Selvitys Itä-Helsingin liityntäliikenteestä

Paljon on tullut valituksia mm. 97 aikataulun säännöllisyydestä, joka oli monta monituista vuotta lähes sama eli esim. Mellunmäestä 05, 25 ja 45 (ennen 04, 24, 44)...nyt nuo autot kulkevat miten kulkevat epäsäännöllisellä aikataululla.

Linjasta tulee tosiaankin hitaampi.
 
Jazu sanoi:
Paljon on tullut valituksia

Sen uskon. Muistan aikoinaan, kun sokeasti saattoi luottaa, että se lähtee Itäkeskusksesta joko 7, 27 tai 47 yli, ruuhka-aikoina 10 minuutin välein. Eiköhän matkustajat uuteen aikatauluun totu. Muuhun liikenteeseen verrattunahan 97:n matkustajat olivat suorastaan hemmoteltuja.
 
Nyt kun on uusia Helsingin metron liityntäliikenteen aikatauluja tarkastellut niin suuri heikkous oli mm. linjan 84 palvelu/tarjonta.

Nimittäin 84:llä pysyy edelleen päivällä 20 minuutin vuoroväli, vaikka HKL olikin luvannut lisätä vuoroja tälle linjalle 86:n uuden reitin johdosta. Eli voidaan sanoa, että Reiherintien nykyinen palvelutaso tai viime talven palvelutaso on kaksinkertainen tulevaan aikataulukauteen verrattuna. Uuden linjastoremontin johdosta pientalo- /omakotitalovaltaisten alueiden kuten Yliskylän ja Sarvastonkaaren palvelutarjonta on parempi kuin Reiherintien alueen, jossa kerrostalo on yleinen asumismuoto.

Myös Herttoniemenrannan alue menettää arkipäivien nykyisen vuorotiheyden kaikkina niin ruuhka-aikaan kuin päivällä että illalla. Ensi aikataulukautena aamupäivän vuoroväli tippuu viime talven 10/15 minuutista 20:een minuuttiin. Ruuha-ajan vuoroväliin ei voi olla myöskään tyytyväinen, koska klo 15-17 se näyttää Herttoniemen metroasemalta tältä:

01/81B 07/81 13/81B 25/81B 27/81 37/81B 47/81 49/81B

...ja kun 81 ei kulje viikonloppuisin, niin Länsi-Herttoniemen alueen vuoroväli sekin laskee nykyisestä 15:stä minuutista 20.een minuuttiin.
 
JT sanoi:
Nyt kun on uusia Helsingin metron liityntäliikenteen aikatauluja tarkastellut niin suuri heikkous oli mm. linjan 84 palvelu/tarjonta.

Nimittäin 84:llä pysyy edelleen päivällä 20 minuutin vuoroväli, vaikka HKL olikin luvannut lisätä vuoroja tälle linjalle 86:n uuden reitin johdosta.

Tosin, kun tarkastellaan itä-Helsinkiä kokonaisvaltaisemmin, huomataan, että suurella osalla muitakin kerrostaloalueita (Herttoniemenranta, Myllypuro, suuri osa Kontulaa, Mellunmäki, Keski-Vuosaari, Porslahti, Aurinkolahti, Meri-Rastila) joudutaan keskipäivällä tulemaan toimeen 20 minuutin vuorovälillä. Länsi-Herttoniemeen ja Roihuvuoreen pääsee näemmä läpi päivän 10 minuutin vuorovälein, Yliskyläänkin seitsemän-kahdeksan kertaa tunnissa.

Ruuhka-ajan vuoroväleissä ihmettelen Herttoniemenrannan kärsimää suurta tappiota (liekö metroaseman läheisyys syynä?). Meri-Rastila, Vuosaari ja Porslahti näyttävät tällä kierroksella voittaneet ruuhkaansa eniten vuoroja.
 
a__m sanoi:
Ruuhka-ajan vuoroväleissä ihmettelen Herttoniemenrannan kärsimää suurta tappiota (liekö metroaseman läheisyys syynä?).

