ja 10A.

Liedon ja Kaarinan reiteistä olen kyllä itsekin samaa mieltä, ne olisi hyvin saanut säästää numeroilla 6 ja 7. Elokuussa aloittavan linjatunnuksen 3A voin pitkin hampain ymmärtää, että se on kolmosen variaatio, joka kauppatorilta jatkaakin Vuorenpäähän eikä Pernoon.

Saapa myöskin nähdä, tuleeko uusille asiointilinjoille 44–46 ns. sinisiä alueita, joita linjoilla 41–43, entiset P1–P3, jo on. Eli pysäkkien ulkopuoliset katualueet, josta voi nousta kyytiin tai pois missä kohdassa tahansa.

Mutta enhän minä noista päätä 😜
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös