....
Mutta kysyn sinulta toistamiseen: Voitko antaa jonkun tarkan tai edes suuntaa antavan lukeman siitä, että kuinka moni autoilija valitsee auton joukkoliikenteen sijasta ilman mitään järkevää syytä silloin kun julkiset ovat kilpailukykyinen vaihtoehto ko. matkalle missä valinta joukkoliikenteen ja auton välillä tehdään?
......
Niinkuin lupasin vastaan nyt tähän eräänlaisella pikaotantamenetelmällä. Taloyhtiössämme on 75 asuntoa ja pihassa yli 20 autoa. Lähes joka kolmannella ruokakunnalla on siis auto käytössään. Olen tässä asunut yli 20 vuotta. Tunnen varmuudella 7 asukasta, joilla ei ole omaa autoa ja siten liikkuvat aina bussilla, toisaalta myö s 4 miestä, joita en kertaakaan ole nähnyt bussissa. Ja jokainen meistä tietää omasta talostaan ainakin jonkunverran niitä, jotka lähtevät aina pihastaan omalla autolla tai kävelevät bussipysäkille.
Toinen "tutkimustapa" on ryhmittymä, joka kokoontuu eri puolilla pääkaupunkiseutua määrätyn asian puitteissa. Tapaamisiin saapuvat omalla autoalla korostetusti 50-75 miehet, joilla on alhainen peruskoulutus sekä toisaalta vakaa henkilökohtainen talous. Myös tämän ryhmän miehet eivät käytä bussia koskaan.
Tarkoitus ei ollut vastata kysymykseen tieteellisen tason tutkimusmenetelmiä käyttäen, mutta pääväittämäni on, että on olemassa joukko, joka kieltäytyy joukkoliikenteen käytöstä. Miehet on siinä selkeästi edustettuna sekä ikäryhmä 50 - 75.
---------- Viestit yhdistetty klo 19:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:29 ----------
T.....
Pääkaupunkiseudun lähiöissä ja erityisesti kehyskunnissa ongelmana on, että ne ovat autoiluun perustuvaa maankäyttöä. Nyt kun painopiste siirtyy taas joukkoliikenteeseen, jää noista asunnon ostaneille auttamatta musta pekka käteen. He ovat aikanaan ajatelleet saavansa asunnon halvemmalla ja ovat olleet siitä hyvästä valmiita autoilemaan, mutta kun autoilu kallistuu, käy heille huonosti. Tietysti heitä harmittaa ja he valittavat asiasta, mutta maailma muuttuu siitä huolimatta. Heidän ainoa toivonsa on liikenteen nopea automatisoituminen ja kimppakyydit automaattiautoilla.
....
Tässä Hesarilla lukija kirjoittaa Kontulasta:
Apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) maalaili Kontulan ostoskeskukselle mallia Myllypurosta ja oli huolissaan asuntojen hintakehityksestä (HS Kaupunki 5.11.).
Olen keskituloisena valinnut asuinpaikakseni Kontulan, koska täällä on hyvä ostoskeskus ja luonto lähellä. Kontulassa on myös metro ja ennen kaikkea kohtuuhintaiset asunnot. Elän Kontulassa keskiluokan unelmaa. Myllypuron ostoskeskuksen kliinisyys ja palvelujen vähäisyys edustavat minulle kauhistuttavaa kohtaloa, jota en toivoisi Kontulalle.
Alueiden eriarvoistuminen on vakava asia, johon on syytä puuttua. Keskustelun kohdistaminen Kontulan ostoskeskukseen on kuitenkin suurta hämäystä, jonka varjoon on helppo unohtaa esimerkiksi sote-palveluiden keskittäminen pois lähiöistä. Palvelut ovat meille lähiöissä eläville olennainen asia, ei tekopyhä ostoskeskuksen kauhistelu. Toivon, ettei Kontulaa pilata tekemällä siitä alue, jossa tavallinen elämä työnnetään sivuun.
Tiina Lintunen
Kontula, Helsinki
Väitän siten että Helsingin lähiöitä ei ole rakennettu autonkäyttöön perustuen. Kyllä Kontulaankin meni bussilinja ennen metroa, mutta tietenkin autolla liikkuminen on lähiöiden ympärillä helpompaa. Asunnot reuna-alueilla on halvempia, mutta tuskin auton käytön helppous monellakaan on painavin peruste valita asunto lähiöstä. En nyt sitten tiedä jääkö lähiöissä asuvalle mikään musta pekka käteen, täyssähköautolla esimerkiksi auton ajo on huomattavasti halvempaa kuin polttomoottoriautolla.
Jos Helsingin keskustaan saapuminen autolla tehdään maksulliseksi, niin eihän se sittenkään ole suuri mullistus. Jos on pakko viedä auto keskustaan jonkun syyn takia niin kyllä silloin tietullin pystyy maksamaan. Jos taas käyttää metroa, niin välttää tietullin jos se olisi ongelma. En usko että tietulli on työssäkäyvälle autoilijalle ongelma.
Kyllä Kontulalaisen autonkäyttöjen elämä jatkuu ihan toiveikkaana jatkossakin. Tietullimaksusta saa sujuvamman liikkumisen keskustassa, josta taas oli lukuisia hyötyjä, joista hyvin valaistiin ketjun äskeisissä kannanotoissa.