- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,376
Siitä, että nyt ei ole paikallisjunaliikennettä, ei voi tehdä mitään päätelmiä sen kannattavuudesta tai toimivuudesta tulevaisuudessa. Muun Suomen kuin Helsingin paikallisjunaliikenteen lakkauttamisesta tehtiin puhtaasti poliittinen päätös, joka ei ensisijaisesti perustunut mahdolliseen tulevaan kannattavuuteen, vaan tulevaisuudenkuvaan, jossa oli tarkoitus lisätä yksityisautoliikennettä, sen energiankulutusta ja suoritteita BKT:n kasvattamiseksi, ja samalla hyväksyttiin kritiikittä tästä aiheutuva saasteiden, melun ja päästöjen lisääntyminen. Ongelma on vain ollut, että meillä ei ole vieläkään kaikkialla tajuttu tämän päätöksen vastuuttomuutta. Tällä en väitä, että kaikki ennen 1965 ollut paikallisjunaliikenne olisi ollut edelleen perusteltua 2011, vaan että järkevämpi ja paremmin tosiasioihin tukeutuva ratkaisu olisi ollut paikallisjunaliikenteen kehittäminen kaikilla kasvaviksi suunnitelluilla seuduilla.
Paikallisliikenteen lakkauttaminen muualla kuin Helsingin seudulla perustui pieniin ja voimakkaasti laskeviin matkustajamääriin, huonoon ratakapasiteettiin, joka tarvittiin kaukoliikenteelle, nopeasti vanhentuvaan kalustoon sekä siihen että kaikki investointirahat tarvittiin kaukoliikenteen pelastamiseen sekä Helsingin seudun lähiliikenteeseen. Noissa molemmissa oli kunnon matkustajapotentiaalia.
Käsitykseni mukaan rautateiden paikallisliikenteen uudelleen aloittaminen tai kehittäminen vaikuttaa matkustajapotentiaalin pohjalta tällä hetkellä perustellulta lähinnä Nokia - Lempäälä ja Tampere - Kangasala välillä ja tuokin hanke vaatisi minusta tuekseen ratikkaa eikä paikallisliikenne taida oikein mahtua nykyisille raiteille, jos Tampereelle ei haluta tehdä uutta rataverkon pullonkaulaa. Muualla kysyntä taitaa olla nykyisellä yhteiskuntarakenteella liian heikkoa.
Petteri: Esität väärää tietoa uskomustesi tueksi.
On toki totta, että varsinaisesti "syvällä maaseudulla" paikallisjunaliikenteen kehittämiseen tai säilyttämiseen ei ollut edellytyksiä maaltamuuton seurauksena.
Sen sijaan suurilla ja keskisuurilla kaupunkiseuduilla kyse oli yksinkertaisesti väärien ulkomaalaisten mallien kömpelöstä soveltamisesta väärin Suomen olosuhteisiin. Asiasta on jo tehty osittain tutkimusta, harmi kyllä käsittääkseni Mikko Itälahden gradu aiheesta ei ole vielä valmistunut. Tehtiin virheellinen valinta keskittyä vain kaukoliikenteeseen ja Helsingin paikallisjunaliikenteeseen, kun oikeampi ja taloudellisesti paras ratkaisu olisi ollut sisällyttää kehitettäviin myös muiden kehittyvien kaupunkiseutujen ja kaupunkiketjujen paikallisjunaliikenne.
Vanheneva kalusto on yksinkertaisesti väärä väite. Lakkautukset aloitettiin 1964 juuri silloin, kun Dm7 - kalusto oli saatu kokonaisuudessaan käyttöön. Kalusto oli käyttökelpoista pitkälle 1980-luvulle. 1980-luvun lakkautukset toki liittyvät Dm7-kaluston vanhenemiseen. Sitä korvaavan kaluston hankinta mokattiin, mahdollisesti osin tahallaan.
Liikenteen lakkauttamiseksi käytetyt taloudelliset perusteet osoitettiin merkittävältä osin vääriksi jo 1970-luvun alussa eduskunnan asetettua asiaa tutkimaan komitean, joka osoitti rautatiehallituksen käyttämät laskentaperusteet vääriksi erityisesti Dm7 - kaluston ja linja-autokaluston välisen vertailun osalta. Ikävä kyllä tuolloin ei löytynyt sellaisia tekijöitä, jotka olisivat pystyneet näyttämään kehittämishankkeille suuntaa. Minulla ei ole nyt käsillä ko. lähdettä, mutta se oli varsin selkeä tämän asian osalta. Liikennetaloudellisten laskelmien väärentäminen poliittisesti halutun tuloksen saamiseksi ei ole mikään poikkeus Suomessa. Esimerkiksi Turun raitioteiden lakkautus, Länsimetro ja useimmat Suomen moottoritiet on rakennettu laskelmia tarkoituksellisesti manipuloimalla.
