Selvitys Itä-Helsingin liityntäliikenteestä

Piirka sanoi:
HKL:kin on sortunut "Kabus-tiedottamiseen". Netistä löytyvä linjan 87 aikataulu kertoo, että Öljysatamasta aamuruuhkan lähdöt on merkitty a-kirjaimella. Tuolle a:lle ei selitystä kuitenkaan anneta.
Helsingin aikataulukirjassa linjan 87 a-merkinnälle on selitys "linjan 85 kilvin öljysatamasta Sarpapolun pysäkille, josta linjan 85 reittiä Herttoniemeen". Hieman samantapainen merkintä on linjalla 92 jonka kaksi viimeistä lähtöä Itäkeskuksesta klo 23.07 ja 23.27 on merkitty p-kirjaimella jonka selitys on "linjan 94 kilvin klo 23.07 ja 23.27 laiturista 20 Myllypuron kautta Kontulaan"
 
Selvityksestä tulee ensimmäisenä mieleen, että uusi 92 voisi hyvin ajaa Keinutielle nykyisen 95:n päätepysäkille. Kyse on sentään kerrostaloalueesta jolla on jopa noin 8-10 - kerroksisia taloja. Muutenkin toivoisi uudistusten olevan matkustusta suosivia eikä pois potkivia.
 
MCW sanoi:
Selvityksestä tulee ensimmäisenä mieleen, että uusi 92 voisi hyvin ajaa Keinutielle nykyisen 95:n päätepysäkille. Kyse on sentään kerrostaloalueesta jolla on jopa noin 8-10 - kerroksisia taloja. Muutenkin toivoisi uudistusten olevan matkustusta suosivia eikä pois potkivia.
Joukkoliikennelautakunnan uusimmassa esityslistassa ehdotetaan linjojen 85 ja 86 reitin säilyttämistä Kuvernöörintiellä asukkailta tulleen palautteen perusteella. Kuvernöörintien varrella on mm. ostoskeskus ja muita asukkaille tärkeitä palveluja joihin kulkeminen vaikeutuisi jos bussit ajaisivat suoraan Laajasalontietä. Toinen muutosehdotus koskee Keinutien ja Alakiventien palvelutarjontaa joista on tullut runsaasti palautetta, nyt lautakunta esittää että perustettaisiin uusi linja Keinutieltä Alakiventielle. Linjaa liikennöitäisiin arkisin klo. 6 - 21, la klo. 8-18 ja su klo. 10-18 välillä 20 min. välein. Linjan reitistä ei puhuta mitään mutta uskoisin että reitti kulkisi Keinutieltä joko Kurkimäen (Karpalotie) tai Porttitien ja Humikkalantien kautta Kehä 1:n yli Alakiventielle. Alakiventieltä ei siis olisi yhteyttä Myllypuron metroasemalle ellei linja koukkaisi sen kautta mikä tuntuisi kyllä järkevälle sillä muuten tuo Alakiventien päättäri on aika turha. Saa nähdä mitä muita muutoksia suunnitelmaan vielä tulee.
 
aki sanoi:
Toinen muutosehdotus koskee Keinutien ja Alakiventien palvelutarjontaa joista on tullut runsaasti palautetta, nyt lautakunta esittää että perustettaisiin uusi linja Keinutieltä Alakiventielle.
Tälle linjalle taitaa sitten numeroksi tulla 93(ainoa vapaa), jos linja perustetaan ja kaikki muutkin muutokset toteutuvat.
 
HKL:n sivuilla (http://www.hkl.fi/suomi/07_hkltietoa/liitynta.html) olevien päivitettyjen karttojen mukaan 92B kulkisi Alakiventieltä Myllypuro M:lla kiepahtaen Kehä I:lle-Karpalotielle ja Kontula M:n kautta Keinutielle. 92 taas olisi puhtaasti nyky-92:n ja 94A:n korvaava linja. Ratkaisu vaikuttaa ainakin Myllypuron osalta epäselvältä. Uusille 92+92B:lle tarvinnee mun nähdäkseni saman verran kalustoa kuin nyky-92+94A:lle. Ja siis epäselvemmällä linjastolla.

