- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Vs: Johdinautot
Väite että autoilijat eivät siirry busseihin kuin taloudellisen insentiivin voimasta ei nähdäkseni pidä paikkaansa vaan päinvastoin. Bussihan on jo nyt halvempi kuin automatka. Se että kynnystä kasvatetaan ei muuta mitään laadullista tekijää.
Sen sijaan autoilun ruuhkaisuuden lisääminen kaistoja poistamalla toimisi hienosti. Se heikentäisi autoilun houkuttavuutta ja jos sama tila annettaisiin joukkoliikenteelle, parantaisi joukkoliikenteen nopeutta ja houkuttavuutta. Juuri tällaisessa tilanteessa autoilijakin saattaisi päätyä vaihtamaan jopa bussiin. Ja vielä mieluummin ratikkaan.
Ei se raitioteiden laajentaminen kauas keskustasta NIIN kallista ole. Otetaan vaan 2+2 -kaistaselta väylältä yksi kaista kumpaankin suuntaan ratikalle. Siinä on valmis väylä olemassa, ei maksa hirveästi laittaa kiskot sinne. Ja samalla pienenee autoliikenteelle varattu tila. Se olisi win-win!
Ruuhkamaksu on ongelmallinen, koska rahaa maksamalla voi tuottaa haittaa legitiimisti. Jotta sillä saadaan kerättyä maksimimäärä rahaa, täytyy sietää maksimimäärä haittaa. Tai jos se toimisi ja ohjaisi oikeaan suuntaan, niin sitten sillä ei saataisi paljon rahaa kasaan. Sillä voi olla siis joko fiskaalinen tavoite tai käyttäytymistä ohjaava tavoite, mutta ei molempia koska ne lyövät toisiaan korvalle. Lisäksi ruuhkamaksun kerääminen on teknisesti hankalaa ja kallista. Yksinkertaisempaa on vain vaikuttaa käytettävissä olevan kapasiteetin määrään, joka ohjaa kysyntää selkeällä mekanismilla ilman sen kummoisempia monimutkaisia järjestelmiä.
Väite että autoilijat eivät siirry busseihin kuin taloudellisen insentiivin voimasta ei nähdäkseni pidä paikkaansa vaan päinvastoin. Bussihan on jo nyt halvempi kuin automatka. Se että kynnystä kasvatetaan ei muuta mitään laadullista tekijää.
Sen sijaan autoilun ruuhkaisuuden lisääminen kaistoja poistamalla toimisi hienosti. Se heikentäisi autoilun houkuttavuutta ja jos sama tila annettaisiin joukkoliikenteelle, parantaisi joukkoliikenteen nopeutta ja houkuttavuutta. Juuri tällaisessa tilanteessa autoilijakin saattaisi päätyä vaihtamaan jopa bussiin. Ja vielä mieluummin ratikkaan.
Ei se raitioteiden laajentaminen kauas keskustasta NIIN kallista ole. Otetaan vaan 2+2 -kaistaselta väylältä yksi kaista kumpaankin suuntaan ratikalle. Siinä on valmis väylä olemassa, ei maksa hirveästi laittaa kiskot sinne. Ja samalla pienenee autoliikenteelle varattu tila. Se olisi win-win!
Ruuhkamaksu on ongelmallinen, koska rahaa maksamalla voi tuottaa haittaa legitiimisti. Jotta sillä saadaan kerättyä maksimimäärä rahaa, täytyy sietää maksimimäärä haittaa. Tai jos se toimisi ja ohjaisi oikeaan suuntaan, niin sitten sillä ei saataisi paljon rahaa kasaan. Sillä voi olla siis joko fiskaalinen tavoite tai käyttäytymistä ohjaava tavoite, mutta ei molempia koska ne lyövät toisiaan korvalle. Lisäksi ruuhkamaksun kerääminen on teknisesti hankalaa ja kallista. Yksinkertaisempaa on vain vaikuttaa käytettävissä olevan kapasiteetin määrään, joka ohjaa kysyntää selkeällä mekanismilla ilman sen kummoisempia monimutkaisia järjestelmiä.
Viimeksi muokattu: