Jutussa viitataan hauskasti "Amerikan" lamaan, ikään kuin se ei muita koskisi. Amerikkalaisetkinhan ovat vasta päässeet lamaantumisessa vauhtiin.
Tuosta olisi enää suht pieni askel TramWestin mukaiseen linjaan edelleen Otaniemestä Munkkiniemeen ja Meilahteen. Jos Jokeri on olemassa, tekisin itse tiedelinjan loppuun asti Kumpulaan ja Viikkiin. Tällöin tietysti Jokerin ja muiden uusien raitioteiden pitäisi olla vanhojen kanssa yhteensopivia ja Helsingin pitäisi olla suostuvainen hankkeeseen.
Espoon kaavoituksessa, jota en kyllä tunne sen syvällisemmin yhtään, ihmetyttää se, että nykyistä Rantaradan käytävää ei tunnuta hyödyntävän kovinkaan tehokkaasti. Esim. Leppävaaran länsipuolella tuntuisi olevan radan varressa tilaa kovasti, mutta jostain syystä joku Suurpelto täyttyy ensin ja Histaa ja ties mitä haikaillaan. Inkrementaalisuus ja kunnon kaupunkimaisuus kunniaan, niin ei tule tämmöisiä 'ei ne veturit tulleetkaan' -havaintoja kymmenen vuotta jälkikäteen.
Östersundom-selvityksistä jäi tosin hieman lamaantunut olo ratikoiden suhteen ylipäätään, kun raidesuunnitelmien tarkoituksenmukaisuudella tai taloudellisuudella ei tunnu olevan ainakaan Helsingissä yhtään mitään väliä. Metro tulee kuin Jumalan ilma. Rakentaisiko Espoo ratikkaa yksinään? Epäilen, varsinkin kun Länsimetron budjetti on näemmä menossa pitkäksi ja leveäksi pahemman kerran. Omatoimisessa hankkeessa Espoon pitäisi vieläpä niellä ylpeytensä ja tehdä Helsingin järjestelmän kanssa yhteensopivaa ratikkaa, jolloin voitaisiin ikään kuin keittiön ovesta päästä tilanteeseen, jossa rajan yli kulkevaa linjaa ei voisi estää.
Otaniemi-Tapiola-Suurpelto -ratikka voidaan kytkeä liikenteellisesti yhteen jokerin kanssa, tai sitten ei. Kumpikaan ei sulje toisiaan pois. Teknisesti ne toki olisivat samaa järjestelmää, linjastollisesti se ei ole välttämätöntä.
Tuosta olisi enää suht pieni askel TramWestin mukaiseen linjaan edelleen Otaniemestä Munkkiniemeen ja Meilahteen. Jos Jokeri on olemassa, tekisin itse tiedelinjan loppuun asti Kumpulaan ja Viikkiin. Tällöin tietysti Jokerin ja muiden uusien raitioteiden pitäisi olla vanhojen kanssa yhteensopivia ja Helsingin pitäisi olla suostuvainen hankkeeseen.
Espoon kaavoituksessa, jota en kyllä tunne sen syvällisemmin yhtään, ihmetyttää se, että nykyistä Rantaradan käytävää ei tunnuta hyödyntävän kovinkaan tehokkaasti. Esim. Leppävaaran länsipuolella tuntuisi olevan radan varressa tilaa kovasti, mutta jostain syystä joku Suurpelto täyttyy ensin ja Histaa ja ties mitä haikaillaan. Inkrementaalisuus ja kunnon kaupunkimaisuus kunniaan, niin ei tule tämmöisiä 'ei ne veturit tulleetkaan' -havaintoja kymmenen vuotta jälkikäteen.
Östersundom-selvityksistä jäi tosin hieman lamaantunut olo ratikoiden suhteen ylipäätään, kun raidesuunnitelmien tarkoituksenmukaisuudella tai taloudellisuudella ei tunnu olevan ainakaan Helsingissä yhtään mitään väliä. Metro tulee kuin Jumalan ilma. Rakentaisiko Espoo ratikkaa yksinään? Epäilen, varsinkin kun Länsimetron budjetti on näemmä menossa pitkäksi ja leveäksi pahemman kerran. Omatoimisessa hankkeessa Espoon pitäisi vieläpä niellä ylpeytensä ja tehdä Helsingin järjestelmän kanssa yhteensopivaa ratikkaa, jolloin voitaisiin ikään kuin keittiön ovesta päästä tilanteeseen, jossa rajan yli kulkevaa linjaa ei voisi estää.