Savonlinja

Vs: Savonlinja-yhtiöt

Jossain mielessä on hyvä että on erlaisia palvelutuotteita, mutta ei turha päällekkäisyys hyödyttäne liikennöitsijöitäkään. Bussikalustossa on sitten suuri ero. Matkustin Omnibussilla lahteen ja ehkä hinta/laatu-suhde oli kohdallaan. Olen 177 cm pitkä ja minulle ei ylimääräistä tilaa ollut senttiäkään ja kun bussi oli täyteen myyty, niin ei mitään mukavaa matkustamista.

Savonlinja ja Paunu käyttää kalustoa, jossa suurempi istumisväljyys ja istuimet leveämmät sekä kokonaan kangasta.

Eli tuote on siis eri ja ainakin isomman ihmisen kannattaa mukavuudesta maksaa enemmän.

Eikä se hintakaan aina ole kalliimpi. Onnilla on vain maine edullisena kulkumuotona, "matkahuollon bussit" taas on kalliita.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Jossain mielessä on hyvä että on erlaisia palvelutuotteita, mutta ei turha päällekkäisyys hyödyttäne liikennöitsijöitäkään. Bussikalustossa on sitten suuri ero. Matkustin Omnibussilla lahteen ja ehkä hinta/laatu-suhde oli kohdallaan. Olen 177 cm pitkä ja minulle ei ylimääräistä tilaa ollut senttiäkään ja kun bussi oli täyteen myyty, niin ei mitään mukavaa matkustamista.

Savonlinja ja Paunu käyttää kalustoa, jossa suurempi istumisväljyys ja istuimet leveämmät sekä kokonaan kangasta.

Eli tuote on siis eri ja ainakin isomman ihmisen kannattaa mukavuudesta maksaa enemmän.

Helsinki-Lahti välillä pääsee matkustamaan edullisesti myös KA:n autoilla. Käytännössä OB:n ja KA:n hinnat ovat tasoissa. Samalle päivälle tarjoushintaisen lipun saa ostettua kummaltakin 4-8€ hintaan ja lähtöjäkin on kummallakin yhtä paljon.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Tuli kokeiltua Savonlinjan palvelua. Pikainen päiväreissu Helsingistä Kouvolaan ja takaisin. Menomatka euron, takaisin 7,60, eli varsin kohtuullinen.

Menomatkalla bussi oli kyllä hyvin vanha, pistorasioitakaan ei ollut. Paluusuuntaan hieman tuoreempi. Jalkatilaa oli molemmissa reilusti ja sanomalehtiä oli tarjolla luettavaksi.

Molempiin suuntiin kuulutukset olivat hyvät ja kuljettajat olivat varsin puheliaita, tuntui jopa hieman eksoottiselta (toki, en matkusta paljoakaan Suomessa busseilla). Keskellä viikkoa bussit olivat lähes tyhjiä, muutama hassu matkustaja vain. Päästä päähän matkusti ehkä vain pari matkustajaa, muutama sentään lyhyempiä välejä (esim Porvoo-Helsinki paluusuuntaan).
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Tuli kokeiltua Savonlinjan palvelua. Pikainen päiväreissu Helsingistä Kouvolaan ja takaisin. Menomatka euron, takaisin 7,60, eli varsin kohtuullinen.

Hieman ihmettelin että mitenkä Savonlinjalla saa lipun Hesasta Kouvolaan eurolla kun MH:n kautta ostettuna hinta on joka lähdölle vakio 14€. Savonlinjan omassa verkkokaupassa hinnat ovatkin sitten huomattavasti halvempia ja todellakin alimmillaan vain euron! Itseäni kyllä hieman ihmetyttää että riippuen myyntikanavasta lipun hinta samalle lähdölle on täysin eri.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Hieman ihmettelin että mitenkä Savonlinjalla saa lipun Hesasta Kouvolaan eurolla kun MH:n kautta ostettuna hinta on joka lähdölle vakio 14€. Savonlinjan omassa verkkokaupassa hinnat ovatkin sitten huomattavasti halvempia ja todellakin alimmillaan vain euron! Itseäni kyllä hieman ihmetyttää että riippuen myyntikanavasta lipun hinta samalle lähdölle on täysin eri.

Eikös Onnibussin myötä tämä kehitys ole vain kiihdyttänyt vauhtiaan? Luulempa, että tällä hetkellä voi autoon hinta olla kahdestakin eri myyntikavasta eri ja vielä autosta ostettuna kolmas vaihtoehtohinta. Tälläkin foorumilla oli monia, joiden mielestä tämä oli "oikea kehityssuunta" hinnoittelulle menneinä vuosina. Onko mielipide vielä sama? Omasta näkökulmastani tämä hajauttaa ja hankaloitttaa asiakkaiden toimintaa sekä vertailua huomattavasti. Heijastuu myös siihen, että yhä useamman yrityksen myymä lippu ei kelpaa muilla kuin saman yrityksen vuoroilla sekä vaihtolippuja ei enää saa entiseen malliin. Ei autosta eikä netistäkään. Tämä tulee nostamaan varsinkin monen eri matkan sisältämien matkojen kokonaishintaa sekä hankaloittamaan lippujen ostamista.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Olin jo kokonaan unohtanut www.pikavuorot.fi palvelun. Siellä eri liikennöitsijöiden hintoja on helppo vertailla ja lisäksi palvelu ohjaa suoraan valitun operaattorin nettikauppaan. Täytyy nyt tallentaa tuo nettiosoite kun ei sitä muuten taas muista.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Liian ytimekäs tai kuvaava nimi palvelulle, ettei voi muistaa?

