Liityntälinjastoselvityksen eräänä tavoitteena oli rakentaa linjasto sellaiseksi, että aikataulut voidaan suunnitella paremmin tasavälisiksi ja välttää bussien peräkkäin ajoa. Tulos näyttää paikoin heikentyneen kuitenkin nykyisestä.
Ruuhka-ajan vuorotarjonta näyttää tosiaan melko torsolta linjoilla 81 ja 81B. Aikatauluissa tulee ajoittain tilanteita, joissa linjan 81B kuljettaja voisi jättää vuoron ajamatta, koska 1-2 minuutin perässä tulee kuitenkin 81, eikä palvelutaso olennaisesti tästä heikkene. Ensimmäinen bussi kerää käytännössä kaikki matkustajat, ellei takana oleva pääse ohittamaan.
Toisaalta linjastosuunnitelman vaikutustarkasteluissa tilanne on näyttänyt varmaankin hyvältä, koska on voitu käyttää 8,5 minuutin vuoroväliä tms.
JT sanoi:
Ruuhka-aikaan Herttoniemi - Herttoniemen ranta -välin liikenne olisi kyllä pitänyt porrastamaan ilman mitään sivuvaikutuksia.
Olkoon esim. linjan 81 lähtöajat Herttoniemestä Herttoniemen rantaan nuo aikataulussa mainitut -07, -27 ja -47. Tällöin linjan 81B lähtöajat pitäisi olla -00, -14, -21, -34, -41 ja -54. Tosin linjan 81B kierrosaika lyhenee, mutta riittää mainosti kierroksen ajamiseen.
Herttoniemen rannasta lähtöajat olisivat linjalla 81 -15, -35 ja -55 ja 81B:llä -02, -08, -22, -29, -42 ja -49.
Tässä ehdotuksessa on se ongelma, että kierrosaika on nykyistä kiereämpi, 19-20 min, kun se nykyisin on 24 min. 19-20 min on liian kireä, kun oletetaan, että 1) bussin täytyy olla lähtölaiturissa 2 min ennen lähtöaikaa ja 2) lisäksi taukoa on 10 prosenttia kierrosajasta + 2 min työtoimiaikaa. Lisäksi mukaan täytyy ottaa jonkin verran talvea varten kelivaraa. Nuo Herttoniemen liikennevalot aiheuttavat vielä ikävää epäsäännöölistä viivytystä.
Linjan 81B aikataulussa on haluttu säilyttää ruuhka-aikana 24 min kierrosaika, joka taas ei sellaisenaan sovi linjan 81 kanssa.
Eräs vaihtoehto voisi olla, että linjan 81 joka toiseen väliin laitetaan yksi 81B:n lähtö ja joka toiseen kaksi 81B:n lähtöä. Jos esim. 81:lla on Herttoniemi (M):stä lähdöt -07, -27 ja -47, niin 81B:llä voisi olla esim. lähdöt 15.01, 15.17, 15.33, 15.41, 15.57, 16.13, 16.21, 16.37, 16.53,... Tällöin kalusto on puolestaan tehottomassa käytössä, koska väliin tulee 32 min kierroksia. Positiivista olisi kuitenkin, että joukkossa ei ole yli 10 min vuorovälejä. Toisaalta, koska vuoroväli on enimmillään 10 min, ei aikataulua välttämättä tarvitse katsoa.
Eräs vaihtoehto tietysti olisi voinut olla linjan 81 säilyttäminen edelleen nykyisellään. Koska 80 ja 82 on saatu sovitettua Roihuvuoren päässä, niin samalla linjan 82 olisi voinut jatkaa toki Länsi-Herttoniemeen linjan 81 sijasta. Herttoniemestä Tulppatielle on jonkin verran pitempi ajoaika kuin Itäkeskukseen, joten 80:n kierrosaika olisi kriittisempi ja 82 mahtuisi hyvin sovitettua 80:n kanssa.