Tampereen kaupunkiseudulla 1970-luvun alussa paikallisjunaliikenteen osuus oli n. 2 % joukkoliikenteen matkoista. Yleinen mentaliteetti 1970-luvun alun suunnitelmissa oli, että näkymät joukkoliikennejärjestelmän kehittämiseen vaikuttavista tekijöistä perustuivat sillä hetkellä tiedossa olleisiin "tosiasioihin" ja toisaalta vallitseviin asenteisiin. Maankäytön osalta oli lähimpien vuosikymmenien kehityssuunnat jo hahmoteltu joukkoliikenteen järjestelmään vaikuttavalla tarkkuudella. Senhetkisten maankäyttösuunnitelmien pohjalta oli "varmaa, etteivät väestö ja työpaikat keskity siinä määrin rautateiden liikennepaikkojen ympärille, että rautateiden käyttö olisi liikennetaloudellisesti edullista". Ainakin lähitulevaisuudessa oli näin ollen päähuomio keskitettävä senhetkisen linja-autoliikenteen palvelutason kohottamiseen, ja paikallisjunaliikenteen kehittäminen vaipui unholaan seuraavaksi 20 vuodeksi. Itse asiassa tuon jälkeen se vasta taantuikin, mm. Tampereen ja Oriveden välillä kulkeneet paikallisjunavuorot (n. 10 suuntaansa, pysähtymiskäytännöt vaihtelivat) lakkautettiin ja niiden mukana kaikki noin parikymmentä seisaketta, eikä 23.5.1993 jälkeen koko 40 km pätkällä, josta puolet (Tampere-Suinula) helminauhataajamassa ole ollut säännöllistä henkilöliikenteen junapysähdystä. Ei edes, vaikka 1990-luvulla rakennettiin entisen Messukylän aseman viereen Jankan lähiö.
Vuonna 1974 Tampereen yleiskaavan muistutusten tiivistelmissä todettiin kaupungin vastineessa Pirkanmaan luonnonsuojeluyhdistykselle ja Kehittyvän Tampereen kunnallisjärjestölle ihan suoraan, että "Valtionrautatiet eivät ole osoittaneet kiinnostusta lähihenkilöliikenteen hoitamiseksi, koska sen ilmoituksen mukaan Tampereen alueen väestöpohja on liian vähäinen suuren kapasiteetin omaavan kiskoliikenteen harjoittamiseen ja koska kiskoliikenne aiheuttaa suuret investointimenot." Tampereen seutukaavaliitolle kaavoittaja vastasi, että ”Joukko-raideliikenteen huomattavaan kehittymiseen ei tähänastisten käyttäjämäärätietojen perusteella ole ollut edellytyksiä. Valtionrautateiden toimesta harjoitettavan henkilöliikenteen lähtökohtana on ollut kuntien taloudellinen osallistuminen, mihin ei ainakaan yleiskaavavaiheessa ole voitu perustaa suunnittelua.” Myöhemmin kuitenkin todettiin, että raideliikenteellä olisi mahdollisuudet nopeana, suuria joukkoja liikuttelevana kulkumuotona, joka saattaisi hetken kuluttua olla ajankohtainen koko kaupunkiseutuakin ajatellen.
Tuntuukin, että tuolloin on ollut dilemma VR:n rahaaruinaava käsi ja yleinen mielenkiinnottomuus paikallisliikennettä kohtaan, jonka takia ei ole uskallettu kaavoittaa tarpeeksi tiheästi radan varteen, koska paikallisjunaliikennettä ei ole voitu taata, mistä on seurannut se, että entinenkin paikallisjunaliikenne pääsi osaltaan taantumaan. Paikallisjunaliikenne oli kuitenkin myös naapurikuntien tahtotila, ja mm. Ylöjärven kunta esitti yhteistyötä kaupungin, VR:n ja naapurikuntien kesken rautatieliikenteen kehittämisessä ja asutuksen sijoittamisen suunnittelussa, mitä ilmeisimmin ilman mitään vaikutusta. Myös Rautatiehallitus oli sitä mieltä, että paikallisjunakysymys pitäisi tutkia koko kaupunkiseutua käsittävänä ja kuntien tulisi erillään yleiskaavoituksesta selvittää, onko mahdollisuuksia VR:n edellyttämään taloudelliseen tukeen. Yleiskaava näytti Rautatiehallituksen mukaan oli siltä, ettei paikallisjunaliikenteeseen tarvitsisi varautua ollenkaan.
