Selvitys Itä-Helsingin liityntäliikenteestä

Linja 81B taitaa olla ilta- ja viikonloppulinja kuten linjat 82B ja 86B, hyvä että päätettiin säilyttää linjan 95 reitti nykyisellään koska suurin osa palveluista on kuitenkin Kontulassa. 92:n koukkaaminen Alakiventiellä on paljon järkevämpää kuin oman linjan perustaminen sinne.
 
92+94A

Aika hauska yksityiskohta tuo uusi 92:
Nykyiselläänhän ollaan ajettu 92:a ja 94A:ta samoilla autoilla, 92:lta tultaessa Myllypurosta vaihdettu Itiksessä kilvet 94A:ksi ja jatkettu Kontulaan ja vice versa.
 
Tämä 16.3. esillä ollut ehdotus vaikuttaa ainakin paremmalta kuin 2.3. ollut ehdotus.

Suurimmat säästöt taitavat tulla tosiaan linjojen 91 ja 97 sekä muutaman linjan kaluston tehostumisesta. Lisäksi jonkin verran säästöä näyttäisi tulevan vuorovälien harventamisesta tai pitäisikö hienommin sanoa, että vuorovälien sovittamiseksi kysyntää tarkemmin vastaavaksi. Esimerkkinä voivat olla vaikka 81 ja 95. Linjalla 81 vuoroväli pitenisi aamulla 6 -> 10 min. Liikennöintiehdot ovat periaatteessa ohjeellisia eli voidaan tarjota parempaakin palvelua. Kuitenkin, jos säästöt lasketaan liikennöintiehtojen mukaan, on myöhemmin vaikea tarjota parempaa palvelua.

Linjan 89 voisi periaatteessa poistaa, jos linja 86 siirrettäisiin ajamaan Yliskylän kautta. Tämä kompensaatio voisi olla toimiva, koska nykyisin linja 86 ajaa Reiherintien ja Koirasaarentien kautta ja suunnitelmassa suoraan Laajasalontietä Laajasalon keskustaan. Jos 86 ajaisi Yliskylän kautta, ei matka-aika Santahaminasta Herttoniemeen merkittävästi muuttuisi. Lisäksi vuorovälit jossakin määrin vastaavat toisiaan. Ruuhka-aikana voitaisiin ajaa 86V-lähtöjä, jotka ajaisivat ehdotettua linjan 86 reittiä.

Mielenkiintoista, että linjan 90A nykyisiä k)-vuoroja ei ole suunnitelmassa huomioitu. Ilmeisesti ne ovat enemmänkin palveluliikenteeseen soveltuvia vuoroja.

Linjat 94A ja 94B tuntuvat tosiaan vähän epäselviltä. Ilmeisesti ongelma on siinä, että kaikkia vuoroja ei voi ajaa yhteen suuntaan, vaan tasa-arvon vuoksi Kurkimäen-Kivikon -lenkki täytyy ajaa välillä vastakkaiseen suuntaan. Vuoroväliin nähden tämä kikkailu tuntuu vähän turhalta, ts. vuoroväli on sen verran harva, että välillä kannattaa mennä kävellenkin.

Eräs vaihtoehto olisi, että linja 78 kulkisi Kontulankaaren ja Kivikonkaaren kautta. Linja ei pituutensa vuoksi sovellu metron liityntäliikenteeseen, koska täsmällisyys on huonompi. Tällöin kuitenkin ehkä poistuisi tarve ajaa Kivikonkaarta molempiin suuntiin 94A/B:llä. Siten Kurkimäen-Kivikon-alueelle riittäisi rengaslinja 94B ja 94A palvelisi Kontulankaari-Kontula-Kotikonnuntie -reittiä.
 
Linjojen 94A/94B karttakuvasta saisi seuraavan käsityksen:

94A: Kontulankaari-Kontula(M)-Kurkimäki-Kivikko-Kontula(M)-Kotikonnuntie.

94B: Kotikonnuntie-Kontula(M)-Kivikko-Kurkimäki-Kontula(M)-Kontulankaari.

Linjoilla olisi ilmeisesti yhteinen kalusto joten jokaisen kierroksen jälkeen kuski joutuisi vaihtamaan linjakilpeen A tai B, sitten kun vielä muistaisi kumpaa linjaa on ajamassa ja mitä kautta piti ajaa. Mahtaa tulla kuskeille hauskaa. entäs sitten Kontulankaarella oleva Kaarikujan pysäkki, linjathan joutuvat ajamaan tuon pysäkin ohi saman kierroksen aikana kaksi kertaa, mistä tietää kääntyykö esim. linja 94B Kivikkoon vai jatkaako suoraan Kivikonkaarta.
 
Ajatus Kontulan solmun aukaisemisesta (variaatio 99:llisestä versiosta): Mellunmäen ja Kontulan väli ajetaan 97:lla ja sitten esim. 92 hoitaa Kivikon lenkin yksisuuntaisena ja 94 Kontulankaaren. Ei tarvita A:ta eikä B:tä eikä tarvitse miettiä mihin 94A/B on menossa.

