Vs: Lähiliikennejuna vielä liian kallista Oulun seudulle
VR on lakkauttanut mm. Pasilan ja Turun konepajat. Nämä molemmat olivat erikoistuneet matkustajavaunujen ja moottorijunien korjauksiin. Pasila tietysti myös vaunujen valmistukseen mutta sekin loppui jo vuosia ennen konepajan lopullista sulkemista. Vaikuttaa ilmeiseltä, että uudet matkustajavaunut ja moottorijunat tulevat toimeen pienemmällä konepajakapasiteetilla kuin edeltäjänsä.
Ja silti esim. Sm1:llä ja Sm4:lla on eroa kuin yöllä ja päivällä. (Eikä Sm1 ole näistä se laadukkaampi.)
Sm1-junien näkeminen pääkaupunkiseudun ulkopuolisen paikallisliikenteen ratkaisijaksi on lähinnä tunnustus, ettei moisen ehdotuksen tekijä usko tosissaan itsekään paikallisliikenteen mahdollisuuksiin. Tietysti lähes loppuunajettua kalustoa käytettäessä saadaan liikenteen perustamiskustannukset näyttämään pieniltä mutta tämä on itsensä pettämistä, koska pidemmän päälle vain uusien (tai ainakin Sm1:tä selvästi uudempien) junien avulla voi olla jotain elinvoimaista liikennettä saavutettavissa.
VR on lopettanut oman vaunutuotannon, mikä on keskeinen konepajatoiminnan vähentämisen syy. Toinen merkittävä syy on sähkökäyttöisen vetovoiman osuuden olennainen kasvu.
VR on lakkauttanut mm. Pasilan ja Turun konepajat. Nämä molemmat olivat erikoistuneet matkustajavaunujen ja moottorijunien korjauksiin. Pasila tietysti myös vaunujen valmistukseen mutta sekin loppui jo vuosia ennen konepajan lopullista sulkemista. Vaikuttaa ilmeiseltä, että uudet matkustajavaunut ja moottorijunat tulevat toimeen pienemmällä konepajakapasiteetilla kuin edeltäjänsä.
Sm:ssä on istuimet vaihdettu ja vessat muutettu suljetuiksi, ohjaamoihin on tehty ilmastointi, ulkonäköä on muutettu uudella maalauksella.
Ja silti esim. Sm1:llä ja Sm4:lla on eroa kuin yöllä ja päivällä. (Eikä Sm1 ole näistä se laadukkaampi.)
Jos verrataan Sm1-juniin, uudella kalustolla saatavat edut ovat moottorivaunun eteisten matalalattiaisuus ja oikosulkumoottorit. Kaikki muu voidaan toteuttaa muuttamalla Sm1-junia. Ja jos muutostöiden järkeväksi käyttöajaksi katsotaan esim. 10–15 vuotta, se on ratkaisevasti helpompi tilanne aloittaa paikallisliikennettä muualla Suomessa kuin ostaa sitä varten uusia junia 40–50 vuoden käyttöä varten.
Sm1-junien näkeminen pääkaupunkiseudun ulkopuolisen paikallisliikenteen ratkaisijaksi on lähinnä tunnustus, ettei moisen ehdotuksen tekijä usko tosissaan itsekään paikallisliikenteen mahdollisuuksiin. Tietysti lähes loppuunajettua kalustoa käytettäessä saadaan liikenteen perustamiskustannukset näyttämään pieniltä mutta tämä on itsensä pettämistä, koska pidemmän päälle vain uusien (tai ainakin Sm1:tä selvästi uudempien) junien avulla voi olla jotain elinvoimaista liikennettä saavutettavissa.