Tuolloin oltiin myös odottavalla kannalla sähköjunien suhteen, mikä on varmasti ollut oma lukunsa: ei viitsisi ostaa dieselmoottorijunia, kun sähköistys Riihimäki-Tampere-Seinäjoki on juuri muutaman vuoden päästä valmistumassa ja muillekin rataosille ennen pitkää. No, Sm-junaliikenne on katkeamattomalla perinteellä liikennöity n. 35 vuoden ajan Tpe-Hki, pysähtymiskäytännöt ovat hieman vaihdelleet, ja ainoana erona esim. 1981 vuoden paikallisjuniin nykyään ei pysähdytä enää Kuljussa. Erikseen oli työläisjuna Toijala-Tampere, jolla pääsi Tampereelle klo 7:ksi, 8:ksi ja 16:ksi sekä iltapäivällä takaisin seisakkeille klo 13, 14 ja 16 jälkeen. Porin ja Oriveden ratojen paikallisliikenteen kannalta kävi ikävästi niin, että Porin radan sähköistys valmistui 14 vuotta paikallisliikenteen lakkauttamisen jälkeen ja Jyväskylän radan sähköistys 6 vuotta lättähattujen hylkäämisen jälkeen, jonka jälkeen oli enää pari vuotta pysähdykset Kangasalla, Ruutanassa ja Suinulassa, ei enää Tampereen liikennepaikoilla.
Vasta 1990-luvun alussa tehtiin ensi kerran todellisia suunnitelmia (Aki Lumiahon DI-työ ja Pirkanmaan liiton, VR:n ja TKL:n tilaama Selvitys raideliikenteen kehittämismahdollisuuksista Tampereen kaupunkiseudulla 1992 - 2010 - 2030) lähiraideliikenteen palauttamisesta Tampereen seudulle. En tiedä selvityksen käsittelyhistoriasta, mutta ainakaan se ei johtanut mihinkään konkreettisiin toimiin seudullisen bussilinjaston kehittämistä (I kehitysvaihe) lukuunottamatta. Ellei jatkosuunnitteluksi lasketa nykyisiä raitiotie- ja lähijunasuunnitelmia noin 20 vuotta myöhemmin, lopulta askeleen verran alkupisteestä edellä.
Että näin Hämeessä.
Nykytilauksen mukainen Sm5-kalusto on täysin sidottu HSL-liikenteeseen seuraavaksi noin 30-40 vuodeksi. Sm4-junia saanee helpommin irti Ilmalasta, jossa niitä kuulemma seisoo jopa tyhjän panttina. Voisiko joku paikallinen käydä esim. Käpylän kallioilla kiikarien kanssa vahvistamassa huhun?Sm1 - 2 - kaluston osalta mielestäni järjetöntä on sellainen toimintamalli, missä ko. kaluston uudiskäyttö estetään.
Olen itse epäileväinen sen suhteen, että Sm1-2 - kalustolla olisi kovin suurta merkitystä esimerkiksi Varsinais-Suomen tai Pirkanmaan paikallisjunaliikenteessä.
Toiminnallisesti edullisemmaksi tulee aloittaa pilottiliikenne kohdistamalla 2-3 Sm4/5 - junaa kullekin seudulle ja käynnistää uuden nykyaikaisen kaluston hankinta.
Silti; pidän selvänä, että Sm1 - junia tulisi edes tarjota myytäväksi käyttökuntoisina tai saneerattavaksi, sitten nähtäisiin, voiko niistä tehdä kokonaistaloudellisesti järkevän ratkaisun. Samoin toimintakuntoiset Sm1:t voivat olla esimerkiksi modernimpien junien varakalustoa.
Sitten, kun Sm2-junia korvataan aikanaan Flirteillä, kannattaisi harkita niiden remontoimista taajamajunakalustoksi. Kuinka paljon vaikuttanee Sm2:n kiihtyvyyteen ja huippunopeuteen MLNRV-projektin kaltainen matalalattiaisen välivaunun asentaminen? Välivaunu + täydellinen uudelleensisustaminen pikajunavaunumaisen mukavaksi taajamajunaksi tarkoittaisi Sm2-junille uutta elämää esim. yhteysväleillä Pori–Rauma, Seinäjoki–Vaasa, Hanko–Riihimäki (uusi yhteys, kyllä), Kotka–Kouvola, Raahe–Kemi ja mahdollisesti Tampereen ja Varsinais-Suomen paikallisjunien alku-/varakalustona. Uutta kalustoa kyllä saadaan 10 vuodessa kummallekin seudulle.
Itse asiassa Sm4:sia ei pitäisi näkyä HSL-liikenteessä enää ollenkaan. HSL ei maksa VR:lle enää Sm4-lisää, joten kuulemma Sm4 laitetaan HSL-liikenteeseen ainoastaan silloin, kun Sm1/2-junia ei Ilmalassa riitä.Näin tein. Jätin Sm4 -junat pois viestistäni, koska niiden pääasiallinen käyttö taitaa olla HSL-alueen ulkopuolelle kulkevissa H-, R- ja Z-junissa. Jää nähtäväksi, laitetaanko kaikki Sm4 -junat HSL-alueen ulkopuoliseen liikenteeseen Kehäradan valmistumisen myötä. Siinä liikenteessä lienee suurempi apu 160:n huippunopeudesta.
"Kaupunkijuna" onkin syytä ristiä uudestaan, todellisuudessa Sm4 on mitä parhainta taajamajunakalustoa.
Viimeksi muokattu: