- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Toisekseen, kuten Rainer jo totesi, yhdyskuntarakenteen leviäminen peltomarketteineen on huonoa kaavoitusta eikä sinänsä johdu tienkäyttömaksuista, vaikka tienkäyttömaksut tuovat osaltaan painetta mainitunlaiseen kehitykseen. Jos muualla on epäonnistuttu vähentämään tiemaksuilla henkilöautoliikenteen kokonaismäärää, ainoastaan siirtämään sitä, niin se kertoo enemmän huonosta toteutuksesta ja/tai lainsäädännön hampaattomuudesta kuin tienkäyttömaksujen huonoudesta. Suomessa julkisella sektorilla on kaavamonopoli ja siten täydet mahdollisuudet kontrolloida yhdyskuntarakennetta.
Suomessa ongelma on että se kaavoitusmonopoli on nimenomaan kunnalla eikä esim koko seudulla ja siksi pk-seudun kunnat yyrittävät vetää kotiinpäin eli saada työpaikkoja ja ns hyviä veronmaksajia naapurin ja ennenkaikkea Helsingin kustannuksella.
Mutta jos ensin kokeiltaisiin muita keinoja turhan autoilun ja hajarakentamisen kitkemiseksi.
Kokeilematta on vielä sellaisia keinoa kuten:
- Työmatkaverovähennyksen rajaaminen koskemaan vain niitä jotka todellisuudessa käyttävät joukkoliikennettä tai todistetusti eivät voi käyttää sitä
- Dieselpolttonesteveron nosto samalle tasolle kuin bensan
- Työsuhdeautojen verotuksen tuntuva kiristäminen niiltä joilla ei ole ajopäiväkirjaa esittää että ajavat vähintään 10.000 km vuodessa työnantajan määräämiä ajoja
Tällaiset verolla ohjaamiset ajaisi asian mutta kärsijöinä olisivat myös ammattiliikenne, pienyrittäjät ym
Sitten voidaan kokeilla vähän ryhtiliikettä, siitä olisivat iloisia kaikki paitsi ne jotka itse joutuvat ajamaan, mutta eiköhän se saa ihmisiä siirtymään joukkoliikenteeseen:
- Ajokortti ja 18 v ikä pakolliseksi kaikille yli 40 km/h kulkeville moottoroiduille ajoneuvoille, 20 v alaikäraja ja 70 v yläikäraja henkilöauton kortille
- Pääteille, myös moottoriteille 80 km/h kattonopeus, jos 3 kertaa jää kiinni yli 5 km/h ylityksestä, kortti pois vuodeksi
- Promilleraja 0.2:een ja jos kärähtää, kortti pois vuodeksi ja nimi kuvan kanssa paikallislehteen
- Kameravalvontaa lisätään, kamerat myös valvomaan puhuvatko autoilijat kännykkään ja käyttävätkö turvavöitä aina, myös peruuttaessa parkkiruutuun
t. Rainer