Compact
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 2,298
---
HKL peruskorjaa parhaillaan Sm1:en kanssa samaan aikaan samassa paikassa ja pitkälti samoilla menetelmillä valmistettuja raitiovaunuja. Vaikka niillä on ajettu vuosikymmenet katuliikenteen suolassa, ne eivät ole sillä tavoin ruostuneita, etteivät korit ole kunnostettavissa. RHK:n raiteilla ei ole käytetty suolaa. Vaunuista tulee jopa parempia kuin uusina. Pinnat käsitellään kestävämmillä aineilla, vanhentuneita sähkökomponentteja on uusittu ja uusitaan edelleen, varustelu paranee yleisesti. Ja hieman uudempi sisarsarja saa uutta toimivuutta matalalattiaisesta välipalasta.
---
339-DF:n arvio tilanteesta on oikea. VR Oy on keskittynyt ja haluaa keskittyä kaupunkien väliseen nopeaan liikenteeseen, joten sitä ei Sm1-junien tulevaisuus kiinnosta, koska ne eivät sen omiin intresseihin kuulu. VR Oy on myös noudattanut johdonmukaista monopolipolitiikkaa, jonka yksi osa on itselle tarpeettoman kaluston nopea tuhoaminen, jotta se ei päädy muiden operaattoreiden käsiin. VR Oy:n liiketoiminnan kannalta tämä on etu, kansantalouden ja ilmastotavoitteiden kannalta suuri haitta.
Miksi monopoliasemassa oleva HKL on romuttanut lähes kaikki 50-luvun periaatteessa hyväkuntoiset teräksiset raitiovaunut? Olisihan niistä saanut aikoinaan kunnostamalla ja uusimalla vaikka kuinka hyviä vaunuja jatkuvaan liikenteeseen. Yli sata yksikköä!
Eikä syy ole siinä, että ne olivat neliakselisia. Käytetäänhän bussipuolellakin ketteriä kaksiakselisia busseja lähes kaikessa liikenteessä. Neliakseliset raitiovaunut olisi voinut muuttaa osamataliksi madaltamalla lattiaa keskiovien kohdalta, niin kuin on tehty useassa Tatra-kaupungissa.
Vaunujen huoltotyöt ja kunnostus taidettiin vain lopettaa ja vaunujen annettiin rappeutua, jotta niistä päästiin nopeasti eroon. Eikä vaunuja edes tarjottu ulkomaisille "alikehittyneiden" maiden liikennelaitoksille vaunuapuna vaan myytiin romuttajalle.
Tämä eräänlaisena kommenttina yli-ikäisten "leveäraideratikoiden" puolustuspuheille. VR:n malli on ilmeisimmin kopioitu suoraan HKL:ltä...