Ruuhka-aikaan Herttoniemi - Herttoniemen ranta -välin liikenne olisi kyllä pitänyt porrastamaan ilman mitään sivuvaikutuksia.

Olkoon esim. linjan 81 lähtöajat Herttoniemestä Herttoniemen rantaan nuo aikataulussa mainitut -07, -27 ja -47. Tällöin linjan 81B lähtöajat pitäisi olla -00, -14, -21, -34, -41 ja -54. Tosin linjan 81B kierrosaika lyhenee, mutta riittää mainosti kierroksen ajamiseen.

Herttoniemen rannasta lähtöajat olisivat linjalla 81 -15, -35 ja -55 ja 81B:llä -02, -08, -22, -29, -42 ja -49.
 
Jazu sanoi:
Paljon on tullut valituksia mm. 97 aikataulun säännöllisyydestä, joka oli monta monituista vuotta lähes sama eli esim. Mellunmäestä 05, 25 ja 45 (ennen 04, 24, 44)...nyt nuo autot kulkevat miten kulkevat epäsäännöllisellä aikataululla.

Vilkaisin eilen oman vahan kotilinjani aikataulua ja havaitsin saman naurettavuuden. Tässä näkyy sitten HKL:n mielipide tasatahtiaikatauluista.

97 kulki aina 20 minuutin välein ja ruuhkassa tuplana. Perusvuorot aina samalla minuutilla ja lisävuorot tasan niiden välissä. Lähtöminuutteja on itse asiassa aina joskus muutettu hiukan, mutta helpostihan ne oppii, kun koko aikataulun muistamiseen tarvitsee muistaa vain yksi lähtöminuutti päätä kohden.

Meillä koko perhe osasi aikataulut ulkoa ja liityntäliikennekin oli ihan ok, kun bussi kulki säännöllisesti tasaminuuttien mukaan. Kärjistäen voisi sanoa, että aikataulu oli vastaava kuin hyvin suunnitellulla suoralla linjalla. Vastaavasti huonosti suunniteltu aikataulu on yhtä lailla huono suoralla kuin liityntälinjalla.
 
Linja 81/B voisi ajaa Herttoniemenrannassa lenkin Herttoniemi (M) - Itäväylä - Kipparlahden liittymä - Suolakivenkatu - Laivalahdenkaari - Laivalahdenportti - Linnanrakentajantie - Herttoniemi (M). Lenkin ajaisi noin 10 minuutissa, joten nykyisellä automäärällä voitaisiin ajaa ruuhkassa JT:n mainitsemalla vuorovälillä. Iltaisin ja sunnuntaisin voisi 81B:n vuoroväli olla 20 min ja lauantaisin päivällä 10 min. Sunnuntailiikenteestä säästyvillä rahoilla voitaisiin puolestaan tihentää arjen keskipäivän vuoroväli 10 minuutiksi.

Eli kokonaisuutena suunnilleen näin:

81
Ma-pe 5:30-21: 2x20=40

81B
Ma-pe 6-9 ja 15-18: 2x7/13=20
La 9-19 2x10=20
Muulloin: 1x20=20
 
Laitettaisi nyt ensin nuo Kontulan yhteydet inhimilliselle tasolle. Vakikäyttäjät varmasti oppivat 94A/B:n kiemurat melko nopeasti, mutta satunnaiselle käyttäjälle aiheuttanevat päänvaivaa Kontulankaaret, Kivikot, Paneliatiet, Kotikonnuntiet ym. Sunnuntainahan se sitten nähdään.
 
Liityntälinjastoselvityksen eräänä tavoitteena oli rakentaa linjasto sellaiseksi, että aikataulut voidaan suunnitella paremmin tasavälisiksi ja välttää bussien peräkkäin ajoa. Tulos näyttää paikoin heikentyneen kuitenkin nykyisestä.

Ruuhka-ajan vuorotarjonta näyttää tosiaan melko torsolta linjoilla 81 ja 81B. Aikatauluissa tulee ajoittain tilanteita, joissa linjan 81B kuljettaja voisi jättää vuoron ajamatta, koska 1-2 minuutin perässä tulee kuitenkin 81, eikä palvelutaso olennaisesti tästä heikkene. Ensimmäinen bussi kerää käytännössä kaikki matkustajat, ellei takana oleva pääse ohittamaan.

