Sm1/Sm2-kaluston käyttö lähiliikenteen aloittamiseen pääkaupunkiseudun ulkopuolella

Ainakin Oulun seutua tarkastellen vaikuttaisi sille, että rautatieverkkoon perustuvalle lähijunaliikenteelle alkaa löytyä ymmärtäjiä ja jopa kannattajia. Toinen asia on onko matkustajia mutta Sm1- ja Sm2- kaluston tarpeen vähetessä kehitysalueella pääkaupunkiseudulla, tuntuisi kovin loogiselle vaikka saneeraamalla käyttöikää jatkaen tehdä 10-vuotiset kokeilujaksot muualla maassa tällä kalustolla. Vaikka se pompottaisikin ja penkkikin hiostaisi.
Matematiikkaa: Sm5 eli Flirt -junia tulee HSL seudun liikenteeseen 32 junayksikköä. Kuinka monta Sm1- ja Sm2 -junayksikköä noilla Sm5-junilla saadaan korvattua, kun junaliikenne jopa lisääntyy Kehäradan käyttöönoton myötä vuonna 2014?

Oma veikkaus/vastaus: loputkin Sm1-junat poistettaneen liikenteestä kaikkien 32:n Flirt -junan käyttöönoton myötä, mutta kaikki 50 kpl Sm2-junista jäävät Etelä-Suomeen liikennöimään. Sm2- ja etenkään Sm1 -junia ei siis riitä muualle Suomeen - ellei Flirt-junia tilata lisää.
 
Matematiikkaa: Sm5 eli Flirt -junia tulee HSL seudun liikenteeseen 32 junayksikköä. Kuinka monta Sm1- ja Sm2 -junayksikköä noilla Sm5-junilla saadaan korvattua, kun junaliikenne jopa lisääntyy Kehäradan käyttöönoton myötä vuonna 2014?

Oma veikkaus/vastaus: loputkin Sm1-junat poistettaneen liikenteestä kaikkien 32:n Flirt -junan käyttöönoton myötä, mutta kaikki 50 kpl Sm2-junista jäävät Etelä-Suomeen liikennöimään. Sm2- ja etenkään Sm1 -junia ei siis riitä muualle Suomeen - ellei Flirt-junia tilata lisää.

Tuo olisi taas uskomatonta penninvenyttämistä, jos Sm2:ia aiottaisiin pitkällä tähtäimellä jättää Helsingin lähiliikenteeseen, samoin kuin Sm4:ia (nämä unohdit) jotka myös ovat taajamaliikenteeseen sisutettuja ja joita myös tarvitaan oikeissa taajamajunissa. Ei Helsingin lähiliikenne niin riutuvaa ole, etteikö sinne vihdoinkin voida hankkia tarkoituksenmukaista kalustoa.
 
Matematiikkaa: Sm5 eli Flirt -junia tulee HSL seudun liikenteeseen 32 junayksikköä. Kuinka monta Sm1- ja Sm2 -junayksikköä noilla Sm5-junilla saadaan korvattua, kun junaliikenne jopa lisääntyy Kehäradan käyttöönoton myötä vuonna 2014?

Jaa-a, tuskin VR:kään onnistuu tuohon Vantaankosken ja Tikkurilan välille yli kymmentä lisäjunayksikköä hukkaamaan, joten eiköhän niitä jokunen jäisi maakuntienkin käyttöön, ellei niistä mieluummin tehtäisi tonnikalapurkkeja.
 
Tuo olisi taas uskomatonta penninvenyttämistä, jos Sm2:ia aiottaisiin pitkällä tähtäimellä jättää Helsingin lähiliikenteeseen, samoin kuin Sm4:ia (nämä unohdit) jotka myös ovat taajamaliikenteeseen sisutettuja ja joita myös tarvitaan oikeissa taajamajunissa. Ei Helsingin lähiliikenne niin riutuvaa ole, etteikö sinne vihdoinkin voida hankkia tarkoituksenmukaista kalustoa.
Näin tein. ;) Jätin Sm4 -junat pois viestistäni, koska niiden pääasiallinen käyttö taitaa olla HSL-alueen ulkopuolelle kulkevissa H-, R- ja Z-junissa. Jää nähtäväksi, laitetaanko kaikki Sm4 -junat HSL-alueen ulkopuoliseen liikenteeseen Kehäradan valmistumisen myötä. Siinä liikenteessä lienee suurempi apu 160:n huippunopeudesta.

