Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Polkupyörälläkö ostat 200 euron ruokaostokset marketista perheelle? Ei onnistu. Auto siinä tulee olla. Töihin menen usein ennen kuin yksikään bussi edes kulkee, olenhan kuljettaja. Harrastuksista voi tinkiä mutta jos lapsi haluaa vaikka harrastaa ratsastusta niin siitä vaan polkemaan sinne kehyskuntiin niinkö? On ihmisryhmiä jotka ovat sidottuja autoon, halusivat sitä tai eivät. Ymmärrä se. Kaikki eivät ole sinkkuja opiskelijoita. Noihin aikoihin olisin voinutkin väittää että autoa ei tarvitse mihinkäänkukaanhan ei autoa oikeasti tarvitse
harrastukset voi harrastaa oman asuinalueella alueella kävelymatkan päässä, jos haluaa
kaupassa voi käydä kävellen tai tavarapyörällä, jos haluaa
liikkua voi lähimetsissä, jos haluaa
lapset voivat kävelle lähikouluun, jos haluaa eli vaadit
työt ainoa jossa voi hieman sanoa että yllä olevat eivät päde mutta sekin on valinta.
jos sitten harrastat crossfittiä, pitää saada vain sitä oikeaa pateeta, hiihtää hiihtoputkessa ja lapsi pitää saada erikoiskouluun ei päde mutta nuohan eivät ole mitenkään pakollisia, ne ovat valintoja joita näitä valintoja tekevien ihmisten edustajat ovat ajaneet kaupunginsuunnitteluun ja mahdollistaneet hyödyttömyyden.
toivottavasti valtaan tulevat ihmiset jotka estävät kehitykset tekemällä ajosta vaikeaa.
Tämähän ei oikeastaan liity ruuhkamaksuihin, mutta yhdyn silti kommentoimaan kun olen tästäkin eri mieltä. Olettaen tietysti, että kommenttisi oli ironiseen sävyyn kirjoitettu. Kävelykatujahan tosiaan ei mitenkään mainittavan paljon ole, mutta tarvitaanko niitä todella? Aika väljästi jalankulkijat saavat Helsingissä liikkua, kun joihinkin muun maailman kaupunkeihin vertaa. Sitäpaitsi jalankulkijoilla on autoteistä erotettuja omia reittejään, josta voivat kätevästi oikoa määränpäähänsä. Lisäksi tässä on sellainen ongelma, että jos katuja paljon suljetaan autoilijoilta ja annetaan kävelykaduiksi niin autoilijat pakotetaan muille kaduille, joka osaltaan lisää merkittävästi ruuhkia kun käytettävissä olevien teiden pinta-ala vähenee.Helsingissä on yli 5000 katua, joista 5 kävelykatua. On se niin vääriin muuttaa se 6. katu kävelykaduksi, koska autoiluun ei jää enää kuin 4994 katua. Autoilija kärsisi.
Erinomaisen hyvin sanottu.Tämähän ei oikeastaan liity ruuhkamaksuihin, mutta yhdyn silti kommentoimaan kun olen tästäkin eri mieltä. Olettaen tietysti, että kommenttisi oli ironiseen sävyyn kirjoitettu. Kävelykatujahan tosiaan ei mitenkään mainittavan paljon ole, mutta tarvitaanko niitä todella? Aika väljästi jalankulkijat saavat Helsingissä liikkua, kun joihinkin muun maailman kaupunkeihin vertaa. Sitäpaitsi jalankulkijoilla on autoteistä erotettuja omia reittejään, josta voivat kätevästi oikoa määränpäähänsä. Lisäksi tässä on sellainen ongelma, että jos katuja paljon suljetaan autoilijoilta ja annetaan kävelykaduiksi niin autoilijat pakotetaan muille kaduille, joka osaltaan lisää merkittävästi ruuhkia kun käytettävissä olevien teiden pinta-ala vähenee.