Toisaalta linjastosuunnitelman vaikutustarkasteluissa tilanne on näyttänyt varmaankin hyvältä, koska on voitu käyttää 8,5 minuutin vuoroväliä tms.

JT sanoi:
Ruuhka-aikaan Herttoniemi - Herttoniemen ranta -välin liikenne olisi kyllä pitänyt porrastamaan ilman mitään sivuvaikutuksia.

Olkoon esim. linjan 81 lähtöajat Herttoniemestä Herttoniemen rantaan nuo aikataulussa mainitut -07, -27 ja -47. Tällöin linjan 81B lähtöajat pitäisi olla -00, -14, -21, -34, -41 ja -54. Tosin linjan 81B kierrosaika lyhenee, mutta riittää mainosti kierroksen ajamiseen.

Herttoniemen rannasta lähtöajat olisivat linjalla 81 -15, -35 ja -55 ja 81B:llä -02, -08, -22, -29, -42 ja -49.

Tässä ehdotuksessa on se ongelma, että kierrosaika on nykyistä kiereämpi, 19-20 min, kun se nykyisin on 24 min. 19-20 min on liian kireä, kun oletetaan, että 1) bussin täytyy olla lähtölaiturissa 2 min ennen lähtöaikaa ja 2) lisäksi taukoa on 10 prosenttia kierrosajasta + 2 min työtoimiaikaa. Lisäksi mukaan täytyy ottaa jonkin verran talvea varten kelivaraa. Nuo Herttoniemen liikennevalot aiheuttavat vielä ikävää epäsäännöölistä viivytystä.

Linjan 81B aikataulussa on haluttu säilyttää ruuhka-aikana 24 min kierrosaika, joka taas ei sellaisenaan sovi linjan 81 kanssa.

Eräs vaihtoehto voisi olla, että linjan 81 joka toiseen väliin laitetaan yksi 81B:n lähtö ja joka toiseen kaksi 81B:n lähtöä. Jos esim. 81:lla on Herttoniemi (M):stä lähdöt -07, -27 ja -47, niin 81B:llä voisi olla esim. lähdöt 15.01, 15.17, 15.33, 15.41, 15.57, 16.13, 16.21, 16.37, 16.53,... Tällöin kalusto on puolestaan tehottomassa käytössä, koska väliin tulee 32 min kierroksia. Positiivista olisi kuitenkin, että joukkossa ei ole yli 10 min vuorovälejä. Toisaalta, koska vuoroväli on enimmillään 10 min, ei aikataulua välttämättä tarvitse katsoa.

Eräs vaihtoehto tietysti olisi voinut olla linjan 81 säilyttäminen edelleen nykyisellään. Koska 80 ja 82 on saatu sovitettua Roihuvuoren päässä, niin samalla linjan 82 olisi voinut jatkaa toki Länsi-Herttoniemeen linjan 81 sijasta. Herttoniemestä Tulppatielle on jonkin verran pitempi ajoaika kuin Itäkeskukseen, joten 80:n kierrosaika olisi kriittisempi ja 82 mahtuisi hyvin sovitettua 80:n kanssa.
 
Miska sanoi:
Linja 81/B voisi ajaa Herttoniemenrannassa lenkin Herttoniemi (M) - Itäväylä - Kipparlahden liittymä - Suolakivenkatu - Laivalahdenkaari - Laivalahdenportti - Linnanrakentajantie - Herttoniemi (M). Lenkin ajaisi noin 10 minuutissa, joten nykyisellä automäärällä voitaisiin ajaa ruuhkassa JT:n mainitsemalla vuorovälillä.