Jaa-a, tuskin VR:kään onnistuu tuohon Vantaankosken ja Tikkurilan välille yli kymmentä lisäjunayksikköä hukkaamaan, joten eiköhän niitä jokunen jäisi maakuntienkin käyttöön, ellei niistä mieluummin tehtäisi tonnikalapurkkeja.
On tosiaan mielenkiintoista, millaisilla kokoonpanoilla Flirtejä ajatetaan tulevaisuudessa ruuhka-ajan junissa. Ainakin nykyään I- ja käsittääkseni myös M-junat ajetaan ruuhka-aikoina kaksiyksikköisinä Sm1-/Sm2-junina, joten silloin meillä olisi siis Kehäradan liikenteeseen 16 kpl kaksiyksikköistä Sm5 -junarunkoa...? Tuohon vielä sitten vararungot ja huollossa olevat päälle, niin tiukoille taitaa mennä...Tiedä sitten, onko esim. A- ja K-juniin tarkoitus laittaa Flirtejä Kehäradan liikenteen alkaessa?
 
On tosiaan mielenkiintoista, millaisilla kokoonpanoilla Flirtejä ajatetaan tulevaisuudessa ruuhka-ajan junissa. Ainakin nykyään I- ja käsittääkseni myös M-junat ajetaan ruuhka-aikoina kaksiyksikköisinä Sm1-/Sm2-junina, joten silloin meillä olisi siis Kehäradan liikenteeseen 16 kpl kaksiyksikköistä Sm5 -junarunkoa...? Tuohon vielä sitten vararungot ja huollossa olevat päälle, niin tiukoille taitaa mennä...Tiedä sitten, onko esim. A- ja K-juniin tarkoitus laittaa Flirtejä Kehäradan liikenteen alkaessa?

Jaa, onko Flirtienkin varakalustosuhde VR:n hoidossa sama kuin Allegroilla eli puolet liikenteessä, puolet huollossa? ;)
 
Jää nähtäväksi, laitetaanko kaikki Sm4 -junat HSL-alueen ulkopuoliseen liikenteeseen Kehäradan valmistumisen myötä.

Johan ne lähtevät aikaisemmin. Alun perin Sm4-runkoja oli HSL:n tilaamassa liikenteessä 10 kpl ja jokainen liikenteeseen tuleva Sm5 vähentää niitä yhdellä. Sm5 nro 10 on jo maassa, joten Sm4:ien päivät HSL:n tilaamassa liikenteessä alkavat olla vähissä.

Jaa, onko Flirtienkin varakalustosuhde VR:n hoidossa sama kuin Allegroilla eli puolet liikenteessä, puolet huollossa? ;)

32 rungolla 16 kpl 2 rungon junia tarkoittaa, että vararunkoja olisi huikeat 0 kpl.
 
Viimeksi muokattu:
32 rungolla 16 kpl 2 rungon junia tarkoittaa, että vararunkoja olisi huikeat 0 kpl.

Nimenomaan. Poikkeustilanteessa voidaan ajaa kahden rungon sijasta yhdellä rungolla. Tai sitten käyttää muuta kalustoa varakalustona (ellei tunnelisertifioinnin puute estä). Jostain syystä vaan tämä matematiikka ei toimi Allegron tapauksessa vaan runkoja makuutetaan varakalustona sen sijaan että niitä käytettäisiin tuottavaan liiketoimintaan.
 
