- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Kun olen itse elänyt ja liikkunut maanteillä 1970-luvun alusta lähtien, niin en mene kehumaan maantieliikenteen nopeutta silloiseen junaliikenteen nopeuteen nähden. Parhaimmat henkilöautot pystyivät jatkuvaan yli 100 km/h nopeuteen, mutta ei maanteillä sellaisia nopeuksia ajettu. Ei Kuplavolkkareilla tai Datsun 100A:lla juuri yli sataa päästelty. Kun nopeusrajoitukset tulivat, ne karsivat satunnaisten kaahareiden nopeuksia – jos karsivat. Suurimmalle osalle autoilijoista nopeusrajoituksilla ei ollut suurta merkitystä. Ei myöskään suurelle osalle tieverkosta, jota tuli kierrettyä ahkerasti ympäri Suomen valokuvausmatkoilla.
Kuplafolkkarit ja Datsun100:set kuuluivat jo 70-luvulla auttamattomasti perheiden kakkosauto- tai nuorisoautojen kategoriaan. Tyypillinen perheauto kuten Saab 99 tai Volvo (myös vanha Amazon) tai Ford Taunus tai Opel Ascona kulki 150-160 km/h, "GT" tai "injection" -versiot 170 ja risat. Muistan mökkimatkat ennen energiakriisiä kun moottoriteillä varsinkin päästeltiin sen verran kuin vehkeestä lähti. Energiakriisi 1973 alkaen tietenkin hillitsi menoja.
Ja näiden nopeuksien merkitystä kuvaa minusta hyvin se, että viikottainen Hki–Tpe -junamatkustamiseni 1975–1980 kesti yleensä 2:15 h. Autolla pääsin suunnilleen ajassa 2:30. Muistelen, että jo tuolloin oli kulussa myös usein pysähtyvä Sm1–2 -vuoro Tampereelle, jonka ajoaika oli suunnilleen 2:15 myöskin. Siis 120 km/h huipppunopeudella.
Opiskelijalle juna oli tietenkin itestäänselvä valinta jos yhteys toimi, mutta jos piti kulkea maan poikki kuten esim Lappeenranta-Turku niin odotusaikojen takia auto oli ainoa mahdollinen.
Liikematkoja työnantajan laskuun junalla tehtiin ennen intercity-aikakautta käytännössä vain reitillä Hki-Tampere. Jos oli määränpää Pori- Mikkeli-Lappeenranta -ympyrällä tai kauempana niin mentiin enimmäkseen lentokoneella.
t. Rainer