:)

Toisaalta Savonlinjan käsittämättömän "linjanumerouudistuksen" myötähän vuorosta ei voi tietää onko se pikavuoro ellei tiedä mitä tuo "linjanumero" tarkoittaa. Suuri miinus Savonlinjalle ja yleiselle joukkoliikennejärjestelmälle.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Tuon pikavuorot.fi-sivuston mukaan meiltä pääsee tuohon naapurikaupunkiin kahdellatoista vuorolla joista kuitenkin vain yksi on pikavuoro.
Onko tuo sitten oikeata palvelua?
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Savonlinja voisi hyvin ottaa markkinointisloganin "Vain kävellen pääset halvemmalla ja hitaammin".
Eipä silti, olen itsekin joskus matkannut ko.firman halpisvuorolla Helsingistä Kiteelle, eikä voi väittää sen olevan kevyin mahdollinen istuttava. Silti 4-5-teiden kohdalla voisi hyvin jakaa vuorot siten, että joka toinen bussi olisi Lusiin asti express, joka toinen lentokentän, Lahden ja Heinolan kautta kiertävä, ja Lusissa olisi sitten mahdollisuus vaihtoon. Tästä edettäisiin sitten toinen Jyväskylään ja toinen Mikkeliin, joista jokunen expressinä Helsingistä lähtenyt voisi jatkaa edelleenkin (Jkylä-Kuopio, Mikkeli-Varkaus-Savonlinna/Joensuu).
Mutta ilmeisesti Savonlinja on ajatellut taloudellisimmaksi ratkaisun, joka palvelee mahdollisimman monia paikkakuntia. Harmi, sillä Helsingin ja Lusin välin suorana ajava bussi olisi ainakin kolme varttia "saittarilinjaa" nopeampi, ja sellaista voisi tosiaan käyttää joku kauemmaskin menijä. Nyt jo ajatus Mikkeliin tai Jyväskylään menemisestä hitaalla pikavuorolla tuntuu arveluttavalta, vaikka matkaa ei liialla hinnalla olisikaan pilattu.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Savonlinja-yhtiöt

:)

Toisaalta Savonlinjan käsittämättömän "linjanumerouudistuksen" myötähän vuorosta ei voi tietää onko se pikavuoro ellei tiedä mitä tuo "linjanumero" tarkoittaa. Suuri miinus Savonlinjalle ja yleiselle joukkoliikennejärjestelmälle.

Savonlinjalla on samanlainen numerointi kuin lentoyhtiöillä – jokainen trippi omalla numerolla.

--

Savonlinja1.jpg

--

Savonlinja2.jpg
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Savonlinjalla on samanlainen numerointi kuin lentoyhtiöillä – jokainen trippi omalla numerolla.

Tiedän. Tähän asti kuitenkin tietääkseni ja käsittääkseni Suomessa on Onnibussia ja nyt Savonlinjaa lukuunottamatta ollut selkeä jako: numeroitu linja -> vakiovuoroliikennettä. Pika-merkinnällä tai express-merkinnällä merkitty pikavuorot ja jos tämä on puuttunut vuoro on ollut vakiovuoroliikennettä. Nyt tämäkin selkeä jako Pika/vakiovuoroliikenteen välillä murennetaan. Toki jos tietää että kaikki Onnibussin ja Savonlinjan pikavuorot on merkitty pika-sanan sijasta numerolla niin asia ei ole ongelma. Suuri asiakaskunta tätä tuskin tietää. Sen vuoksi mielestäni muutos on heikennys joukkoliikenteeseen.

Mutta ilmeisesti Savonlinja on ajatellut taloudellisimmaksi ratkaisun, joka palvelee mahdollisimman monia paikkakuntia. Harmi, sillä Helsingin ja Lusin välin suorana ajava bussi olisi ainakin kolme varttia "saittarilinjaa" nopeampi, ja sellaista voisi tosiaan käyttää joku kauemmaskin menijä. Nyt jo ajatus Mikkeliin tai Jyväskylään menemisestä hitaalla pikavuorolla tuntuu arveluttavalta, vaikka matkaa ei liialla hinnalla olisikaan pilattu.