Johan ne lähtevät aikaisemmin. Alun perin Sm4-runkoja oli HSL:n tilaamassa liikenteessä 10 kpl ja jokainen liikenteeseen tuleva Sm5 vähentää niitä yhdellä. Sm5 nro 10 on jo maassa, joten Sm4:ien päivät HSL:n tilaamassa liikenteessä alkavat olla vähissä.
Itse asiassa A-/M-kierroissa en ole enää 15.8. lähtien nähnyt kyseisiä junia (Sm4) lainkaan. Kesällä niitä sentään kulki joka päivä kolme, olettaen että niitä oli ehjinä riittävästi. En ole ehtinyt selvittää, paljonko Sm4:sia on Keravan kaupunkiradan liikenteessä, mutta monta ei taida olla sielläkään.
 
Kuinka hyvin tonnikalapurkeiksi jauhetut vanhat samit toimivat pk-seudun Flirtien varakalustona?
 
Johan ne lähtevät aikaisemmin. Alun perin Sm4-runkoja oli HSL:n tilaamassa liikenteessä 10 kpl ja jokainen liikenteeseen tuleva Sm5 vähentää niitä yhdellä. Sm5 nro 10 on jo maassa, joten Sm4:ien päivät HSL:n tilaamassa liikenteessä alkavat olla vähissä.
Mitäs superjunia nämä Sm5:t ovat? Aiemmin on sanottu, että Sm5 poistaa kaksi Sm1:tä (= 75 m Flirtiä = 100 m Sm1:tä) ja sitten on kehuttu, että Sm1:ä on jo voitu romuttaa kiitos Sm5:en. Mutta nyt siis yksi Sm5 korvaa lisäksi yhden Sm4:n (= 75 m Flirtiä = 150 m Sm1/4:ää). Tarkoittaako tämä, että aiemman Sm-kaluston käytettävyys on ollut 50 % ja...
32 rungolla 16 kpl 2 rungon junia tarkoittaa, että vararunkoja olisi huikeat 0 kpl.
... Sm5:n käytettävyys on 100 %?

Sinänsä en ole yllättynyt siitä, että Sm5:n käytettävyys on parempi kuin VR-Yhtymän kalustolla. Junakalusto Oy:n teknisistä asioista vastaa sama henkilö, joka on ollut vastuussa metrojunien ylläpidosta. Ja metrossahan on toteutunut aivan erilainen huoltokäytäntö ja käytettävyys kuin VR-Yhtymällä. Metron huoltopäällikköä on myös kiinnostanut tehokas toiminta.

Kun toimitaan tehokkaasti, Sm5-kaluston voi laskea olevan kokonaan käytössä huippukuorman aikaan. Onhan kellossa ja kalenterissa muitakin aikoja tehdä huoltotöitä kuin ruuhka-aika. Hyvin suunnitellun ja valmistetun junan ennakoivaan huolto-ohjelmaan ei tarvitse sisällyttää töitä, joita ei voi tehdä ruuhkan ulkopuolella tai viikonloppuisin. Siten varakaluston tarve on olemassa vain onnettomuuksia ja ennakoimattomia vaurioita varten. Varakalustoksi käyvät muutkin junat, ei varkaluston ole pakko olla samoja junia. Eikä varakaluston tarvitse olla Junakalusto Oy:n omaisuutta, riittää, että yhtiöllä on sopimus toisen kalustonomistajan kanssa.

Antero
 
Mitäs superjunia nämä Sm5:t ovat? Aiemmin on sanottu, että Sm5 poistaa kaksi Sm1:tä (= 75 m Flirtiä = 100 m Sm1:tä) ja sitten on kehuttu, että Sm1:ä on jo voitu romuttaa kiitos Sm5:en. Mutta nyt siis yksi Sm5 korvaa lisäksi yhden Sm4:n (= 75 m Flirtiä = 150 m Sm1/4:ää).