Kivikon ja Kontulankaaren voi tietenkin hoitaa millä tahansa 92/94/97, ihan sen mukaan miten vuorovälit ja autokierrot parhaiten sopivat.

Eli Kontulan metroasemalle tulee 92 Myllypurosta, 94 Kotikonnuntieltä ja 97 Mellunmäestä. Näistä yksi jatkaa Kontulankaarelle ja yksi ajaa Kivikon lenkin.
 
Tällainenkin yölinjan 03N reitiltä matkittu vaihtoehto helpottaisi tietysti hiukan. 94A ajaisi kahdeksikkoa reittiä Kontula(M) - Kurkimäki - Kivikko - Kontula(M) - Kotikonnuntie - Jäkärläntie - Kontulankaari - Kontula(M), ja 94B vastakkaiseen suuntaan. Kartta
 
Vuosaaren telakan yhteydet aiotaan hoitaa palvelulinjalla syksystä lähtien kun linja 90A lakkautetaan, mielestäni parempi vaihtoehto olisi jatkaa joitakin linjan 90 lähtöjä Aurinkolahdesta Vuotietä telakalle vaikka a-tunnuksella. Aikataulun voisi tehdä a-vuoroille niin tiukaksi että bussi ehtisi käydä telakalla vain kääntymässä ja palaisi samantien takaisin. Käyminen telakalla lisäisi matka-aikaa n. 5-6 min.

Esim. (ajat nykyisestä linjan 90 aikataulusta)

Vuosaaresta(M) Aurinkolahteen

6 # 12 32a 42 55a
7 # 06 19a 31 43a 54
8 # 07a 18 32a 48 58a

a) vuoro jatkaa telakalle

Päivällä telakalla voisi poiketa kerran tunnissa
 
Tulevaisuudessa linja 91 menisi reittiä Latokartano - Myllypuro (m) - Kehä 1 - Itäkeskus (m). Se aloittaisi sitten kun Latokartanonkaari valmistuu.

Linja 93 menisi reittiä Kivikko (Kivikonlaita) - Kurkimäki - Kehä 1 - Itäkeskus (m). Se aloittaisi sitten kun Kivikonlaita on valmis.

Linja 99 menisi reittiä Jakomäki - Kontula.

Linja 99A menisi reittiä Jakomäki - Lahdenväylä - Kehä 1 - Itäkeskus (m).

MODEDIT/kuukanko: Edelleenkään ei tarvitse kirjoittaa caps lock pohjassa. Muutettu osa kirjaimista pieniksi ja muokattu tekstiä muuten ymmärrettävämmäksi
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vartioharjun asukkaiden kiivaan vastustuksen takia linjan 97 reittiä ollaan muuttamassa siten että linja ajaisi Rusthollarintietä Karhulantielle ja kääntyisi suoraan Itäväylälle jolloin ahtaat tieosuudet Viikingintie - Vartioharjuntie jäisi ajamatta ja pysäkit Pyötsaarenkuja ja Uiskotie poistuisivat. Asukkaiden tarkoituksena on ilmeisesti ollut halu säilyttää nykyinen linja 91 mutta koska se ei ole taloudellisesti kannattavaa niin HKL päättikin ohittaa koko alueen niin eipä tarvitse enää valittaa bussien "läpiajosta". Tietenkin yksi vaihtoehto olisi ajaa osa vuoroista Viikingintien ja Vartioharjuntien kautta esim. v-tunnuksella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vartioharjun ongelma ei ole niinkään katujen ahtaus vaan mm. puutarhamyymälä. Tämän myymälän asiakkaat tukkivat koko Vartioharjuntien, kun eivät osaa ajaa Itäväylän risteyksestä länteen päin. Siitä voisi ajaa suoraan tai jäämällä risteyksen keskelle odottamaan. Keskellä on tilaa ja siitä pääsee kaistalle, joka alkaa vasta risteyksessä. Joku oli kirjoittanut johonkin paikallislehteen Vartioharjuntielle pysäköidyistä autoista. Tämä ei kuitenkaan tee linja-auton kulkua mahdottomaksi. Kulkeehan siitä kirjastoautokin. Tien toiselle puolelle voisi tietenkin tulla pysäköintikielto. Joka tapauksessa katu on leveämpi kuin mm. nykyisen 91:n reitillä oleva Klaavuntie.

Niin... Mikäli nyt reittiä muutetaan Karhulantielle, hyppäävät monet varakkaat Vartioharjulaiset autoihinsa. Näin siitä huolimatta, vaikka kaikilla matka pysäkille ei pitenisikään paljon. Toisaalta sitten vuorovälien tihentyminen saattaa aiheuttaa myös toisenlaisen reaktion. Saa nähdä.
 
Itse asun juuri tuollaisen mahdollisesti katoavan pysäkin läheisyydessä. Kuinka varmasti tuo muutosehdotus menee läpi? Viikinginitien asukkaana toivottaisin linjan 97 lämpimästi tervetulleeksi. Minun puolestani saisi tulla tänne vaikka yöliikennettäkin. Itselläni matka bussipysäkille kasvaisi noin sadasta metristä yli 300 metriin. Etenkin minua huolestuttaa rantaa lähempänä asuvien tilanne, joilla pahimmillaan nykyinen alle 300 metrin kävely pitkittyy yli 700 metriseksi. Ei sieltä kukaan henkilöauton omistava bussilla enää silloin lähde.