Uuden rengas-94:n reitti jäi minulle vähän epäselväksi. Päätepysäkit molemmilla "renkailla" on Kotikonnuntiellä ja Kontulankaarella mutta Kivikon lenkki ajetaan eri suuntiin. Nähdäkseni tämän järjestelyn lopputulos on epäselvien linjatunnusten lisäksi jollakin osuudella peräkkäin ajavat bussit.

Selvitys on nimensä mukaisesti Itä-Helsingin liityntälinjastoa koskeva. Mitään lähialueita ei näköjään käsitellä, vaikka esim. Jakomäen-Puistolan-suunnan linjastoa olisi voinut vähällä vaivalla hyväksikäyttää Kontulassa (esim. 75A -> Kontula-Kurkimäki tai jokin vastaava) ja sisällyttää jopa seutuliikenne Länsimäen-Hakunilan alueella mukaan selvitykseen.
 
Onpas kehitetty melkoinen sillisalaatti Kontulaan noilla rengaslinjoilla, alunperinhän piti olla linjat 94 ja 99. Linjan 94 piti ajaa Kontulankaarelta Kontulan metroasemalle ja siitä linjan 94A reittiä Mellunmäkeen, linja 94B piti korvata linjatunnuksella 99 ja reitti pysyä ennallaan. Tuo uusi suunnitelma vaikuttaa kyllä tosi älyttömältä.
 
Saisikohan siitä 94A/B:n reiteistä selkeämmän jos Kontulankaaren sekä Kotikonnuntien päätteet yhdistettäisiin? Tällöin linjoilla olisi ehkä vähän selkeämpi kahdeksikko kierrettävänä molempiin suuntiin.

Ja mitä 92/B:n tulee, niin näyttää vähän siltä, että 92B tulee olemaan todella vähänkäytettävä linja. Vuoroväleistä ei minulla ole tietoa, mutta Alakiventiellekin ajo tuntuu turhalta - kuka nyt viitsii matkustaa bussilla muutama sata metriä metroasemalle. Varsinaista päälinjaa 92 voisi jatkaa vielä Mellunmäen metroasemalta Mellunkylään, jonnekin 95:n ja 97:n reittien väliin; nimittäin kartasta katsottuna sielläpäin ammottaa tyhjä aukko.

Herttoniemen suunnalla taas 85:n ja 86:n osapäivävuoroja (ruuhkavuoroa) voitaisiin ajaa suoraan Laajasalontietä. Eiköhän siellä Kuvernöörintiellä riitä ruuhka-aikanakin tiheämmin ajettava 84 sekä puolet linjojen 85 ja 86 vuoroista.
 
Itse olisin suunnitellut Kontulan alueen linjat jotakuinkin näin:

92 Itäkeskus (M) - Myllypyro - Kontula(M) - Vesala - Mellunmäki (M) eli samoin kuin nykyisessä suunnitelmassa.
94 Kontulankaari - Kontula(M) - Kurkimäki - Kontula(M), reitti: Kontulankaari - Keinulaudantie - Karpalotie - Kurkimäentie - Kurkisuontie - Keinulaudantie - Kontula (M). Osa linjan vuoroista voisi poiketa Keinutiellä esim. K-tunnuksella.
99 Kotikonnuntie - Kontula(M) - Kivikko, reitti: Kotikonnuntie - Kontulantie - Kontulankaari - Kivikonkaari (kääntöpaikka tulisi jonnekin kivikontien ja paukkulantien risteykseen) linjan 78 reitin voisi siirtää takaisin vanhalle reitilleen suoraan Kontulantieltä Kehä ykköselle.

Näin kaikille alueille olisi suorat ja selkeät reitit, ainoa minne ei olisi yhteytä olisi se Alakiventien pätkä.
 
JT sanoi:
Saisikohan siitä 94A/B:n reiteistä selkeämmän jos Kontulankaaren sekä Kotikonnuntien päätteet yhdistettäisiin? Tällöin linjoilla olisi ehkä vähän selkeämpi kahdeksikko kierrettävänä molempiin suuntiin.
Eli Jäkärläntien kautta? En usko, että selkeämmäksi, mutta ehkä tasapuolisesti yhtä epäselväksi molemmille "haaroille" :wink: . Mun mielestäni tuon alueen olisi voinut muuttaa niin, että 94B ajaisi nykyistä reittiään Kotikonnuntie-Kontula M-Kivikon kierros ja 94 olisi reitiltään Kurkimäki-Kontula M-Kontulankaari-Jakomäki tai jopa mainitsemani yhdistäminen 75A:han.

