Tähän perään eri viestissä omia kommenttejani.
Musta on hyvä, että on ennakkoluulottomasti tutkittu erilaisia vaihtoehtoja. Raidetaksi tai people mover on hyvä tutkia, jotta se voidaan perustellusti jättää pois. Vähän sama tuntuma on myös metron kanssa: hyvä tutkia, mutta jos maaperäolosuhteet pakottavat ratkaisuun, jossa linja kulkee syrjässä Kehä II:n urassa, niin se on palvelutasoltaan niin paljon (alueen keskellä kulkevaa) ratikkaa heikompi, että tämä jo yksin puoltaa mielestäni metron hylkäämistä. Hinta on tietysti toinen juttu, ja kevyessä visioinnissa metron hinta sisältää aika isoja epävarmuustekijöitä, kun maaperää ei ole päästy tutkimaan jne.
Hinnat ovat muutenkin ainakin osittain ns. hihasta vedettyjä, mm. pikaratikan pysäkkipariksi maan päällä on arvioitu 2 Me / kpl, mikä on aivan liikaa.
Toisaalta yhteys Suurpellosta keskustaan ei ole ratikallakaan kovin houkutteleva, koska ratikka ei kulje Tapiolan metroasemalle, vaan metroon pääsee vasta Otaniemessä. Tapiola kuitenkin on tärkeä aluekeskus, joten mielestäni olisi järkevää, että Suurpellon raideyhteydellä pääsisi Tapiolan keskukseen. Ymmärrän kyllä sen, ettei haluta linjata ratikkaa metron kanssa rinnan Tapiolasta Otaniemeen, mutta silti ratikan vieminen Kalevalantietä vaikuttaa jotenkin teennäiseltä ratkaisulta.
Oma mielipiteeni on, että jatkossa kannattaisi selvittää kolme "minimiyhteysvaihtoehtoa":
- metro esitetyn mukaisesti Jousenpuistosta Suurpeltoon sellaisella tarkkuudella, että tiedetään, minne aseman tai asemat voi Suurpellossa sijoittaa ja mitä se maksaisi (oma arvio: hinta nousee niin kalliiksi, ettei Espoolla ole siihen varaa eikä halua)
- ratikka esitetyn mukaisesti Kalevalantietä Otaniemeen (ja Helsinkiin)
- ratikka Suurpellosta Tapiolan keskukseen ja edelleen Otaniemeen (ja Helsinkiin)
Positiivista on myös, että konsultti ottaa kantaa myös tiederatikan eli 506:n ratikaksi muuttamisen puolesta, vaikkei se nyt suoraan tähän työhön liitykään. Raideverkkoon on kuitenkin piirretty Helsingin puolella linjojen 1 ja 10 jatkot jokerille sekä tuo tiederatikka Arabiaan asti.