Vs: Savonlinja-yhtiöt
Eiköhän tuo jako pikavuoroliikenteeseen ja vakiovuoroliikenteeseen rupea olemaan menneen talven lumia. Se on peräisin niiltä 60 vuoden takaisilta ajoilta, kun silloisia kinttupolkuvaltateitä korvanneet pikatiet tulivat käyttöön. Nyt on linja-autoliikenteen kysyntä kaikkialla muualla kuin keskeisimmillä runkoreiteillä niin kuralla, että jokainen kyytiin haluava kohta kiinnostaa isäntiä, seisoo pikavuoropysäkillä tai ei. Ylisääntelyn purku tuo framille uusia bisnes- ja hinnoittelumalleja iänikuisten sijaan. Vuonna 2037 todennäköisesti naureskellaan tälläkin foorumilla, että kuvitella, että ennen vanhaan valtiolta piti kysyä lupa pysähtyä sillä ja sillä pysäkillä.
Eli entisestä tilanteesta, jossa tietyillä "sisään ja uloskulkuväylillä" saattoi kulkea kaukoliikenteellä tai lähiliikenteellä ja halutessaan matkustaa kauempaankin kohteeseen saattoi hypätä suoraan sinne menevään vuoroon ollaan tieten tahtoen menossa tilateeseen, jossa täytyy aina kulkea keskustan kautta? Ja käytännössä syödään kaukoliikenteeltä yksi tulonlähde ja joudutaan pahimmillaan luomaan yhteiskunnan rahalla lisää palvelua? Ei kuulosta fiksulta tai hyvältä bisnekseltäkään.Tai pahimmillaan jossain paikassa kaukoliikenne ei enää pysähdy ja lähiliikennettä ei luoda? T
uo on hyvä, jos Savonlinjalla on vielä noin hyvä palvelutaso. On alueita joissa suurehkokin vakiovuoroliikenne (kerran tunnissa) on muutettu täysin pikavuoroliikenteeksi. Kulkuaika on sama, mutta pysäkkejä on paljon vähemmän ja pikavuorolisän saa periä. Ei liene suuren osan asiakkaita etu, paitsi sen pienen marginaalin jolla on kiire päästä reitin päästä päähän. Väliäkös niillä väliltä kulkevilla? Eihän heidän kulkemisensa tuo kuin tuloja joilla pitkän matkan matkustajien hintaa voisi jopa teoriassa laskea. Monia yksittäisiä maakuntarajoja ylittäneitä reittejä on poistunut ja mitään ei ole tullut tilalle. Tai enintään matkustajan reititys alkaa olemaan kolmen pisteen reititystä ja mahdollisista matkaketjuista ei ole tietoakaan.
Eiköhän tuo jako pikavuoroliikenteeseen ja vakiovuoroliikenteeseen rupea olemaan menneen talven lumia. Se on peräisin niiltä 60 vuoden takaisilta ajoilta, kun silloisia kinttupolkuvaltateitä korvanneet pikatiet tulivat käyttöön. Nyt on linja-autoliikenteen kysyntä kaikkialla muualla kuin keskeisimmillä runkoreiteillä niin kuralla, että jokainen kyytiin haluava kohta kiinnostaa isäntiä, seisoo pikavuoropysäkillä tai ei. Ylisääntelyn purku tuo framille uusia bisnes- ja hinnoittelumalleja iänikuisten sijaan. Vuonna 2037 todennäköisesti naureskellaan tälläkin foorumilla, että kuvitella, että ennen vanhaan valtiolta piti kysyä lupa pysähtyä sillä ja sillä pysäkillä.