Tätä muistaakseni Herttoniemi-seura tms. ehdotti lausunnossaan. HKL kuitenkin totesi, että molempiin suuntiin samaa reittiä kulkeva linja palvelee paremmin matkustajia kuin rengaslinja. Tästä voi tietysti olla useampaa mieltä.
 
simson sanoi:
Aikatauluissa tulee ajoittain tilanteita, joissa linjan 81B kuljettaja voisi jättää vuoron ajamatta, koska 1-2 minuutin perässä tulee kuitenkin 81, eikä palvelutaso olennaisesti tästä heikkene.
Sinne tulee jo niin pitkiä vuorovälejä, että kaikki matkustajat eivät todennäköisesti mahdu ensimmäisen bussin kyytiin. Epätasaisen vuorovälin lisäksi palvelutasoa laskee siis huono matkustusväljyys.

simson sanoi:
Tässä ehdotuksessa on se ongelma, että kierrosaika on nykyistä kiereämpi, 19-20 min, kun se nykyisin on 24 min. 19-20 min on liian kireä
Kierrosajassa olevaa taukoa ei mitoita pelkästään 10% kierrosajasta, vaan sen on oltava myös vähintään 5 minuuttia (käytettäköön perusteena vaikka isompaa vessahätää tai tupakanpolttoa). Lyhyillä linjoilla kuten 81 tämä periaate johtaa aivan ylettömiin taukoihin. 20 min kierrokset onnistuisivat, jos niitä ajettaisiin vaikka 2 tuntia putkeen ja sitten ruuhkahuipun molemmissa päissä olisi se 5 min tauko.
 
Linjojen 81/81B aikataulusuunnitelu on todellakin pahoin epäonnistunut mutta eiköhän tuota aikataulua tulla jo viimeistään vuodenvaihteessa korjaamaan. Lähes yhtä älyttömältä vaikuttaa Vuosaaren iltalinjan 98A aikataulu:

98A Vuosaaren metroasemalta Porslahdentielle:
21: 21, 41
22: 11, 31
23: 01, 21, 51

Eli nyt vuoroväli on epäsäännöllinen 20-30 min kun aiemmin 90B ajoi tasaisen 10 min välein, sitä vastoin Kallvikintielle pääsee ysikymppisellä koko illan 20 min. välein, eli 08, 28 ja 48. Kun ottaa huomioon että 98A palvelee illalla Marjaniemeä, Meri-Rastilaa sekä Porslahdentietä, niin 30 min. vuoroväli tuntuu aika pitkältä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kontulan liityntälinjojen reittejä tarkistellaan vuodenvaihteessa 2006 / 2007. Helsingin Sanomissa HKL myöntää, että metron liityntäliikenteen järjestely Kontulassa on epäonnistunut, ja ilmeisesti suora yhteys Kontulasta linja-autolla Itäkeskukseen on palaamassa. HS:n mukaan linjan reitti kulkisi Porttitien, Humikkalantien ja Itäväylän kautta Itäkeskukseen. Pahiten ovat HS:n mukaan epäonnistuneet linjojen 94A ja 94B hoitamat Kontulankaaren, Kivikon ja Kotikonnuntien yhteydet.
 
97V palvelee Vartiokylää päivisin tunnin välein. Onko tämä tulevaisuudessa laajemmaltikin käyttöön otettava vuoroväli? Minusta se on erittäin epäasiallinen vuoroväli, kuuluu maaseudulle, eikä maan pääkaupunkiin.
 
kemkim sanoi:
97V palvelee Vartiokylää päivisin tunnin välein. Onko tämä tulevaisuudessa laajemmaltikin käyttöön otettava vuoroväli? Minusta se on erittäin epäasiallinen vuoroväli, kuuluu maaseudulle, eikä maan pääkaupunkiin.

Tuskinpa noin harva vuoroväli tulee Helsingissä yleistymään. Alkuperäinen suunnitelmahan oli, että kaikki linjan 97 vuorot olisivat ajaneet Vartiokylän kautta, mutta joidenkin alueen asukkaiden äänekkään vastustuksen vuoksi vain osa vuoroista laitettiin kyseiselle reitille. Toki voi olla, että Vartiokylän kautta kulkevien vuorojen määrää vähitellen vaivihkaa lisätään...
 
Takaisin
Ylös