No siis, se Sm5 vapauttaa yhden Sm4:n, joka taas vapauttaa muualta (vaikkapa H-junasta) yhden Sm1:n. Tuosta 1Sm5 = 2Sm1 -kehusta en tiedä, mutta se saattaa liittyä aikaan, jolloin keskipäivän liikenteessä lyhennettiin junapituuksia, jolloin aiemmin kahden vanhan yksikön junat voitiin korvata yhdellä Femmalla. Tällä hetkellähän keskipäivälläkin ajetaan ja N-junia pääasiassa kokoonpanoilla 3×vanha Sm tai 2×Femma, eli tavallaan yksi Femma korvaa puolitoista vanhaa.


... Sm5:n käytettävyys on 100 %?

Alkuperäinen kirjoittaja taisi tarkoittaa, että Kehäradan liikenteeseen on tarjolla 16 kappaletta 2 yksikön Femmoja. Ei sitä, että Kehärata vaatisi niin paljoa. No, paljonkos se sitten vaatii? En nyt löytäyt Kehäradan suunnitelmadokumentteja, mutta muistaakseni koko kierroksen ajoaika taitaa olla piirun yli tunti yhteen suuntaan. Kun lasketaan Helsinkiin molempiin päihin kääntymisaikaa, niin edestakainen reitti lähdöstä seuraavaan lähtöön vienee 2 tuntia 20 minuuttia. Kun lähtöjä on 10 minuutin välein, tarvitaan kokoonpanoja 14 kappaletta. Mikäli nämä kaikki ajetaan tuplafemmoilla, kierto siis sitoo 28 yksikköä, ja 4 on huollossa/varalla. Minunkin mielestäni tämä osuu kategoriaan "tiukkaa tekee".
 
Käsittääkseni Sm1:ä voitaisiin poistaa liikenteestä jo nyt enemmän kuin jo poistetut 4 yksikköä, nythän liikenteessä on jo 8 Sm5-yksikköä joka vastaa 16 Sm1/2-yksikköä ruuhka-aikaan, varmasti lähiaikoina liikenteeseen saadaan myös Sm5-yksiköt 09 ja 10 jolloin korvattavissa on jo 20 Sm1-yksikköä, eli jo poistettujen neljän yksikön lisäksi voitaisiin poistaa 16 yksikköä. Sangen verkkaista on tuo Sm1:n poistotahti.
 
Minä aikoinaan metkustin päivittäin kouluun lättähatulla Helsingin seudulla. Sm1:n tulo oli valtava edistysaskel mukavuudessa vaikka sen ajan sähköjunissa olikin ne matalat muovipenkit. Lätässä oli vielä kamalammat penkit ja moottorin ääni ja pyörien kohina oli pitemmän päälle ärsyttävää. Parasta kyytiä sai moottorittomassa välivaunussa, jossa oli korkeaselkäiset plyyshipenkit mutta niitä oli harvakseltaan Helsingin liikenteessä. Sm2 oli tietysti mukavampi kuin Sm1 koska siinä oli korkeat muovipenkit. Saneerauksen jälkeen molemmat ovat mukavia ja hyviä vaikka kyllä Sm1:n moottorivaunun nelistäminen kovassa vauhdissa tuntuu jopa pelottavalta.

Ilmeisesti Sm1 alkaa olla suunnitellun elinkaarensa päässä ja sarjan annetaan vähitellen kulua loppuun ylläpitoa heikentämällä. Vaunut ovat selkeästi huonossa kunnossa vaikka yllättävän luotettavia ne silti ovat näin jokapäiväisen asiakkaan silmin katsottuna. Silti sitä asemalla toivoo, että tulisipa Sm4 noiden rotiskojen sijaan. Niin kuumia ja tunkkaisia ne kesällä ovat. Talvella Sm1:t ajavat asiansa. Ovatpahan ainakin lämpimiä.
 
Muuten.
Onko kellään tietoa sm1 kaluston hylkäys/romutusaikataulusta?

Aikataulusta ei ole tietoa, ja epäilenkin, että aikataulu elää tilanteen mukaan. Sen sijaan olen antanut itseni ymmärtää, että tällä hetkellä on kahdeksan (8) Sm1-yksikköä, jotka on jo hylätty tai eivät muutoin enää palaa liikenteeseen.
 
Takaisin
Ylös