Liikenne sujuu nykyisellään melko hyvin, joten ruuhkamaksuja ei vielä tarvita. Mikäli käy niin, että joskus tulevaisuudessa autoilu merkittävästi lisääntyy etenkin keskustassa, niin ensin on syytä tarkastella voiko joukkoliikenteessä tehdä jotain paremmin ja jos ei muita ratkaisuja löydy niin sitten. Mutta nyt näyttäisi siltä, että kehitys on jokseenkin päinvastaista. Yleisesti ottaen joukkoliikenteen käyttäjämääräthän ovat kasvaneet vuosi vuodelta.
Sinänsä minulla ei henkilökohtaisesti ole mitään kävelykatuja vastaan, mikäli todetaan, että niitä johonkin paikkaan todella tarvitaan. Kommenttiisi viitaten nostan kuitenkin esille Hämeentien, sekä muut joukkoliikenteelle ja kävelijöille, sekä pyöräilijöille pyhitetyt tiet. Esimerkiksi tuo Hämeentien sulkeminen autoilijoilta. Sehän aiheuttaa merkittävän liikennemäärän jakautumisen muille käytettävissä oleville väylille. Rohkenisen epäillä, että pääasiassa tielle E75. Se on jo nyt melko täysi tiettyyn aikaan, mutta sanoisin, että Hämeentien liikenteen siirtyminen sinne aiheuttaa merkittävästi lisää liikennettä, joka osaltaan syö liikenteen sujuvuutta ja lisää matka-aikaa.
Hyväksi esimerkiksi voisin sanoa joukkoliikenteen ja autoilijoiden symbioosista Kruunusillat. Se onnistuu loistavasti nostamaan esille pointtini. Nimittäin sen, että julkisen liikenteen kehittäminen ei tarvitse olla pois autoilijoilta. Tällä hankkeella on varmasti positiivisia vaikutuksia autoilun kannalta. Vaikutus nimittäin todennäköisesti on se, että autoilu vähentyy ratikan vaikutusalueelta kun siitä tulee erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto. Tässä nimenomaan tehdään joukkoliikenteessä jotain paremmin, jolloin autoilijoita kannustetaan julkisten käyttäjäksi. Tälläisiä toimenpiteitä tarvitaan enemmän eri puolella pk-seutua niin mitään ruuhkamaksuja ei tarvita kun autoilu alkaa vähenemään kuin itsestään. On aika ikävä ajattelutapa joillakin, että ensin keppiä ja sitten porkkanaa - tai sitten ei porkkanaa ollenkaan.
Erinomaisen hyvin sanottu.
Mikäli lainaus on pidempi kuin vastaus siihen, ei kannata edes vaivautua.
Erinomaisen hyvin sanottu.
Eikö? Miten sitten pitää toimia? Eihän täällä ole naamakirjapeukutusta käytössä.
Joukkoliikennemyönteisyyden ei automaattisesti tarvitse tarkoittaa sitä, että halutaan tarkoituksella hankaloittaa autoilijoiden elämää. Niin kuin aiemmin sanoin, tuo ajattelutapa mikä sinulla ja monilla muillakin on että ”keppiä vaan ja sitten niiden on pakko kulkea julkisilla.” - on ihan naurettava. Missä kannustimet? Hankalat pakkovaihdot, odotusajat, liikennöintiajat, kyydin mukavuus, hinnat yms. eivät ole omiaan lisäämään houkuttelevuutta.Kyllä , jos ajatellaan yksityisautoilun näkökulmasta. Keskustatunneli hylättiin juuri äsken. Sitä yritettiin liruttaa päätöksentekoon muuttamalla nimeksi maanalainen yleiskaava. Eivätkä tunnelin puolestapuhujat lannistuneet vieläkään, nyt on tulossa lyhennetty keskustatunneli päätöksentekoon.