Totta, mutta välillä on paljon asutusta jonne ja josta joku haluaisi matkustaa. Pikavuoroliikenne on hyvä työkalu jos haluaa matkustaa nopeasti kahden kaupungin välillä mutta se edellyttää että väliä palvellaan myös vakiovuoroliikenteellä. Nythän monessa paikassa on menty euronkuvat silmissä ja liikennettä muutettu suurimuotoisesti pikavuoroliikenteeksi jolloin välipaikkojen matkustajat on jätetty oman onnensa nojaan tai käyttämään lähes entisiä palveluita suuremmalla hinnalla.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Totta, mutta välillä on paljon asutusta jonne ja josta joku haluaisi matkustaa. Pikavuoroliikenne on hyvä työkalu jos haluaa matkustaa nopeasti kahden kaupungin välillä mutta se edellyttää että väliä palvellaan myös vakiovuoroliikenteellä. Nythän monessa paikassa on menty euronkuvat silmissä ja liikennettä muutettu suurimuotoisesti pikavuoroliikenteeksi jolloin välipaikkojen matkustajat on jätetty oman onnensa nojaan tai käyttämään lähes entisiä palveluita suuremmalla hinnalla.

Jos en ihan väärin ole asioita käsittänyt, on PSA:n ideana ollut juuri paikallistason liikenteen, eli alueellisen vakiovuoropalvelun kehittäminen. Kahden paikkakunnan, joiden välillä tällaista julkisesti järjestettyä ja kilpailutettua palvelua on, välisillä tolpilla ei vapaan kilpailun alaisen pikavuoroliikenteen ole tarpeen pysähtyä, ellei firma katso tästä jotenkin hyötyvänsä.
Esim.Savonlinjan 4- ja 5-teiden kohdalla kuvio voisi toimia näppärästi niin, että tietyllä kellonlyömällä Kampista lähtisi pikavuoro lentokentän, Lahden ja Heinolan kautta Lusiin, ja kolme varttia sen perään express suoraan Lusiin. Täältä sitten toinen auto jatkaisi Jyväskylään ja toinen Mikkeliin, parillisina tunteina yksin ja parittomina toisin päin. Ja sama kuvio myös päinvastaiseen suuntaan.
Pikavuoroliikenteeseen ei käsittääkseni ole mahdollista yhdistää paikallistoimintoja, mutta eihän mikään estä palvelun tilaajaa suunnittelemasta aikataulujaan komppaaviksi pitkämatkaisempien kanssa.
 
Vs: Savonlinja-yhtiöt

Jos en ihan väärin ole asioita käsittänyt, on PSA:n ideana ollut juuri paikallistason liikenteen, eli alueellisen vakiovuoropalvelun kehittäminen. Kahden paikkakunnan, joiden välillä tällaista julkisesti järjestettyä ja kilpailutettua palvelua on, välisillä tolpilla ei vapaan kilpailun alaisen pikavuoroliikenteen ole tarpeen pysähtyä, ellei firma katso tästä jotenkin hyötyvänsä.
Esim.Savonlinjan 4- ja 5-teiden kohdalla kuvio voisi toimia näppärästi niin, että tietyllä kellonlyömällä Kampista lähtisi pikavuoro lentokentän, Lahden ja Heinolan kautta Lusiin, ja kolme varttia sen perään express suoraan Lusiin. Täältä sitten toinen auto jatkaisi Jyväskylään ja toinen Mikkeliin, parillisina tunteina yksin ja parittomina toisin päin. Ja sama kuvio myös päinvastaiseen suuntaan.
Pikavuoroliikenteeseen ei käsittääkseni ole mahdollista yhdistää paikallistoimintoja, mutta eihän mikään estä palvelun tilaajaa suunnittelemasta aikataulujaan komppaaviksi pitkämatkaisempien kanssa.

Eli entisestä tilanteesta, jossa tietyillä "sisään ja uloskulkuväylillä" saattoi kulkea kaukoliikenteellä tai lähiliikenteellä ja halutessaan matkustaa kauempaankin kohteeseen saattoi hypätä suoraan sinne menevään vuoroon ollaan tieten tahtoen menossa tilateeseen, jossa täytyy aina kulkea keskustan kautta? Ja käytännössä syödään kaukoliikenteeltä yksi tulonlähde ja joudutaan pahimmillaan luomaan yhteiskunnan rahalla lisää palvelua? Ei kuulosta fiksulta tai hyvältä bisnekseltäkään.Tai pahimmillaan jossain paikassa kaukoliikenne ei enää pysähdy ja lähiliikennettä ei luoda? T

uo on hyvä, jos Savonlinjalla on vielä noin hyvä palvelutaso. On alueita joissa suurehkokin vakiovuoroliikenne (kerran tunnissa) on muutettu täysin pikavuoroliikenteeksi. Kulkuaika on sama, mutta pysäkkejä on paljon vähemmän ja pikavuorolisän saa periä. Ei liene suuren osan asiakkaita etu, paitsi sen pienen marginaalin jolla on kiire päästä reitin päästä päähän. Väliäkös niillä väliltä kulkevilla? Eihän heidän kulkemisensa tuo kuin tuloja joilla pitkän matkan matkustajien hintaa voisi jopa teoriassa laskea. Monia yksittäisiä maakuntarajoja ylittäneitä reittejä on poistunut ja mitään ei ole tullut tilalle. Tai enintään matkustajan reititys alkaa olemaan kolmen pisteen reititystä ja mahdollisista matkaketjuista ei ole tietoakaan.
 
Takaisin
Ylös