Vs: Johdinautot
Nykyään lähes kaikissa lähiötalouksissa on auto ja autoilun kulut ovat pääasiassa kiinteitä kuluja. Autolla ajaminen on halpaa suhteessa varsinkin jos auto kulkee dieselillä, monissa tilanteissa halvempaa kuin joukkoliikenteellä kulkeminen.
Näin on, koska autoilijat eivät ymmärrä, miten paljon maksavat. Helsingissä vuosilippu maksaa 470 €. Sillä saa nykyään 320 litraa bensaa tai 350 litraa naftaa. Tuolla määrällä ajelee vaikkapa sillä dieselautolla 7000 kilometriä, 135 km/vko ja 27 km/pvä. Tämä on aika lähellä työmatkan tilastokeskiarvoa, joten ei autoilu ole joukkoliikennettä halvempaa kuin siksi, että autoilijat haluavat uskoa niin.
Mutta minulle kyllä sopii, että tehdäänkin niin, että auton saa lunastaa vaikkapa 500 eurolla ja kaikki todelliset kulut maksetaan sitten polttoaineen hinnassa. Kun vielä määrätään, että polttoainetta saa ostaa kerrallaan vain 10 litraa, niin alkaa autoilijakin ymmärtää, mitä autoilunsa maksaa. Eikä siihen tarvita edes tietulleja.
Jos nimittäin tällä periaatteella laskee, niin tuo viikoksi riittävä 10 litraa maksaa silloin 44 € (ilman pääoman korkoa). Sitä on helppo verrata kuukausilippuun, joka on 4 kertaa niin edullinen kuin autoilu.
Pietari ja muut ex-Neuvostoliiton suurkaupungit ovat vähän huonoja esimerkkejä koska kevyestä liikenteestä ei ole huolehdittu siellä riittävissä määrin. Autojen polttoneisteiden verotuskaan ei ole samalla tasolla kuin lännessä.
Pietari on hyvä esimerkki huonosta liikennepolitiikasta. Bensan verotus, ilmaiset parkkipaikat ja raitioliikenteen näivettäminen ovat kaikki osia huonosta liikennepolitiikasta. Katujen ruuhkautuminen ja liikenteen jumittuminen ovat seurausta.
75-metriset raitiovaunut ovat käytännössä kadulla kulkevia metroja. Sellaisten käyttöönotto Helsingissä merkitsisi koko nykyverkoston täydellistä uusimista, uusia katujärjestelyjä, puistoalueiden käyttöönottoa liikennetarpeisiin ja mahdolisesti talojen purkamista niiden tieltä. Jotta siltä vältysttäisiin niin keskustassa edellyttäisi raitioteiden rakentamista tunneleihin. Lähiöissä ne tietenkin voivat kulkea maan päällä mutta silloinkin viheralueiden läpi.
Miksi esimerkiksi kolmen välipalanivelvaunun yhteen kytkeminen edellyttäisi talojen purkamista? Nytkin näitä vaunuja kulkee usein kolme peräkkäin, joskaan eivät ole yhteen kytkettyjä. Mutta sehän vain pidentää letkaa.
Ainoa muutostarve on, että meillä on pysäkkejä, jotka eivät ole 75 m. pitkiä. Ja monet pysäkit ovat nyt sellaisissa paikoissa, ettei niitä voi pidentää 75 metriin. Mutta toisaalta, ei koko verkolla koskaan tarvita täydellistä 75-metrisyyttä.
Mitenkäs tämä liittyikään johdinautoihin? Silläkö tavoin, että johdinautoja voi puolustaa sillä, että muuten pitää purkaa Helsingistä taloja kuten
Smith-Polvisen liikennesuunnitelmassa?
Antero