JT sanoi:
Ja mitä 92/B:n tulee, ––– kuka nyt viitsii matkustaa bussilla muutama sata metriä metroasemalle.
En minä ainakaan viitsisi, koska ei sinne Itikseen kovin pitkä matka kävellenkään ole (n. 1,5 km.)
Miksei samantien kierrätetä 92:a Alakiventien kautta? Tällöin suunnitellulta 92B:ltä jäisi Myllypuro pois ja se voisi olla pelkästään Kontula M:n ja Keinutien välinen linja, jota ajettaisiin päiväsaikaan yhdellä autolla. Tai ehkäpä se sisältyy tulevaisuuden kassakaappisäästösuunnitelmiin...
 
Tuolle 92B:lle on suunniteltu 20 min. vuoroväliä, laskin linjan ajo-ajaksi Keinutieltä Myllypuroon n. 8-10 min, jos liikenne hoidettaisiin yhdellä autolla niin siinä saisi ajaa melkein nonstoppina edestakas, jos taas kahdella niin päätepysäkeillä jäisi joutoaikaa n. 10 min. Joko linjan vuoroväliä pitäisi venyttää 30 min. jolloin liikenne hoituisi yhdellä autolla tai sitten tuosta linjasta kannattaisi luopua kokonaan ja hoitaa Alakiventien yhteys palvelulinjalla, hoidetaanhan muuallakin kadunpätkiä palvelulinjoila, esim. Herttoniemessä Majavatie ja Mäenlaskijantie, Roihuvuoressa Vuorenpeikontie, Vuosaaressa Rantakiventie ja Ramsinniementie. Onko se joku perustelu linjan säilyttämiselle että kun se on aina tänne ajanut niin ei sitä voida lopettaa, Alakiventieltähän sitä paitsi purettiin useita taloja kun paljastui että ne on rakennettu entisen kaatopaikan päälle.
 
a__m sanoi:
Joukkoliikennelautakunta 02.03.2006: pöydälle palautettiin.
Ei pöydälle (kuten edellisessä kokouksessa 16.2), vaan siis palautettiin uudelleen valmisteltavaksi .
 
Ohhoh :oops: Perustavanlaatuinen kömmähdys minulta... Niinhän tuolla tosiaan lukee.
 
Tänään 16.3 pidetyssä joukkoliikennelautakunnan kokouksessa metron liityntäliikenteen kehitäminen palautettiin jälleen kerran, ilmeisesti liityntälinjastoon kajoaminen ei ole aivan helppoa koska asukkaat ovat tottuneet käyttämään samoja linjoja jo parikymmentä vuotta eikä tuttuja linjoja haluttaisi lähteä radikaalisti muuttamaan.
 
Onkos HKL:n sivuilla olevat kartat nyt uusin versio? Pakka ollaan nyt sekoittamassa näin:
81 jatketaan Länsi-Herttoniemeen 80:n tueksi
81B ilmeisesti nykyinen 81
89 Herttoniemi - Yliskylä
90A loppuu kokonaan (osaksi palvelulinjaa?)
92 kiertää Alakiventien ja 92B:tä ei tarvita
95 pysyy nykyisellään
Uusi 94A/B olisi yhtä epäselvä kuin aiemmin ehdotettu sekä muut ehdotukset kuten aiemmissa versioissa.

Ja näillä toimenpiteillä siis säästettäisiin 1,2 M € /v. Suurin säästö taitaa tosin tulla 91/97 sekä 93/98 -yhdistelyistä, eikä suinkaan näistä mainituista, joten miksihän niitäkin pitää vatvoa. Erityisesti ihmetyttää tuo uusi linja 89. Kuinkahan kauan sekin elää – seuraavalle säästökierrokselle?
 
Takaisin
Ylös