Hämeentie muutettiin joukkoliikennekaduksi, ei voida väittää että siltä väistyvät yksityisautot kaikki ajaisviat jotain toista reittiä. Parkkipaikkojen vähentäminen, joukkoliikennekatujen lisääminen ja tietullit vähentävät keskustaan suuntautuvaa yksityisautoilua. Näistä asioista suurta linjaa vetää vaaleissa valitti kaupunginvaltuusto. Nykyisen valtuuston kokoonpano on joukkoliikennemyönteinen. Yksityisautoilun kiihkeimmät puolustajat voivat valittaa täällä mutta tämä foorumi ei ehkä ole optimaalinen, koska tällä foorumilla nimenomaan puhutaan joukkoliikenteestä.
Yleensäkän näitä nettikirjoituksia ei pahemmin päätöksenteossa arvosteta.
Kävelykatujahan tosiaan ei mitenkään mainittavan paljon ole, mutta tarvitaanko niitä todella? Aika väljästi jalankulkijat saavat Helsingissä liikkua, kun joihinkin muun maailman kaupunkeihin vertaa. Sitäpaitsi jalankulkijoilla on autoteistä erotettuja omia reittejään, josta voivat kätevästi oikoa määränpäähänsä. Lisäksi tässä on sellainen ongelma, että jos katuja paljon suljetaan autoilijoilta ja annetaan kävelykaduiksi niin autoilijat pakotetaan muille kaduille, joka osaltaan lisää merkittävästi ruuhkia kun käytettävissä olevien teiden pinta-ala vähenee.
Puolustan yksityisautoilua tasan niin kauan kun joukkoliikenteestä tulee kaikille kilpailukykyinen ja varteenotettava vaihtoehto. En tietysti puolusta sitä joka ilman mitään järkevää syytä ajaa esim. Rautatientorilta Hakaniemeen, mutta niitä joille julkiset eivät vielä ole vaihtoehto. Ymmärtänet pointtini.
Perustelisitko nyt ihan kunnolla mihin tarvitset ne kävelykadut, ruuhkamaksut, parkkipaikkojen vähentämiset sun muut autoilijoiden kurittamistoimet nimittäin tähän mennessä jok’ikinen väittämäsi pystytään kumoamaan. Liikenne toimii nyt ihan hyvin Helsingissä. Mitä sitä turhaan sotkemaan? Miksi turhaan pyrkiä hillitsemään olemattomia ruuhkia joillain ruuhkamaksuilla.
Sitähän kaupunkisuunnittelu luulee tekevänsä näiden jätkäsaarten ja kalasatamain kanssa. Lopputulos on lähiön katuverkko täynnä pussinperiä ja kaiken liikenteen keskittäminen parille kadulle sekä megaluokan kauppakeskuksia, jotka feilaa. Edes Hernesaareen ei saatu katuverkkoa.Mun mielestä sitä keskustaa pitäs vaan rakentaa toinen mokoma.
Ennenkuin asumme siinä utopiassa, että kaupungissa ei autoja tarvita niin ehkä ihan hyvä, että ei tehdä kaikkea mahdollista liikenteen hankaloittamisen toivossaMun mielestä sitä keskustaa pitäs vaan rakentaa toinen mokoma. Se vaikeuttaa autoilua, ja liikennesuunnittelu tuntuu nykyaikana lähtevän siitä että ei saa tehdä mitään joka pilaisi liikenteen sujuvuuden. Joka vuotaa myös kaupunkisuunnitteluun eikä kaupunkisuunnittelua uskalleta tehdä jos se pilaisi liikenteen sujuvuuden. Siksihän asiaa kierrellään ja kaarrellaan ties millä tietulleilla, ruuhkamaksuilla ja keskustatunneleilla. Ne kun on nykyaikaisen liikennesuunnittelun ylivallan loputtomassa viisaudessa vaadittu edellytykseksi että keskustan laajemtamista voisi edes ajatella.
Mutta sitä keskustaa pitää vaan rakentaa toinen mokoma. Liikenne sopeutukoon. Väsätkää ne ruuhkamaksunne kun huomaatte että kaupunki tulee eikä odota.