- Liittynyt
- 24 Lokakuu 2007
- Viestit
- 2,238
Hitto, minä kun kovasti toivoin, että tästä väittelystä päästäisiin, mutta Kukaan ei näemmä halua keskustella siitä miten ruuhkamaksuja toteutettaisiin niin tässä vastaukseni kaikille, jotka minua vastaan tässä asettuvat:
......
Vuosi sitten on esitetty hyvin laajasti hyväksytty malli, jossa ajo Pitkänsillan sekä Hesperiankatujen eteläpuolelle maksaisi. On myös puhuttu Kurvin ja Helsinginkadun eteläpuolelle ajamisesta. Silloin tullikohtaan tulisi ajoradan yläpuolelle lukulaite, joka lukee rekisterinumeron ja veloitus tapahtuu automaattisesti tililtä. Veloitusaika voi olla esim. 7 -18 välinen aika. Joka tapauksessa tullipisteiden sijainnista, maksullisesta ajasta sekä maksun suuruudesta käydään aikanaan kova vääntö. Mutta tässä yksi esimerkki, jolla keskustelua voidaan viedä eteenpäin.
---------- Viestit yhdistetty klo 21:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:15 ----------
. Totta kai olisi kiva, että keskusta olisi viihtyisä kaikille. Vaan kuinka kauan se sitä sitten olisi kun se näivettyisi autoilun vähentämisen takia? Tietynlainen balanssi on syytä löytää. Kompromissit ovat kaiken a ja o. Autoilijat maksavat parkkimaksuja keskustassa, jossa tila on kortilla. Se on kompromissi. Rahaa tilaa vastaan. Veroja tienkäyttöä ja saasteita vastaan tms.
Rattivaunun kanssa olen ihan samaa mieltä siitä, että autoilun kustannukset muuttuvat merkittävästi, mutta tässä vaiheessa niitä ei sovi lisätä. Tienkäyttömaksut ja ruuhkamaksut voivat olla joskus ajankohtaisia, mutta sitä ne eivät ole vielä.
No sehän jos mikä on kaikki osapuolet huomioon ottava kompromissi, jos autoilú tietylle alueelle tiettynä aikana maksaa tietyn summan. Suurimmalla osalla Helsingin katuverkossa saisi ajaa veloituksetta entiseen malliin.
Ruuhkamaksut mahdollista laki on työn alla ja tässä ja muualla käydään keskustelua ennen toimenpiteitä. Tähän voi mennä 5 - 10 vuotta kun eräältä suunnalta heitetään hiekkaa rattaisiin. Vai pitäisikö tämä keskustelu käydä 10 vuoden päästä ?