Nykyisinhän Pyötsaarenkujan ja Uiskotien pysäkit keräävät liki 200 nousua arkivuorokaudessa. Tämä on enemmän kuin mihin koko Marjaniemen kaupunginosa pystyy. Vastaavasti linjastomuutoksen myötä matka-aika Itäkeskukseen olisi alueelta lyhentynyt liki viidellä minuutilla Klaavuntie-Puotilantie-Meripellontie-lenkin poistumisen myötä. Myös lähes tuplautuva vuorotiheys ja suora yhteys Mellunmäkeen esimerkiksi Vantaalle jatkaville sekä Vartioharjuntielle mahdollisesti saatava pysäkkipari olisivat mitä todennäköisimmin nostaneet joukkoliikennematkustajien määrää. Mikäli muutoksen muutos menee lautakunnasta läpi, taitaa käydä päinvastoin. Useilla alueen asukkaista on mahdollisuus vaihtaa henkilöautoon, ja kävelymatkan kasvaessa lähes kilometriin tätä mahdollisuutta tullaan käyttämään.

Teiden kapeutta en pidä ongelmana. 91 tosiaan mahtuu nykyisin Klaavuntielle - vaikka tiukkaa tekeekin. Viikingintiellä on osalla matkaa pysäköintikielto, mutta muutenkaan kadunvarressa ei juuri koskaan pysäköidä. Syynä tähän lienee talojen suuret pihat, joille autot mahtuvat vaivatta. Viikingintien päätyyn ja Uiskotien osuudelle on lisäksi suunnitteilla kadun levennystä nyt tarpeettomaksi jäävän bussin kääntöpaikan puistoksi muuttamisen yhteydessä. Ainoa ongelmallinen osuus lienee Vartioharjuntie. Käsittääkseni toispuolinen pysäköintikielto riittäisi tämän ratkaisemiseen. Puutarhamyymälää en pidä varsinaisena ongelmana. Sen parkkipaikka on riittämätön vain nyt sesonkiaikaan. Kävijät painottuvat lisäksi viikonloppuihin, jolloin bussiliikenne on hiljaista.

On sääli, jos paikalliset autoilijat ja nykyisen 97:n pysäkin läheisyydessä olevat Vartioharjuntien asukkaat saavat kumottua alueen joukkoliikenteelle loistavan palveluksen tehneen suunnitelman.

Pitänee valistaa kanssamatkustajia huomisaamuna 91:ssä naapurien tekemisistä ja kehottaa ottamaan yhteyttä joukkoliikennelautakuntaan jo hyväksytyn linjaston puolesta.

Muokkaus: Nyt tuohon joukkoliikennelautakunnan esitykseenkin vähän perehtyneenä ihmetyttää entistäkin enemmän. Aikovat sitten lisätä palvelulinjatarjontaa huokeaan yhteen vuoroon tunnissa ruuhka-aikana. Montakohan työmatkalaista ajattelivat saada lisää tuolla järjestelyllä, jossa hitaampi linja kulkee harvemmin kuin nykyinenkään 91. Lisäksi lisäkuluja 97:n kierrättämiseen verrattuna syntyy 50 000 euroa.
 
Viimeksi muokattu:
Lopulliseksi päätökseksi otettiin nyt kompromissi, jossa 97:n perusreitti kulkee Itäväylää, mutta osa vuoroista ajetaan V-tunnuksella Vartioharjun kautta.

Minusta tuollainen osan vuoroista poikkeaminen kuuluu maaseutuliikenteeseen, kaupunkiliikenteessä pitäisi ajaa kaikki vuorot samaa reittiä. Tosin asian esittelijänä olikin YTV:ltä HKL:lle lainattu suunnittelija.
 
Onpas muuten aika epäloogista:

97 kulkee Puotilasta, 97N Vartiokyläntietä. 95 menee Vartiokyläntietä ja järkevästi 95N Puotilasta.
 
Vesa Nurminen sanoi:
Onpas muuten aika epäloogista:

97 kulkee Puotilasta, 97N Vartiokyläntietä. 95 menee Vartiokyläntietä ja järkevästi 95N Puotilasta.

Muistaakseni konsultin tekemässä liityntäliikenneselvityksessä ehdotettiin linjojen 95N ja 97N reittien muuttamista siten, että 97N ajaisi Puotilan ja Mellunmäen kautta Vesalaan ja 95N ajaisi Vartiokyläntietä sekä hoitaisi Länsimäen-Rajakylän lenkin. Näin ei sitten jostain syystä kuitenkaan tehty.
 
Viimeksi muokattu:
Miska sanoi:
Näin ei sitten jostain syystä kuitenkaan tehty.
Varmaankaan sen takia, että yölinjoihin ei tässä vaiheessa koskettu muutenkaan, vaan niiden muutokset tehdään myöhemmin yhdellä rysäyksellä.
 
Takaisin
Ylös